Ett pass på dödens väg

Startat av Mikael Ringmarck, 18 november 2008, 12:18:22 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Karsten

Citat från: Lars Ödlund skrivet 19 november 2008, 13:15:52 PM
Det är ju spårägaren som "förbjudit" trafik med genomgående tåg eftersom bansträckan anses generera förseningar som sprider sig till resten av nätet, så några genomgående tåg utöver några i rusningen kommer det inte att bli än på många år.

Okej, och lösningen är alltså att lägga ner järnvägen?

Björn Forslund

Citat från: Lars Ödlund skrivet 19 november 2008, 13:22:20 PM
Krasst så skulle det faktiskt vara samhällsekonomiskt lönsamt att helt ställa in trafiken söder om Västerhaninge fram till att bansträckan är helt ombyggd och banverket kan "garantera" en problemfri trafik (givetvis kan det alltid uppstå störningar men inte av dagens återkommande slag)


Ja, så länge vi har ett Banverk som inte verkar ta sin uppgift på allvar och nonchalerar de som åker med tågen kan man ifrågasätta om Nynäsbanan söder om Vhe har någon vettig funktion. Det är ju groteskt att en järnväg ska fungera så illa att man måste ha ständig parallell busstrafik. Nu gäller det inte bara 35:orna till Vhe, utan även 861 till Gullmarsplan, som är väldigt välbesatt med fd tågresenärer. Jag provade 861 och tog tuben till Cst, sedan vidare med tåget mot Jakobsberg. Det tog faktiskt bara 10 min längre tid, även om jag hade tur med bytena...
Sedan har vi de ständigt återkommande vagnfelen, som indikerar att X60 inte alls är så bra som de borde vara.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Lars Ödlund skrivet 19 november 2008, 13:33:08 PM
När motorvägen blir klar kan man anta att med direktbuss till cityterminalen blir din restid sannolikt kortare än tågets tidtabellsenliga tid.

Redan den s k "Bilersättning" som PTS körde i samband med Cityterminalen i början av november körde snabbare än tåget trots den dåliga vägen närmast Nynäshamn. Föraren som körde hela veckan uppgav att han kört på 47-48 minuter som bäst, normalt runt 55 minuter och som mest 59 minuter frånsett den gången han fick köra en omväg på grund av en olycka. Då blev han 65 minuter sen.
Pendeltåget tar 63 minuter förutom två tåg som går utan byte i Västerhaninge på morgonen. Dessa går på 55 minuter. Tidtabellsenlig tid alltså.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Björn Forslund

Hej

Det trista med "direkttågen" på morgonen är att om de är bara lite sena, då släpper man iväg Bålsta-tåget från Vhe FÖRE och detta stannar vid samtliga stationer och agerar bromskloss för "direkttåget" som efter ständiga obekväma inbromsningar och stopp till sist kommer till Cst ca 15 min försenat.
Ibland sitter det någon med simultanförmåga på Trafikledningen, och då kan man få se X10 och X60 avgå samtidigt parallellt från Vhe. Efter Jordbro tar sedan X10:an täten och susar obehindrat vidare mot stan.

Skalman

Nu är det väl såhär att depåerna/garagen/rastlokalerna ägs av SL, så att
beteckna tågersättning som "konkurrerande trafik" är nog lite galet. Därmed
faller påståendet att "släppa in personal från andra företag".

Dessutom finns exempel på tjänster där förare från operatören X
har schemalagd matrast i lokaler som disponeras/brukas av personal
från operatören Y. Så SL är SL är SL...

Karsten

Citat från: Skalman skrivet 20 november 2008, 19:49:46 PM
Nu är det väl såhär att depåerna/garagen/rastlokalerna ägs av SL, så att
beteckna tågersättning som "konkurrerande trafik" är nog lite galet. Därmed
faller påståendet att "släppa in personal från andra företag".

Dessutom finns exempel på tjänster där förare från operatören X
har schemalagd matrast i lokaler som disponeras/brukas av personal
från operatören Y. Så SL är SL är SL...

Nja, entreprenörerna hyr lokalerna av SL. I de fall konkurrerande företag nyttjar varandras hyrda lokaler så regleras det nog i nåt avtal entreprenörerna emellan.

Peter Rost

Denna busstrafik upphör vid månadsskiftet, nov/dec.

/Peter

Björn Forslund

Aha, tillträder ny ledning för Banverket i stockholmsregionen vid denna tidpunkt?

Karsten

Citat från: Björn Forslund skrivet 21 november 2008, 23:45:41 PM
Aha, tillträder ny ledning för Banverket i stockholmsregionen vid denna tidpunkt?

Du menar att det är oförsvarligt att sluta köra de tomma bussarna fram och åter trots att tågen går? Att bussar står i beredskap har jag inget emot, även om det ibland ses som den perfekta lösningen på en mindre väl fungerande järnväg i stället för att angripa de riktiga problemen. Troligtvis kommer det finnas bussar beredda ett tag framåt tills man ser att Nynäsbanan fungerar tillfredsställande.

Peter Rost

Citat från: Björn Forslund skrivet 21 november 2008, 23:45:41 PM
Aha, tillträder ny ledning för Banverket i stockholmsregionen vid denna tidpunkt?

Föga troligt....

Staffan Sävenfjord

Citat från: Peter Rost skrivet 22 november 2008, 01:53:59 AM
Föga troligt....

Och även om så kommer inte en ny ledning att kunna råda bort på problemen samma dag de tillträder.
Att man ställer in bussar som går tomma är väl inte så konstigt. Det man borde göra är att satsa på direktbussar till Stockholm som alternativ till tågen. Samt förstås att använda de nu frigjorda resurserna till att ha bussar i beredskap.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Marc

Vi får väl hoppas på det fortsätter köras bussar om än i annan form!
Är faktiskt ganska så trevligt att ratta runt där nere på Södertörn, snälla kollegor från diverse garage som håller låda. Någon direkt osämja med lokalbussarna har iaf inte jag kännt av.


Dessutom har jag fortfarande inte sett skymten av något vildsvin vid Nynäs, bara det är skäl nog att fortsätta köra!  ;) ;)
(för er icke 08-or: Vildsvin är (ännu) ovanliga här, men det varnas för dem utanför Nynäs!)

Marc

Citat från: Peter Rost skrivet 21 november 2008, 23:35:39 PM
Denna busstrafik upphör vid månadsskiftet, nov/dec.

/Peter
Nyfiken fråga:
Var finner man denna info?

Peter Rost

Citat från: Marc skrivet 22 november 2008, 10:01:21 AM
Nyfiken fråga:
Var finner man denna info?

Hörde det från en bekant som kör för ett av de inhyrda bolag som Swebus hyr in.Möjligt att den "informationen" inte stämmer, eller är det så att Swebus själva kommer att sköta denna trafik vid månadsskiftet.

/Peter