Fler tågturer i X-län

Startat av Jona, 16 november 2008, 20:55:15 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Jona

HEJ

Läser denna glada nyhet på x-trafiks hemsida. http://www.x-trafik.se/news.asp?MenuID=9&NewsID=133

Citat, själva tabellen finns på länken:
Den 14 december ändras tiderna för X-Tågen och då blir det fler tåg till och från Sundsvall. (slut citat)

Detta är jättebra tycker jag som ofta tar mig en dagstur till Gävle eller dylika områden när jag besöker Sundsvall på somrarna då främst.
Det kommer och avgå en tidig morgontur från Sundsvall och en sen kvällstur mer än vad som går idag. (Samma gäller från Gävle) Verkar som om det tåg som tidigare övernattat i Gnarp numera bor i Sundsvall. 

Detta är bra för förut har man alltid behövt åka buss Gävle - Hudiksvall och där sedan byta till Linje 29 för den sista biten tillbaka till Sundsvall men nu fortsätter det tåget till Suc och bussbytet slipper man då.

Nu ska väl denna kategori egentligen beröra själva busstrafiken och inte tåg-trafik men jag har en följdfråga.

Kommer linje 29 Sundsvall - Hudiksvall att få minskat antal turer nu när det går ett sent kvällståg eller tror ni ändå att den sista turen 19:15 från Hudiksvall och vändande från Sundsvall strax efter 21 blir kvar? Ja jag tror att om det är någon tur som dras in är det den sista turen från Hudiksvall och sista från Sundsvall vardagar som är i farozonen. Jag tänker mig att turen dras in sträckan Gnarp - Sundsvall men delen Gnarp - Hudiksvall blir kvar.

Lokalt resande finns ju med linje 29 men är som störts mellan Gnarp och Hudiksvall. Tänkte att dom få resande som reser hela sträckan med denna tur numera kan tåget. Kom gärna med era gissningar, förslag och synpunkter.

/J
MVH Filosofen Jona

Björn

Min gissning är att det inte blir några större indragningar i busstrafiken på sträckan då många bussturer idag går med ståplats. Nicklas kanske sitter inne med mer fakta? Jag tror också att X-Trafik kommer att uppleva en stor resandeökning på de redan fulla X-Tågen. Avgången kl 16 norrut från Gävle som nu ska gå hela vägen till Sundsvall har tidigare varit fullsatt till Hudiksvall, och jag vet inte hur man tänkt att eventuella sundsvallsresenärer skall få plats...

Nicklas K

#2
Jag tror precis som Björn att det inte blir några indragningar i busstrafiken på Sundsvall, då de flesta av dom turerna går med godsbuss och det behövs ju för att frakta bussgodset. OM man skulle göra några ändringar så sker det inte förrän skiftet av busstidtabell i Juni.
Hur man däremot löser det eventuella ökande resande med tåget Gävle-Sundsvall återstår att se. Mitt förslag är då att man multar det 3-vagnars som går upp och sover i Sundsvall med ett 2-vagnars som kan lämnas i Hudiksvall kl 17,34 för att tas med tillbaka till Gävle med det som kommer från Sundsvall till Hudiksvall kl 17,54 (om det nu skulle behövas och om det finns ekipage tillgängliga).

/ Nicklas K

Staffan Sävenfjord

Citat från: Nicklas K skrivet 17 november 2008, 21:19:08 PM
Jag tror precis som Björn att det inte blir några indragningar i busstrafiken på Sundsvall, då de flesta av dom turerna går med godsbuss och det behövs ju för att frakta bussgodset. OM man skulle göra några ändringar så sker det inte förrän skiftet av busstidtabell i Juni.
Hur man däremot löser det eventuella ökande resande med tåget Gävle-Sundsvall återstår att se. Mitt förslag är då att man multar det 3-vagnars som går upp och sover i Sundsvall med ett 2-vagnars som kan lämnas i Hudiksvall kl 17,34 för att tas med tillbaka till Gävle med det som kommer från Sundsvall till Hudiksvall kl 17,54 (om det nu skulle behövas och om det finns ekipage tillgängliga).

/ Nicklas K

Vi kanske inte är i rätt forum för att diskutera tågtrafik men X-Tåget har inga fordon över under maxtimmarna. Räcker inte platserna i tåget till lär man få förstärka med buss.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)