Linje 500 Karlskoga Karlstad

Startat av Stefan P, 14 november 2008, 14:19:21 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Stefan P

Hej

Här kan tala om reseande ökning med 152% på tre år, allt enligt Värmalands Trafik hemsida Kollplatsen.
Bussarna går i timmes trafik mellan Karlskoga och Karlstad.

mvh Stefan P

Jan

Citat från: Stefan P skrivet 14 november 2008, 14:19:21 PM
Hej

Här kan tala om reseande ökning med 152% på tre år, allt enligt Värmalands Trafik hemsida Kollplatsen.
Bussarna går i timmes trafik mellan Karlskoga och Karlstad.

mvh Stefan P

Utan att veta så mycket om linjen så är det mkt höga siffor. Dock så är procent lite missledande. Är ökningen från 300000 till 750000 pax i månanden är det fina siffor. Uppenbarligen så är det ett behov och fin tdt som passar bilister som tycker att bensinen blivit för dyr.
I branschen 37 år

Christer K

Swebus Express körde linjen tidigare som en separat linje mellan 845 och 888 då betalade länshuvudmännen kostanaden för linje och Swebus Exp skötte trafiken. Nu är det två linjer med buss byte i Karlskoga. Länstrafiken Örebro kör Örebro - Karlskoga och Värmlandstrafik Karlskoga - Karlstad biljett kan man köpa för hela resan på första bussen.

/ Christer K
Började med buss april 1976 Örebro Trafik AB, AB Omnibus, Göteborgs Spårvägar, Linjebuss, Swebus Express, Swebus, ETT Trafik AB, Närkebuss, Flexima (körde åt Eurolines),Ragn-Sells AB. Bus4you mars 2020.

Jonas1968

Citat från: Christer K skrivet 15 november 2008, 19:20:03 PM
Swebus Express körde linjen tidigare som en separat linje mellan 845 och 888 då betalade länshuvudmännen kostanaden för linje och Swebus Exp skötte trafiken. Nu är det två linjer med buss byte i Karlskoga. Länstrafiken Örebro kör Örebro - Karlskoga och Värmlandstrafik Karlskoga - Karlstad biljett kan man köpa för hela resan på första bussen.

/ Christer K
Tidigare så fanns det förutom fjärrlinjerna 845 och 888 också en regional linje 843 som bara gick Örebro-Karlstad. Fördelen med detta upplägg var kortare restider och att man slapp byta. Fördelen med nuvarande system med 504 och 500 är den täta trafiken och den styva tidtabellen som gör tiderna lätta att komma ihåg.

Lars

Ja det var inte svårt o få ökning på denna linje.
http://www.kollplatsen.com/resources/documents/pm_kollektivtrafikdagar_1_okt_08.pdf
Nuvarande tidtabell linje 500
http://www.kollplatsen.com/resources/documents/b_500_0809.pdf

Tidigare så var det i stort sett Swebus express som trafikerade denna linje, De flesta turerna i tidigare linje 500 flyttades vid förändringen över till linje 501
http://www.kollplatsen.com/resources/documents/b_501_0809.pdf
Endast 3 turer om dagen gick tidigare hela sträckan Karlstad - Karlskoga därav 2 med byte i Kristinehamn samt endast 2 turer i retur båda med byte i Kristinehamn.
Lördagar och söndagar ingen tur hela vägen.

Mellan Karlstad och Kristinehamn med ovanstående turer inräknade gick det 6 turer M-F ingen på lörd- sönd

Utöver dessa gick det 7 turer mellan Karlstad och Väse och 3 mellan Karlstad och Skattkärr
På lördagar 1 tur Karlstad - Kristinehamn 2 Karlstad - Väse och 3 Karlstad - Skattkärr
På Söndagar 2 turer Karlstad Väse

Dessutom så gick ju alla turer mjölkbordssträckan mellan Karlstad o Väse som numera trafikeras av linje 501

Ja tror inte att de siffror som presenterats inte kan jämföras med något vettigt då jag anser att det inte går att jämföra med gamla linje 500 som gick 2004-2005. Dessutom så åkte det ju många med Swebus Express men den möjligheten har ju upphört i. o. m. att lokalresande med Swebus Express o Säfflebussen längre inte är tillåten i Värmland

Eventuellt så är det ökning från det första året med timmestrafik som procentsatsen härstammar från och då är det ju en ganska bra ökning men då måste man ju ha med i beräkningen att det dröjer ett tag innan passagerarantalet stabiliseras på linjen eftersom det i princip var en nystart.