SV: tjänstekort

Startat av Lars Ödlund, 12 november 2008, 23:34:24 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Lars Ödlund

Citat från: JDS skrivet 12 november 2008, 22:56:54 PM
Jaha, men om det då blir ännu värre, vad gör man då? Skjuter några förare eller?

Du beskriver det på ett så bakvänt sätt! Så här är det i praktiken: Om företaget vill ha hjälp av personalen med att förbättra sitt resultat, så måste det ha personalen på sin sida. Har man en gång förlorat dem, så vinner man garanterat inte tillbaka dem genom att på sin höjd tala om att "bibehålla" förmåner! Inse följande: Förarna har inget att förlora, så när arbetsledningen försöker lura i dem något annat så ekar det bara tomt. Varför ska jag anstränga mig om jag ändå kan bli av med tjänstekortet (när blev det en "förmån utöver avtalet" förresten?) för att de andra kör så dåligt, är en berättigad fråga! Även om man väldigt gärna vill betrakta personalen som en enhetlig klump som kan tilltalas med "ni", så är den inte det!

Det finns inget "Tjänstekort" längre, numera kan förarna få "låna" färdbevis om man behöver det för att utföra sitt arbete, alternativt tillhandahållas säsongskort eller motsvarande om man arbetar stadigvarande, men det är inget som är reglerat i något avtal.
Sedan SL började fakturera operatörerna för varje uttaget kort så har det blivit en rejäl kostnad, hörde förresten bland en av dem som räknat på spårtrafiken att man kommer att ta bort det generella årskortet och ersätta det med utkvitterbara kort för de tjänstegrupper som behöver resa med t.ex buss eller annat färdmedel.

Fredde

CitatSedan SL började fakturera operatörerna för varje uttaget kort så har det blivit en rejäl kostnad, hörde förresten bland en av dem som räknat på spårtrafiken att man kommer att ta bort det generella årskortet och ersätta det med utkvitterbara kort för de tjänstegrupper som behöver resa med t.ex buss eller annat färdmedel.

Om man blir stående med en havererad buss då? I SL-trafiken är det ej tillåtet att åka på uniformen.


Fredde

CitatEftersom man inte tillhandahåller färdbevis kan man anta att denna paragraf har eller kommer att förändras, när jag började åkte man t.om på SL märket från Sporrong....

Okej, men om jag minns rätt såhär på kvällskvisten så är det fortfarande ej tillåtet.


Peter Rost

#3
När drogs tjänstekortet in? När jag slutade jobba på SL 1993 fanns denna fömån kvar med fria resor för SL-anställda i hela länet.

/Peter

JDS

Citat från: Lars Ödlund skrivet 12 november 2008, 23:34:24 PM
Det finns inget "Tjänstekort" längre, numera kan förarna få "låna" färdbevis om man behöver det för att utföra sitt arbete, alternativt tillhandahållas säsongskort eller motsvarande om man arbetar stadigvarande, men det är inget som är reglerat i något avtal.

Vadå inte reglerat i något avtal? Om förarna har ett tjänstekort så lär det väl stå i deras avtal att de har rätt till det? Du uttrycker dig lika luddigt som vanligt. Kan du förklara så att en som har jobbat tio år i SL-trafiken förstår, i stället för att använda något mystiskt chefsspråk?

Mikael Ringmarck

Entreprenörerna i Stockholm delar ut SL:s "företagskort" eller säsongskort till sina heltidsanställda. Ni kan ju själva klura ut hur roligt det skulle bli för oss anställda om detta skulle dras in när restiderna inte är betalda. *Fram med remsan och betala för att kunna åka och hämta sin bil på depån*  :-X

homer

Citat från: Mrbuss skrivet 13 november 2008, 10:42:38 AM
*Fram med remsan och betala för att kunna åka och hämta sin bil på depån*  :-X

dem skulle bara våga...

JDS

Citat från: Lars Ödlund skrivet 13 november 2008, 07:02:07 AM
Det finns såvitt jag vet inte längre några sådana "avtal" om du med avtal menar kollektivavtal, däremot finns det lokala överenskommelser i en del fall.

En försvarlig del av de lokala överenskommelserna är ju också kollektivavtal, och detta borde ju ingå i kollektivavtalet för stockholmsförarna. I annat fall måste man ju först ha förhandlat bort förmånen i fråga, och därefter förhandlat tillbaka den i något icke-kollektivavtal. Och det verkar ju ytterst besynnerligt att någon från personalens sida skulle gå med på den idén...

HB

Citat från: JDS skrivet 13 november 2008, 23:02:56 PM
En försvarlig del av de lokala överenskommelserna är ju också kollektivavtal, och detta borde ju ingå i kollektivavtalet för stockholmsförarna. I annat fall måste man ju först ha förhandlat bort förmånen i fråga, och därefter förhandlat tillbaka den i något icke-kollektivavtal. Och det verkar ju ytterst besynnerligt att någon från personalens sida skulle gå med på den idén...

Rätten till tjänstekort har mig veterligen aldrig funnits med i några kollektivavtal förutom möjligen hos de kommunala bolagen. Är dessutom helt omöjligt att ha med en sådan "rättighet" eftersom det är trafikhuvudmannen som äger och ansvarar för taxor etc.  

JDS

Citat från: Lars Ödlund skrivet 13 november 2008, 23:28:26 PM
Detta är ju tjänsteresa, däremot får man rent skattetekniskt inte använda kortet för resa t/fr jobbet-bostaden....  detta är ju en orsak till att man vill komma bort från korten och enbart ha biljetter som gäller när du har "passresa" i tjänsten, typ som SJ:s gamla Passresekort.

Ja, men ett sådant kort har ju alltid funnits i SL-trafiken. Tidigare hette det obeskattat tjänstekort, numera finns också "obeskattat företagskort" och det har alltid gällt, och gäller, EXAKT på det sätt du syftar på, endast för tjänsteresor (alltså inte för resor till och från arbetet).

Citat från: Lars Ödlund skrivet 13 november 2008, 23:28:26 PM
Man slipper då en massa debatter med skattemyndigheten, att SL numera tar fullt betalt för att tillhandahålla korten gör ju sitt till också.

Äh! Att man skulle behöva debattera med skattemyndigheten är helt enkelt inte sant, just eftersom det obeskattade tjänstekortet för enbart tjänsteresor fortfarande finns och har en motsvarighet för entreprenörspersonal. Möjligen kan de ha synpunkter på det utbredda bruket att åka omkring privat på ett kort för tjänsteresor, men det är inte samma diskussion.

homer

Citat från: Lars Ödlund skrivet 13 november 2008, 23:28:26 PM

att SL numera tar fullt betalt för att tillhandahålla korten gör ju sitt till också.

Vad beror detta på då?? är de bara politikerna som är giriga eller vad handlar de om, att tillhandahålla kort för dem som jobbar inom kollektivtrafiken är ju egentligen ingen kostnad förutom tillverkning av kort som inte ens är en piss i havet

homer

Citat från: Lars Ödlund skrivet 13 november 2008, 23:51:42 PM
Det får du fråga SL:s styrelse om, det togs ett beslut i denna fråga 2004 eller 2005 om jag minns rätt, sedan ett par år tillbaka framgår det av förfrågningsunderlagen när man upphandlar trafik att färdbevis tillhandahålls numera på samma sätt som till alla andra företagskunder.



otroligt korkat är min första och enda tanke

om vi säger att entreprenörerna räknar med detta i upphandlingen blir de ju i slutändan en kostnad som drabbar skattebetalarna av Landtingsskatten vilket gör trafiken dyrare än om SL bara printar ut de antal kort som behövs.. hur korten sen används är ju en fråga för den enskilde och skatteverket, inget som vare sig SL eller entreprenören eller biljettkontrollen ska lägga sig i...

som exempel kostar ett årskort drygt 7000 kronor om en depå har 500 förare blir de 3 500 000 kronor, pengar som direkt drabbar skattebetalarna

JDS

Citat från: Lars Ödlund skrivet 14 november 2008, 00:03:53 AM
Under förutsättning att operatören tillhandahåller kort ja, om man bara lånar ut kort till de tjänstegrupper somn behöver det (på många depåer passåker man ju aldrig) blir det ju en mkt lägre kostnad, och SL får en intäkt eftersom förarna kanske själva köper ett SL kort för att ta sig mellan jobb-bostad.

Kostnaden minskar väl inte för att man slutar tillhandahålla rätten att ta ut ett årskort? Något måste ju personalen kompenseras med när en sådan förmån försvinner, annars går den rimligen inte med på det i den förhandling som rimligen måste äga rum om saken.

Förresten, vad är det för depåer där man inte passåker alls?

homer

#13
Citat från: Lars Ödlund skrivet 14 november 2008, 00:03:53 AM
och SL får en intäkt eftersom förarna kanske själva köper ett SL kort för att ta sig mellan jobb-bostad.



men man förlorar en goodwill och en känsla av att SL är något bra som vi gärna vill fortsätta arbeta för och känna stolthet för.

sen tror jag inte de är så jätte stor andel av förarna som faktiskt åker kollektivt till jobbet, möjligen med undantag för innerstan.
visst förekommer de, absolut, men knappast någon stor grupp som SL kan räkna med att håva in feta pengar på... Kollektivtrafiken är inte till för bussförare, med våra arbetstider, den är anpassad till folk som har kontorsjobb i innerstan...

JDS

Citat från: Lars Ödlund skrivet 14 november 2008, 00:15:15 AM
Vi har ju konstaterat att det inte är någon förmån..... en förmån uppstår ju bara när man kan utnyttja det hela fritt, att kunna passåka i jobbet är aldrig en förmån.
Att man t.ex inte längre har något färdbevis man kan utnyttja på fritiden (trots skattebestämmelserna) kan ju aldrig vara en förmån som ska kompenseras, men jag förstår givetvis hur du tänker.

Den förmån jag syftar på är rätten att ta ut ett beskattat tjänstekort (jaja företagskort då).

Citat från: Lars Ödlund skrivet 14 november 2008, 00:15:15 AM
De flesta depåer som har avlösningsbilar har nog minimalt med passåkning, Tyresö t.ex. Passåkning är nog bara aktuellt i tätorten och närförorten,

Okej, tack för upplysningen.