Bergkvarabuss anklagar Falkenbergs kommun för avtalsbrott

Startat av Walter, 12 november 2008, 08:27:06 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Walter

Tvisten gäller om bussbolaget ska få betalt för tomkörningar mellan skolorna.

HallandsNytt
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Göransson

Har hört via rykten, märk väl, att Bergkvarabuss chaufförer inte har betalt när de kör med tom buss. Kan det stämma?
/Magnus

Göransson

Nej, inte från Daniel inte utan mer från bussbolag från mina breddgrader.
Ingen rök utan eld brukar det ju heta.
/Magnus

Staffan Sävenfjord

Citat från: Lars Ödlund skrivet 17 november 2008, 11:41:29 AM
Ett rykte som xx på Ljungskilebuss sprider?  Detsamma hörde jag av en kollega......

Tror du kan glömma det ryktet du....

Om man läser på Daniels blogg skall man finna att han helt tar avstånd från det ryktet. Ryktet spreds i en anonym kommentar till hans blogg.
https://www.blogger.com/comment.g?blogID=4083386576118087926&postID=2125173860011894742

Jag har för övrigt hört ryktet från flera håll. Även om andra stora bussbolag typ Orusttrafiken. Sannolikt finns det ingen substans i dem eftersom det rör sig om företag som har avtal. Kan möjligen vara ett missförstånd utifrån det faktum att vissa avtal med kommuner om skolskjutsar innebär att bussbolaget inte får betalt för tomkörningar.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Jo

Citat från: Lars Ödlund skrivet 17 november 2008, 11:57:39 AM
Det är nog en vandringssägen, den hörde jag första gången 1993 och då gällde det ett bussföretag i Hälsingland.
Sedan har det vandrat runt år efter år, FAC, Interbus, Svenssons osv har alla sagts tillämpa denna variant.

Det finns ju ett flertal skribenter här på forumet som kör eller kört för alla de nämnda bolagen och en sådan arbetstidspolitik skulle säkerligen ha kommit fram i andra forum om det funnits någon som helst sanning.

Vi pratar beställningstrafik?  Vad gäller skoltrafik och linjetrafik är ju några av de företag vi nämnt sådana som sysslat minst med effektiviseringar på förarsidan jmf med t.ex marknadsledande Swebus, och det är något jag kan säga inte ryktesvägen utan från mitt eget arbete på planeringssidan.


De som är sämst och inte betalar för arbetstiden borde ju i så fall vara de som har svårast att hitta personal. Utan att ha insyn exakt i de olika bolagens situation förfaller ju de stora bolagen ha svårare att rekrytera personal än Bergkvarabuss och Kr-trafik på de orter där de verkar som konkurrenter till jättarna. Om allt varit så mycket sämre hos uppstickarna borde ju personalbristen finns där istället.
Sedan tror nog jag att detta att förarna inte har betalt för all tid egentligen sprids av de som vill att hela arbetsdagen skulle vara betalt för de med delade arbetspass.

Det jag däremot ibland kan reagera mot nu senast i detta fall och fallet med Gotland är att Bergkvarabuss kanske inte alltid är så diplomatiska utan verkar väldigt glada för att ha tvister med beställaren. Även om LOU ger alla rätt att delta på lika villkor kanske det inte alltid är av godo att bli sedd som någon som bråkar och tvistar om det mesta.