Huvudmeny

Bus eller buss

Startat av blubb, 11 november 2008, 09:34:43 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.


yngrot

Tyvärr har inte alla förare koll på allt som står i taxehandboken    och länshuvudmannen ger inte heller så mkt info utan man får gissa sig fram många ggr... inte så kul för oss som kör när man inte vet allt ... sen kan man som vanligt undra hur de betedde sig när de kom ombord...
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Svempa

Jag hoppas att detta leder till att förarna får lära sig vad som verkligen gäller.
Samt att tjejen får ett frikort på en månad som kompensation .
Sedan är det ju synd att hon  måste gå till massmedia för att få rätt.
Egentligen borde det räcka med att visa bestämmelsen och be föraren att köra. Hade jag varit med hade jag sagt till föraren att ta sina funderingar med arbetsledningen i stället för att försena bussen med sitt trams.
MVH Svempa
 

Leif D

Tyvärr måste man väl som gammal lokaltrafikare (började första gången på Norrköpings Spårvägar 1977) påstå att man utbildar allt för dåligt på taxesystem och biljettmaskiner. Detta gäller nog tyvärr hela branschen. Sedan kompliceras ju biljettsystemen med tiden oftast efter påtryckningar från olika grupper i samhället. Det finns ju många specialregler, nästen varje kommun har sina, när det gäller att betala för olika typer av ledsagare och annat som behövs för rörelsehindrade ska ha det bra i trafiken.

Hur man ska få trafikhuvudmän, operatörer, personal och resenärer att lära sig biljettsystemen fullt ut och utan att det ska kosta speciellt mycket, det förstår då inte jag allafall.

Som jämförelse då.....
Under mina knappt 4 år som ombordpersonal på tåg, fick jag en pärm med föreskrifter, ca 1 dm tjock, men aldrig någonsinn någon tid för att lär mej hur bestämmelserna skulle tillämpas. På biljetthanddatorn fick jag öva 4 timmar.  Det var allt, sen var det bara att åka övning och sen försöka gissa.
Nu blir jag lokförare istället, då får jag plötsligt 10 månaders utbildning, varav 3 månader teori. Här kan man snacka om att saker och ting är olika värderat.

Alltså måste man få trafikhuvudmännen och trafikoperatörena att inse att man måste lära sin personal och att man verkligen måste se till att de fattar vad de lär sig, det är nog ända sättet att slippa sånna problem som artikeln tar upp.
Sedan förutsätter jag ju att nya taxesystem som kommer med alla nya biljettsystem som nu tar ibruk, får enkla och lättfattliga regler för trafikanterna.
;-)

76

Men...men.. utbildning kostar ju pengar?

:-\

Hagri

Informationen som förarna och den synskadade kvinnan fått kan vara olika, det är till och med troligt att det är så. Sedan vem som har fått rätt information, om någon av dem fått det, är frågan. Utbildning på taxor och biljetsystem har ofta en hel del brister och ett otal varianter som bara dyker upp vid enstaka tillfällen.
Sedan skall man ju inte hänga någon utifrån vad som står i en tidningsartikel där ena parten har uttalat sig. Hade man varit med vid tillfället kan man ha haft en annan uppfattning än den som står i tidningen. Är det brister i utbildningen är det inte bussföraren som skall ha skit utan den som rätteligen skall ha det finns längre upp i organisationen.

Visst kostar utbildning pengar men det brukar i förlängningen betala sig då det minskar strul och sparar pengar.

Andy

I Stockholms län åker både handikappad och ledsagare gratis med färdtjänstkort. Varför ska det vara så krångligt ute i "spenaten" (övriga landet  :))?

robbes

när jag körde 2000 i malmö i stads o region fick vi utbildningen att ledsagare åker gratis vid uppvisande av servicekortet

Ersa

Citat från: Andy skrivet 11 november 2008, 12:34:11 PM
I Stockholms län åker både handikappad och ledsagare gratis med färdtjänstkort. Varför ska det vara så krångligt ute i "spenaten" (övriga landet  :))?

Även i Umeå tätort räcker det med att visa upp sitt färdtjänstkort och legitimation för föraren för att få åka med. Är man berättigad till en ledsagare står detta klart och tydligt på färdtjänstkortet. Ledsagaren har däremot inget eget kort. Statistiken får man genom att bussföraren manuellt knappar in "färdtjänst" respektive "ledsagare" i biljettmaskinen, precis på samma sätt som man gör med tjänstekort och värnplikts-ID.

Systemet i Skåne verkar vara oerhört bökigt både för bussförarna och servicekortinnehavarna. Gör om, gör rätt!

Simon Bertilsson

Det är beklagligt men acceptabelt att Skånetrafikens medarbetare inte kan villkoren. Att de däremot vägrar läsa sig till dem när de har dem mitt framför näsan svart på vitt är tragiskt. Likaså att de inte kan se mellan fingrarna i fall som det här.
Minns en gång när jag var på väg hem från Ängelholm till Höör en sen Måndagskväll. Hade bytt i Lund och satt med en kompis på Öresundståget. Han åkte på Skånekortet (inga problem) och jag på Gymnasiekortet. Gymnasiekortet gällde vid den tiden från Måndag morgon till Fredag klockan 18. För att få åka Fredag kl 18 t.o.m. Söndag fick man köpa till T+.
Detta begrep dock inte kvällens tågvärd. Hon lyckades på någon konstig vänster utläsa att kortet slutade gälla 18.00 var kväll (vilket inte var fallet). Det är ju lätt att läsa fel, men jag vet inte hur lång tid det tog för mig och min kompis att få henne att visserligen inte begripa hur det låg till, men att åtminstone se mellan fingrarna. Kände mig riktigt orättvist behandlad och upplevde att hon verkligen inte ville förstå.
Försökte bara åka hem med ett giltigt färdbevis...

Igår när jag åkte hem från Lund upplevde jag dock motsatsen. Hade tappat biljetten jag tryckt ut med mitt rabattkort och försökte då trycka ut en ny, men det gick inte. Förklarade för tågvärdinnan när jag stigit ombord, och hann knappt gå in på min förklaring innan hon sa att det var ok. Service kallar jag det! :)

homer

som vanligt har vi bara hört den ena versionen...

Muk

Det händer väl då och då att man råkar ut för busschaufförer som ger sig in i onödiga resonemang. Jag råkade ut för en chaufför som tyckte att det var nödvändigt att gå bak i bussen och högt och tydligt tala om för mig att man måste ha plastficka till sitt studentkort för att det skulle gälla, "men att det fick gå för den här gången". Helt onödigt och helt felaktigt.  ::)



Lars Borgemo

Citat från: Muk skrivet 13 november 2008, 21:55:02 PM
Det händer väl då och då att man råkar ut för busschaufförer som ger sig in i onödiga resonemang. Jag råkade ut för en chaufför som tyckte att det var nödvändigt att gå bak i bussen och högt och tydligt tala om för mig att man måste ha plastficka till sitt studentkort för att det skulle gälla, "men att det fick gå för den här gången". Helt onödigt och helt felaktigt.  ::)

Är det för enkelt att vara chaffis när man måste krångla till det också?  ???

JDS

Citat från: Leif D skrivet 11 november 2008, 10:43:37 AM
Tyvärr måste man väl som gammal lokaltrafikare (började första gången på Norrköpings Spårvägar 1977) påstå att man utbildar allt för dåligt på taxesystem och biljettmaskiner. Detta gäller nog tyvärr hela branschen.

Nej! Bara busstrafiken. (Spårvagnar i Norrköping och Göteborg kan jag i och för sig inte uttala mig om.) Spärrvakter och konduktörer i SL-trafiken har flera dagars taxeutbildning och gör sällan fel jämfört med bussförare, som på sin höjd verkar ha fått en kvart. Men det borde vara ganska lätt att förbättra genom att införa krav på certifierad utbildning?

JDS

Citat från: Lars Ödlund skrivet 14 november 2008, 01:01:07 AM
Flera dagars taxeutbildning.... är det något nyinfört?

Nej, det fanns redan för tio år sedan.

Citat från: Lars Ödlund skrivet 14 november 2008, 01:01:07 AMProblemet är nog inte den grundläggande utbildningen utan att det mer sällan sker någon uppfräschning.

Visst! Men det kan det kanske bli ändring på?

Citat från: Lars Ödlund skrivet 14 november 2008, 01:01:07 AMPå -70 o -80 talet var grunden i taxeutbildningen samma oavsett yrkesgrupp inom SL trafiken, sedan blir det en stor skillnad, en spärrexp har biljetter som huvudsyssla, en bussförare som bisyssla

Ja, men det gör ju inte hanteringen mindre viktig för bussföraren än för spärrvakten. (Men visst, jag är inte dummare än att jag inser att man ofta struntar i denna närmast självklara sanning!)

Citat från: Lars Ödlund skrivet 14 november 2008, 01:01:07 AM
En spx kan enklare ta del av nya bestämmelser o föreskrifter eftersom de oftast anslås i spärren, en bussförare förutsattes att själv plocka ihop alla dessa meddelanden och ta med dem i sin väska.

De vanligast förekommande kunskapsbristerna hänför sig väl snarare till bestämmelser i taxehandboken. Exempelvis reglerna för hantering av felstämplade biljetter, som strängt taget är mycket enkla, brukar man märka att det har slarvats med vid utbildning och/eller fortbildning.

Med undantag för ett fåtal meddelanden, som tycks ha givits ut under inflytande av brådska och dåligt omdöme, så brukar det sällan bli några direkta problem av att man missar ett taxemeddelande, såvida man inte säljer kort på fel ämnen eller till fel personer, men det är ju inte direkt något som en bussförare kan lyckas med.