Huvudmeny

Vad menar mp?

Startat av Mr G, 09 november 2008, 12:57:19 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mr G

Efter att ha läst en insändare i lokaltidningen av Maria Wetterstrand (mp) språkrör och Karin Svensson Smith (mp) riksdagsledamot i trafikutskottet kan jag inte låta bli att fundera över en sak de skriver.

"Förbifart Stockholm är vägarnas motsvarighet till stadsjeepen och kommer att femdubbla trängseln i Stockholmstrafiken"

Ingen hänvisning finns varför trängseln skulle femfaldigas. Någon som har en idé om hur de tänker?
吉先生

Cero

Är det inte det gamla vanliga mantrat de kör med att mera vägar ger mer trafik? Mer förbifarter antas väl tömma city som snabbt fylls upp med nya bilister. Hur de kan komma fram till just en femdubbling skulle dock vara kul att veta. Dessutom kan man ju undra om en femdubbling verkligen skulle räknas som trafik för jag misstänker att de flesta större vägar och gator i Stockholm har så pass mycket trafik att en femdubbling snarare skulle göra dem till parkeringsplatser. Och det är i mitt tycke lite tveksamt att definiera parkerade bilar som trafik.

Bengt Jönsson

Är det inte samma Karin Svensson Smith som en gång lär ha föreslagit att man skulle ta ett av körfälten på E6/E20 motorväg uppför Hallandsåsen och "konvertera" till järnvägsspår?  :o :o :o  Detta för att "kompensera" för den ofärdiga tunneln genom tidigare nämnda urbergshorst.
Trist nog kanske det visar på "kunskapsnivån" om möjliga gradienter och lutningar för järnvägsdrift utan att behöva ta till kuggstänger
8)

/B

JB

Citat från: Bengt Jönsson skrivet 09 november 2008, 19:55:44 PM
Är det inte samma Karin Svensson Smith som en gång lär ha föreslagit att man skulle ta ett av körfälten på E6/E20 motorväg uppför Hallandsåsen och "konvertera" till järnvägsspår?  :o :o :o  Detta för att "kompensera" för den ofärdiga tunneln genom tidigare nämnda urbergshorst.
Trist nog kanske det visar på "kunskapsnivån" om möjliga gradienter och lutningar för järnvägsdrift utan att behöva ta till kuggstänger

Det har diskuterats i PV nyligen och det var inte ett förslag att man skulle göra så, det var en fråga om man inte skulle kunna göra så istället. Kanske inte en välgenomtänkt fråga, men politiker ska ju inte behöva vara experter på alla områden.

/Jonas

Ersa

Citat från: Cero skrivet 09 november 2008, 13:57:19 PM
Är det inte det gamla vanliga mantrat de kör med att mera vägar ger mer trafik?

Precis samma argument som den yngre vänstern i Umeå hävdar att förbifarten/ringleden kommer att leda till. :-X Som tur är hörs samma argument aldrig i andra (lite mer sunda) städer som t.ex Norrtälje, där en förbifart hejas på av alla som ledsnat på bilköer som utgörs av förbipasserande resenärer med tomgångskörning och stora avgasutsläpp som följd.

David M

Citat från: Verspieder skrivet 11 november 2008, 19:09:34 PM
Precis samma argument som den yngre vänstern i Umeå hävdar att förbifarten/ringleden kommer att leda till. :-X Som tur är hörs samma argument aldrig i andra (lite mer sunda) städer som t.ex Norrtälje, där en förbifart hejas på av alla som ledsnat på bilköer som utgörs av förbipasserande resenärer med tomgångskörning och stora avgasutsläpp som följd.

Den mesta trafiken på E4 igenom centrala Umeå har sitt mål inom staden. Andelen genomfartstrafik på E4:an är ganska liten. Vill man leda både genomfarts- och måltrafiken som går på E4 på bästa sätt, vore en ombyggd Tegsbro till motorvägsbro och en fortsättning av motorvägen i form av en viadukt sådär fem meter ovanför Västra Esplanaden med ett par av/påfarter förmodligen den mest optimala lösningen.