När började Säfflebussen köra Stockholm - Ludvika resp. Stockholm - Malung

Startat av Racelimpan, 08 november 2008, 02:50:19 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Racelimpan

Hej, tidig morgon för å jobba, ska åka upp till Ludvika och var lite fundersam på om säffle fortfarande kör dit från Stockholm.

När började de trafiken förresten - nu när jag ändå är inne här på forumet.
Är det någon som vet, har för mig att det var 1999 till Ludvika men minns inte och Malung kom jag inte ihåg. Har för mig att det var Parks Trafik och sen Västanhede och nåt Göteborgsföretag som körde på Malung.
Har nån någon tidtabell från den första tiden, har för mig att de kunde köra mycket fort till Malung. Om jag inte minns fel så var tidtabellen på 4,5 timmar och då var inte vägen Västerås och Ludvika så fin som nu.... tiderna förändras eller vad brukar de säga.

Hur som helst skulle det vara roligt att veta när respektive trafik startade.
tänkte åk upp till Sälen i vinter också - då kör väl Säffle som vanligt igen?

Morrn Morrn! 

/La Limpa!

S Svensson

Det var ganska tidigt. Jg har varit mycket sällan i Stockholm men var där någon dag på påsken 1998. Då var jag och tittade på bussar och tåg på en ledig förmiddag. Vi LO-borgen stod det några äldre Tjörnbussar (55 &56??)som Jensen i Särna övertagit och det stod SÄFFLEBUSSEN på sidan. Troligen började de köra åt Säffle Resetjänst 1996 eller 1997.
Däremot avkortade linje våren 2008 till att gå enbart Ludvika-Stockholm.
När Säffle Resetjänst övertog körningen själv vet jag ej. Oslo-linjen kördes ursprungligen av Färgelanda Buss några år som anslutningslinje till Göteborg. Ja,egentligen kan nog sägas att Säffle Resetjänst bussar var en anslutning till Englandsbåten som Tysklandsbåten (dvs DFDS resp Stena).

Magnus

Nu på vinterhalvåret kör Säffle Stockholm-Ludvika-Sälen igen, det är bara "sommartidtabellen" som inte går dit.

j-a