Tävling - Sveriges sämsta bussförare?

Startat av Bjarne-W, 06 november 2008, 17:03:10 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bjarne-W

Vår förtjusande tidningskollega har - i samarbete med bl a BR - just korat "Sveriges bästa bussförare" där en duktig pojk från Tjörnarpsbuss vann. Det fick tankarna att avundsjukt börja "snurra" hos mig. Varför skulle inte vi...
Får jag därför fråga denna exklusiva församling om vad ni tror om att vår tidning - som mestadels går på tvärs med glimten i ögat vill jag säga - skulle starta "tävlingen" - Sveriges sämsta bussförare?
Min tanke är att man bara själv kan anmäla sig som spekulant på denna sällsynta merit (genom att berätta om sin fadäs) - och att vi skulle dela ut ett "tröstpris" på 10-tusen kronor till vinnaren - och måhända även ett diplom...
Visst skulle vi väl få en jämrans massa intresserade så uselt som ni kör - eller  :-)
Vad sägs?

18.50 - Tydligen ingenting. Just nu har 36 personer tittat på det här inlägget men ingen har kommenterat. Hur kommer det sig - undrar jag förstås. OK - min idé är kanske skitdålig...
Fast jag tror mera det beror på att ni är humorlösa.

Blue

Det förstår du väl Bjarne att ingen vill bli omnämnd i riks täckande fackpress när det gäller klumpiga saker dom kan har gjort. Det skulle ju fullkomligt rasera intrycket att vi är ett under av fullkomlighet och perfektionism.

Ska vi maila in våra historier till dig eller hur har du tänkt, för jag hörde om en kille som hade gjort en riktigt klumpig grej en gång....  ::)

Bengt i Båstad
Jag är directional controller, jag sitter ju längst fram och styr... ;)

Bjarne-W

Sitter jag inte och småler lite för mig själv - jominsann...
Jag kan tänka mig att håret reste sig på alla bussförares armar - av olust.
Fast jag hade (faktiskt) väntat mig en "folkstorm" av indignerade bussförare som ville läsa lusen av mig. Då är frågan - blev ni så skräckslagna att det förlamade skrivandet - eller hade jag helt enkelt bara fel i det där med humorlösheten?  :-)

Simon Bertilsson

Tja... Vi har en kvinna på Veolia Eslöv (eller Hörby kanske) som inte borde handskas med folk eller fordon. Hon kan inte köra (bränner på i rent för hög fart på små kurviga vägar såväl som över väggupp, och tvärnitar med en rejäl knyck på slutet), och hon skiter fullständigt i sina passagerare. Undrar man någonting i största välmening, så blir man avsnäst som om man vore något katten släpat in.
Hon kunde kört fjärrlastbil. Då hade hon iaf sluppit handskas med folk...

Cyklisten

Jag tror jag vet vilken du menar, men henne har jag inte sett på länge... ja, nu är det många som söker arbete  ;)

Yujin Zhang

Alltså det känns som att det vore taskigt att bara peka på någon som man tycker är sämst (obs: jag är ingen bussförare, än) här på nätet. Visst, jag har mina hatförare (o garage för den delen) men visst har alla det? Så därför nöjer jag mig att säga att det finns de förare som jag tycker kör bra och de som jag tycker borde söka annat jobb.

Blue

Om ni läser vad Bjarne skriver så kan man bara anmäla sig själv, så ingen behöver peka ut någon!
Jag är directional controller, jag sitter ju längst fram och styr... ;)

Nupski

Får väl anmäla mig.

1. Krock med polisbil

Körde in i baken på en av kriminalpolisens 945or så den blev ramsne.  ;D

2. Krock med träd

Trädet vinglade ut i körbanan så jag körde rätt igenom kronan.  ;D

3. Krock med stolpe

Missade en spårvagn i Brunnsparken, Göteborg, så jag fick låta drivaxeln på ledbussen ta ner en stolpe.  ;D

4. Felkörning x2

Linje 58 först mot Bergsjön missade en rondell fick ta mig vidare till nästa för att vända. Riktning mot Brottkärr samma omlopp missade köra av vid Flatås och in i Högsbo industriområde fick vända tillbaka mot Marklandsgatan och vända på en parkering.

;D ;D ;D

Cyklisten

Sen minns jag en förare på 171 Lund-Malmö,år 2005 då motorvägen var stängd vid Lund S. Föraren körde ner vid gastelyckan trots att han såg alla bilar stillastående på motorvägen. Sedan fanns det polishjälp och skyltar för att leda om, men nej, han körde mot Staffanstorp eller liknande, vände i rondellen och körde norrut åt helt fel håll, men till slut kom vi fram till Södervärn över en timme sena. Borde få GPS som tröstpriset.

M

Krockat med en häst i Brunnsparken med linje 40. (Polishäst) Klart var väl inte mitt fel utan hästen hade en dålig dag. :-)

/M

yngrot

Citat från: Tomas skrivet 06 november 2008, 23:31:31 PM
Får väl anmäla mig.

1. Krock med polisbil

Körde in i baken på en av kriminalpolisens 945or så den blev ramsne.  ;D

2. Krock med träd

Trädet vinglade ut i körbanan så jag körde rätt igenom kronan.  ;D

3. Krock med stolpe

Missade en spårvagn i Brunnsparken, Göteborg, så jag fick låta drivaxeln på ledbussen ta ner en stolpe.  ;D

4. Felkörning x2

Linje 58 först mot Bergsjön missade en rondell fick ta mig vidare till nästa för att vända. Riktning mot Brottkärr samma omlopp missade köra av vid Flatås och in i Högsbo industriområde fick vända tillbaka mot Marklandsgatan och vända på en parkering.

;D ;D ;D



Du ligger ju bra till med den merit??listan, lär väl inte många slå... ;) ;)   fast det är klart en kollega tog 4! bilar med en rattknyck och några till en annan dag inte illa det heller ... ;D
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Kristofer

Citat från: Tomas skrivet 06 november 2008, 23:31:31 PM
2. Krock med träd

Trädet vinglade ut i körbanan så jag körde rätt igenom kronan.  ;D

Typiskt träd. Finns ju inte en chans att hinna undan när de går till anfall ;D
( ) Turer inom parentes endast t. o. m. 1/11 1964 samt fr. o. m. den 1/5 1965.

Fredrik Gelin

Jag får väl bidra jag också:

1. Livsfarlig ledning? Snarare anfallande bommar!

Kom fram till en järnvägsövergång i Djursholm och stannar väldigt nära bommarna för att inte blockera en korsning som någon intelligent ingjenjör placerat precis före plankorsningen.
Det blir tågmöte vid stationen och bommarna går upp efter att inkommande tåg från Stockholm stannat vid perrongen.
Eftersom jag stod så långt fram jag kunde såg jag inte ljussignalerna vid övergången utan förlitade mig på att vänta en stund efter att bommarna låst i övre läge.
När jag precis börjat köra anfaller de rackarns bommarna och en av dem hamnar över taket på bussen.
Den pensionär som satt på "rallystolen" undrade hur de skulle ha det med bommarna egentligen och personalen på tåget mot Stockholm fick sig ett gott skratt...

2. Varför talar inte vägen om att det finns en vändplats längre fram?

Som ny förare körde jag en linje i Roslagen för första gången och körde naturligtvis fel eftersom jag inte läste linjebeskrivningen tillräckligt ordentligt.
I desperation letar hjärnan efter någonstans att vända eftersom linjenumret försvunnit från hållplatsskyltarna längs med vägen.
En traktorväg föreföll som en tänkbar lösning och in kör jag men fastnar i en svacka med drivhjulen (mittaxeln) hängande i luften och släpet/leden halvvägs över vägen jag nyss kört på...
Bärgarens kommentar med ett menande pekfinger var "kunde du inte kört ned till skolan där nede och vänt?"
Behöver jag säga att jag ville sjunka genom jorden just då?

3. Konsten att slakta en Merca

Även denna historia utspelade sig under min första sommar bakom ratten och inträffade i Vaxholm, närmare bestämt vid färjan mot Rindö.
Eftersom jag tog över bussen uppställd på fel hållplats körde jag ned till färjeläget för att vända.
När jag kommer ned till färjeläget är det en lång kö av bilar som skall med färjan, så jag använder bussfilen längst till vänster, men tänkte att det kunde bli trångt att vända runt längst fram i kön så jag lägger om ordentligt till vänster och hör ett ilsket tutande och kraftiga skakningar i bussen.
Jag stannar omedelbart med bussen vikt som ett V för att försöka utröna vad som hänt och träffar då en uppgiven bilägare vars nyrenoverade Mercedes jag precis manglat grundligt och givit en ny kulör på vänster sida...
Medan vi står där och diskuterar undrar befälhavaren på färjan högljutt via högtalarsystemet på färjan om jag tänker stå och blockera trafiken länge till?
Jag förklarar för bilägaren att jag måste flytta bussen, men att vi skall byta uppgifter.
Bilägaren tittar misstroget på mig och samlar in div. plåtdelar från bilen och bussen som "bevismaterial" innan jag får flytta på bussen.
Historien slutade med en inkallelse till trafikområdeschefen och ett allvarligt samtal mellan fyra ögon, vad det kostade bolaget vill jag inte tänka på...
//Fredrik

michael k

anmäler mig skrotade tre rutor på en ny buss
90000 tog evobuss för det
japp chefen var lite sur :(

pst det stack ut bröte från ett hus på andra våningen ???

Karsten

Citat från: Fredrik Gelin skrivet 07 november 2008, 19:26:26 PM
Jag får väl bidra jag också:

1. Livsfarlig ledning? Snarare anfallande bommar!

Kom fram till en järnvägsövergång i Djursholm och stannar väldigt nära bommarna för att inte blockera en korsning som någon intelligent ingjenjör placerat precis före plankorsningen.
Det blir tågmöte vid stationen och bommarna går upp efter att inkommande tåg från Stockholm stannat vid perrongen.
Eftersom jag stod så långt fram jag kunde såg jag inte ljussignalerna vid övergången utan förlitade mig på att vänta en stund efter att bommarna låst i övre läge.
När jag precis börjat köra anfaller de rackarns bommarna och en av dem hamnar över taket på bussen.
Den pensionär som satt på "rallystolen" undrade hur de skulle ha det med bommarna egentligen och personalen på tåget mot Stockholm fick sig ett gott skratt...



Du är nog inte den enda som lyckats ställa till det i Altorp. Det är ganska avslappnande att sitta i sin förarhytt på tåget mot Stockholm och titta på hur folk beter sig i såna där situationer... ;D ;D

Själv har jag bara kört av en spegel på Danviksbron (sen jag tog busskortet alltså).