Skånetrafiken vill begränsa antalet resenärer

Startat av Cyklisten, 06 november 2008, 05:04:18 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.


Walter

Citat från: Cyklisten skrivet 06 november 2008, 05:04:18 AM
Jag vet inte riktigt vad jag ska tycka. Löjligt eller dumt?

http://sydsvenskan.se/skane/article386077/Skanetrafiken-vill-begransa-antalet-resenarer.html

Låter mer som ett utspel för att få mer pengar, det enda förvånande annars är att det är miljöpartiet som gör det. Om något åt med nya pågatåg och några fler öresundståg så kan resandet på tåg öka igen, inte fler avgångar men lämgre tåg i rusningen. För buss handlar det väl mer om att ev lägga ner mindre linjer om man nu ska dra in på utbudet.
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Walter

#2
Uteslutet-att-satta-nagot-slags-tak

Men nu har man ändrat sig och tar miljöpartisten i örat.
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Richard1250

Jag läste en artikel i Hallandsposten en gång där det stod just att så många människor åker buss nu så att Hallandstrafiken går back.

Ja det är ju inte bra att människor åker miljövänligt för då kostar det en massa nej låt dom åka bil det blir billigare för länshuvudmännen.

Man kan ju inte mer än att skaka på huvudet i åratal tjatar dom på att bilister ska ta bussen, nu när många åker buss då gnäller dom över det i stället, FANTASTISKT SYSTEM.

Jo

Nu har det ju inte varit frågan om någon begränsning i den mening att man vill hindra folk från att åka kollektivt. Däremot kan det ju vara en god ide att göra som i Skåne att drar ner lite på marknadsföringen när man på vissa ställen har så mycket kunder att dessa inte får plats på vissa turer. Om man i ett läge med underkapacitet satsar aktivt på marknadsföring är bara slöseri med resurser. Dels kan man ju ändå inte ta emot fler resenärer och dessutom riskerar man att skrämma bort dem som provar bussen och då kanske ingen marknadsföring i världen hjälper för att få tillbaka dem när man väl kommer tillrätta med problemen.

Sen huruvida det kostar trafikhuvudmannen mer pengar om fler åker beror ju på hur resandet ökar. Om det är så att de är samma personer som åker mer och det är  de som köper månadskort/periodkort som gör låt oss säga 30% fler resor än förut påverkar detta naturligtvis trafikbolagets ekonomi negativt, speciellt om man tvingas dubblera turer.

Om det däremot är personer med värdekort eller kontantbetalande som tillkommer och dessutom på tider då man inte har problem med trängsel är detta naturligtvis mycket bra för ekonomin och leder naturligtvis också till en förbättring för huvudmannen.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Richard1250 skrivet 16 november 2008, 10:33:56 AM
Jag läste en artikel i Hallandsposten en gång där det stod just att så många människor åker buss nu så att Hallandstrafiken går back.

Ja det är ju inte bra att människor åker miljövänligt för då kostar det en massa nej låt dom åka bil det blir billigare för länshuvudmännen.

Man kan ju inte mer än att skaka på huvudet i åratal tjatar dom på att bilister ska ta bussen, nu när många åker buss då gnäller dom över det i stället, FANTASTISKT SYSTEM.

Det där är ett vanligt redaktionellt sätt att beskriva det faktum att ökat resande inte alltid automatiskt medför ökade inkomster. Det finns tröskeleffekter då man måste sätta in en buss till och då stiger naturligtvis kostnaden. Något som journalister brukar ha lika svårt att förstå som att en ersättningsbuss för tåg i normalfallet inte kan gå lika fort som tåget.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

homer

Kollektivtrafiken kan inte ses enbart som ett vinstdrivande företag, man måste tänka större och de måste få kosta om de på allvar ska vara ett alternativ till bilen, tyvärr pratar politikerna bara om de, dem är inte berädda att göra något på riktigt

sen var de intressant att se att skånetraiken bara har 33 % skattefinansierat, är de bara Sl som har nästan 50 %?? (kommer inte ihåg exakta siffran men de var iallafall högre än 45 har jag för mig)


Sundås

Hmm, en fråga för en oinsatt, vad är det som gör att Länshuvudmännen får så stora kostnader?
Mina bussbilder hittar du på www.sundas.se

Jo

Citat från: Sundås skrivet 18 november 2008, 11:11:57 AM
Hmm, en fråga för en oinsatt, vad är det som gör att Länshuvudmännen får så stora kostnader?

Det var väl det jag försökte skriva och som sedan Staffan förtydligade. Om det är resenärer som har månadskort/periodkort som åker mer så innebär det ju inte fler sålda biljetter trots att resandet ökar. Reser de sedan också vid sådana tidpunkter då man redan har god beläggning så innebär det ju att man får sätta in extrabussar utan att för dem skulle få mer intäkter. Ifråga om tågtrafiken är det dessutom inte säkert att kapaciten går att öka förutom på flera års sikt då nya tåg måste beställas och banan dessutom klara av trafiken