Bussolycka i Hannover

Startat av Wetjo, 04 november 2008, 22:17:59 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Wetjo


Mikael Lövgren

Hantera alla stressiga situationer som en hund: Kan du inte äta det eller leka med det. pissa på det och gå din väg...


Blue

Jag är directional controller, jag sitter ju längst fram och styr... ;)

Hagri

"Tysk polis uppgav tidigt på onsdagen att branden orsakats av att en passagerare som rökt inne på bussens toalett inte släckt cigaretten ordentligt. När rök började sippra ut från toalettdörren öppnades den av en passagerare, varvid eldslågor slog ut och satte eld på Mercedesbussens inredning inom några sekunder."
http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=305&a=456030

Johan Hansson

En mycket tragisk olycka.
Tycker det är konstigt att inte fler han ut i och för sig så sitter väl toaletten vid mittdörren som det gör på nästan alla turistbussar idag.

Denna olyckan är väl Europas värsta bussolycka eftesom den krävt 20 människors liv.
Visste inte att man fick röka på bussarna i Tyskland.
Hade något tänt en cigarett i min buss när jag hade kört så hade jag kastat av honom eller henne på mindre än en minut.
De hade inte fått åka vidare.

Rökningen förpestar lukten och sätter sig i inredningen på bussen.
Vem skulle vilja åka i en buss som luktar askkopp.


Busschaufför
"Busschaufförer transporterar världens värdefullaste last!"
Har som hobby att fotografera bussar och natur och annat skoj i omgivningen.

virtual1

Citat från: Johan Hansson skrivet 05 november 2008, 10:00:34 AM
Visste inte att man fick röka på bussarna i Tyskland.

Om nån ställer sig för att röka inne på toaletten kan man väl ana att det _är_ förbjudet att röka egentligen!

Blue

Citat från: Johan Hansson skrivet 05 november 2008, 10:00:34 AM
En mycket tragisk olycka.
Tycker det är konstigt att inte fler han ut i och för sig så sitter väl toaletten vid mittdörren som det gör på nästan alla turistbussar idag.
Den satt mest troligt vid mittdörren, problemet med en utrymmning är att folk inte släpper det dom har i händerna och bara går av bussen! Ofta försöker dom plocka ner sin väska från hatthyllan eller liknande.

Citat från: Johan Hansson
Visste inte att man fick röka på bussarna i Tyskland.
Hade något tänt en cigarett i min buss när jag hade kört så hade jag kastat av honom eller henne på mindre än en minut.
De hade inte fått åka vidare.

Det har ju varit tillåtet att röka på bussar i Tyskland tidigare men när dom fick rökförbud på restauranger och liknande. så tror jag även det gällde bussar. Man ser aldrig att chaffisarna går och tömmer askkoppar längre iaf.

Kör man en charter resa så kan man möjligen slänga av någon som har rökt på bussen efter ett par varningar.
Kör man beställning så kan det bli riktigt tråkig stämmning i bussen om du slänger av en av gästerna, har man "fel" grupp så blir det uppror i bussen när du tvingar gästen att gå av.

Jag har några gånger förklarat för gäster som tänt cigaretter att om dom vill röka så får dom komma fram och säga till så jag kan stanna, när dom sen har gått ut så har jag klappat igen dörren och börjat rulla!

Då blir det en himla fart på dom, när dom undrar varför jag började köra så har jag sagt:

-Den här bussen går direkt till destinationen, kan man inte klara en halvtimme utan cigg så kanske man ska gå istället!

Då brukar ickerökarna garva gott, och "mobba" rökaren lite grann.  :)
[/quote]

Jag är directional controller, jag sitter ju längst fram och styr... ;)

Staffan Sävenfjord

Citat från: Blue skrivet 05 november 2008, 11:30:28 AM
Det har ju varit tillåtet att röka på bussar i Tyskland tidigare men när dom fick rökförbud på restauranger och liknande. så tror jag även det gällde bussar. Man ser aldrig att chaffisarna går och tömmer askkoppar längre iaf.


Utifrån erfarenheten av en resa till Harz i Allhelgonahelgen är det inte förbjudet att röka på restauranger i Tyskland. Eller rättare sagt det är upp till krogägaren att bestämma. Antar att det är samma på bussar att bussägaren bestämmer. De flesta har dock rökförbud. Bara det att rökningen skedde på toaletten visar väl att det fanns ett sådant förbud.
Möjligen är risken för tjuvrökning på toaletten mindre i svenska bussar eftersom det här sedan minst 30 år så gott som alltid varit förbjudet att röka även på turistbussarna. Men den finns naturligtvis även hos oss. Ett sätt är att montera rökdetektorer på toaletten så får i alla fall en eventuell tjuvrökare skämmas ordentligt. Sedan är det naturligtvis säkrare med toaletten längst bak ur brandsäkerhetssynpunkt.
Som jag förstått det så förvandlades bussen till en dödsfälla för dem som satt bakom mittdörren.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Peter Erret

En reflektion, fanns det prylar, t.ex. barnvagnar eller varor som blockerade mittgången och utgångarna? Där finns kanske boven till att man inte kom av bussen. Detta får man (jag) ju påtala många gånger per dag när man kör i linjetrafik, tyvärr så tycks inte detta beaktas av alla bussförarna för jag hörde häromveckan att man i en B9S skall få plats med 4 barnvagnar vid mittdörren (oavsätt storlek) från en kund, "de vet ju bäst".

Trier

Danskarna har ju annars en skön inställning till rökning på bussar:

- Det är fullständigt förbjudet för alla. Utom för chauffören...

Det är ungefär lika korkat som att ha en pissehörna i en pool...  ;)

//Mr T

Staffan Sävenfjord

Citat från: Trier skrivet 05 november 2008, 21:50:24 PM
Danskarna har ju annars en skön inställning till rökning på bussar:

- Det är fullständigt förbjudet för alla. Utom för chauffören...

Det är ungefär lika korkat som att ha en pissehörna i en pool...  ;)

//Mr T

Nja, det var väl mer förr det var så. Det var vanligt i Sverige också på 1980-talet. Jag har i alla fall hört att danska bussförare numera inte får röka de heller under körning.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)