Bussens avgångstid samma som bussens ankomstid?

Startat av Richard1250, 02 november 2008, 19:25:39 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Richard1250

Kan ju tillägga här att det säkert finns väntsalar i många andra ställen där passagerarna kan stå i värmen och vänta och då spelar det ju egentligen ingen roll när man kör fram,
Vi i Halmstad har ju ingenting sådant vare sig på Österskans (lokaltrafik) eller landsbygd (Norra station).

Så vi befinner oss i en annan situation här, jag tycker att förare gör ett fantastiskt arbete i Halmstad och jag är oerhört tacksam för det jobbet som dom gör.

Men vintertid så kan man ju fälja regeln om dom minutrarna som man ska köra fram tidigare, det behöver inte ens vara 5 minuter 2 minuter räcker för att visa välvilja.

Johan Hansson

Citat:"Bussens avgångstid samma som bussens ankomstid?"

Ursäkta, men det låter som det är Ryanair vi åker med. ;D
Busschaufför
"Busschaufförer transporterar världens värdefullaste last!"
Har som hobby att fotografera bussar och natur och annat skoj i omgivningen.

Richard1250

Citat från: Johan Hansson skrivet 03 november 2008, 16:20:36 PM
Citat:"Bussens avgångstid samma som bussens ankomstid?"

Ursäkta, men det låter som det är Ryanair vi åker med. ;D


Hahaha nej jag skulle aldrig jämföra Swebus Halland med Ryan Air, Swebus är då mycket mer serviceinriktade.
Jag tycker att det mesta fungerar imed swebus  i Halmstad och dom har blivit bättre och bättre och det är positivt när det snart är upphandling.

På tal om det har du börjat ditt arbete på Swebus Johan?

Ersa

Citat från: Richard1250 skrivet 03 november 2008, 16:11:39 PM
Situationen med stressig trafik är olika i landet, man kan nog inte jämföra Halmstad med Stockholm med tanke på den oerhörda belastning som förarna har i Stockholm
Att man i stockholm kan ha samma ankomstid som avgångstid är för att det är sådan enorm tryck på kollektivtrafiken där.

Men I halmstad kör inte bussarna så ofta att dom står i vägen för varandra om man kör fram bussen 3 minuter innan avgångstid.
Jag är oerhört tacksam mot en förare som kör fram 2 minuter innan avgång det visar ju en välvilja hos föraren om att bry sig och göra ett bra jobb.

Det jag menade med mitt inlägg är att om förarna börjar få lön först 3 min innan avgång, så vrider många inte på huvudströmmen förrän 3 min innan avgång. Att sedan ställa in biljettmaskin, skyltar och annat kan ju ta uppåt 3 min, och till sist har vi fått "ert" problem, dvs framkörning exakt på avgångstiden.

Här i Umeå har vi 2 min på oss att sätta oss bakom ratten, ställa in allt samt sälja 25 enkelbiljetter innan avgång, när man tar över en buss från en annan förare på Vasaplan (centrum). Visst kan man komma 5-7 min innan, men då man inte har betalt för det är det långt ifrån alla som vill det.

Richard1250

#19
Citat från: Verspieder skrivet 03 november 2008, 16:28:46 PM
Det jag menade med mitt inlägg är att om förarna börjar få lön först 3 min innan avgång, så vrider många inte på huvudströmmen förrän 3 min innan avgång. Att sedan ställa in biljettmaskin, skyltar och annat kan ju ta uppåt 3 min, och till sist har vi fått "ert" problem, dvs framkörning exakt på avgångstiden.

Här i Umeå har vi 2 min på oss att sätta oss bakom ratten, ställa in allt samt sälja 25 enkelbiljetter innan avgång, när man tar över en buss från en annan förare på Vasaplan (centrum). Visst kan man komma 5-7 min innan, men då man inte har betalt för det är det långt ifrån alla som vill det.
<

Jag har full föståelse för om föraren inte har betalt för att köra fram bussen på obetald tid men så är inte fallet här.
I Halmstad har vi ett system där man ställer in destinationskylten i ett omlopp på morgonen och sedan sköter den sig själv hela tiden tills dess att omloppet är slut.
Så föraren behöver bara logga in i biljettmaskinen och börja sälja biljetter.
så det tar inte så lång tid att komma ifrån hållplatsen.

Men visst jag förstår din tanke, jag ville bara ha reda på hur det fungerar runt om i landet att det skulle bli sådant väsen hade jag ju ingen aning om  ;D nåja det fungerar väl olika från stad till stad då så får vi vara nöjda med alla dom svaren

homer

Citat från: Richard1250 skrivet 03 november 2008, 16:11:39 PM
Situationen med stressig trafik är olika i landet, man kan nog inte jämföra Halmstad med Stockholm med tanke på den oerhörda belastning som förarna har i Stockholm
Att man i stockholm kan ha samma ankomstid som avgångstid är för att det är sådan enorm tryck på kollektivtrafiken där.

Men I halmstad kör inte bussarna så ofta att dom står i vägen för varandra om man kör fram bussen 3 minuter innan avgångstid.
Jag är oerhört tacksam mot en förare som kör fram 2 minuter innan avgång det visar ju en välvilja hos föraren om att bry sig och göra ett bra jobb.

Föraren får nog allt betalt hela dagen förhoppningsvis om han inte har matrast däremot får inte Swebus betalt av Hallandstrafiken för att köra fram sina bussar den extra tid som du kräver

Wetjo

Vad du kanske inte tänkt på som jag kom att tänka på alldeles nu är att om föraren har sin lagstadgade rast, får han inte Köra fram o lasta passagerare. Då bryter han mot arbetstidslagen...
Börjar tjänsten två minuter före avgång, blir det som du skriver. Dvs sen framkörning.
Länstrafikbolaget "äger" omloppet. Operatören måste motivera ändringar, innan dom genomförs...

Jonas1968

Citat från: Wetjo skrivet 03 november 2008, 21:40:27 PM
Vad du kanske inte tänkt på som jag kom att tänka på alldeles nu är att om föraren har sin lagstadgade rast, får han inte Köra fram o lasta passagerare. Då bryter han mot arbetstidslagen...
Börjar tjänsten två minuter före avgång, blir det som du skriver. Dvs sen framkörning.
Länstrafikbolaget "äger" omloppet. Operatören måste motivera ändringar, innan dom genomförs...
Men då måste det väl gå att låta tjänsten börja tidigare. 2 minuter före kanske räcker i Pålsboda en tisdagkväll med 2 påstigande men knappast vid större hållplatser i Stockholm. Det är inte acceptabelt att planera så tight att bussen ständigt blir försenad. För mig som passagerare spelar det ingen större roll om man börjar lasta 10 minuter före avgång eller 1 minut före så länge som bussen är klar att starta på avgångstid.

ch

Ingen som har tagit upp aspekten att det numera på många platser byggs avsmalande hållplatser, så kallade timglas, då all trafik i bägge riktningarna stannas upp när bussen står på hållplatsen mitt i gatan. Då kan inte bussen komma flera minuter innan och stå där och vänta in tiden ;)

Det kan också handla om att flera linjer nyttjar samma hållplats, då kan det också vara svårt att stå där i minutrar.

Nupski

Citat från: ch skrivet 03 november 2008, 23:17:32 PM
Ingen som har tagit upp aspekten att det numera på många platser byggs avsmalande hållplatser, så kallade timglas, då all trafik i bägge riktningarna stannas upp när bussen står på hållplatsen mitt i gatan. Då kan inte bussen komma flera minuter innan och stå där och vänta in tiden ;)

Det kan också handla om att flera linjer nyttjar samma hållplats, då kan det också vara svårt att stå där i minutrar.


Jo timglas kan man reglera på  ;D.

I Göteborg har vi många sköna ställen där hur många linjer som helst skall avgå ifrån en viss hållplats med en tidsmarginal på minuten då får man inte köra fram för tidigt utan snällt vänta på sin plats i kön två goa exempel Marklandsgatan läge C samt Lindholmen. Lindholmen är ibland svårt att hamna rätt i tid och då får man räkna med en kö bakom sig på Marklandsgatan är det enkelt att köra ett varv runt om det inte är för många bussar inne samtidigt (Linjer som passerar Marklandsgatan läge C i rusningen 58, 64, 84, 95, 151, 165, 182, 189, 184, 185, 189, 772 samt flexlinjen.). Så folk blir lätt irriterade när det regnar och bussen de skall åka med bara åker runt, runt, runt.

Hagri

Beroende på hur det ser ut och om det går att köra fram och lasta utan att vara i vägen är det bra att vara en 5 minuter före eller om det är mycket folk lite mer. Målet är att avgå i rätt tid och för egen del är det mindre viktigt om jag skulle bjuda arbetsgivaren på någon minut. Man har ofta igen det på mindre stress än om man är sen ut i starten. Principen skall givetvis vara att arbetsgivaren skall betala för den tidsåtgång som krävs.
Att köra fram 10-15 minuter för avgång för att bussen skall fungera som värmestuga är enligt min mening fel. Ofta är det då det händer grejer i bussen som skadegörelse eller extra nedskräpning.

robbes

vore roligt att veta hur långt innan som trådskaparen tänkt sig bussen skall köra fram?


för som Hagri skrev så ökar ju risken för förstörelse mm om den körs fram för tidigt samtidigt så får ju ej föraren den rast som han kanske skulle haft och rast enligt lagens mening får ej tas ut bakom ratten

Richard1250

Citat från: robbes skrivet 04 november 2008, 00:39:44 AM
vore roligt att veta hur långt innan som trådskaparen tänkt sig bussen skall köra fram?


för som Hagri skrev så ökar ju risken för förstörelse mm om den körs fram för tidigt samtidigt så får ju ej föraren den rast som han kanske skulle haft och rast enligt lagens mening får ej tas ut bakom ratten


Jag tror inte att förstörelse på bussarna inträffar när bussen står och väntar på avgång snarare när föraren måste koncentrera sig på körningen och inte dp kan kolla helt koll på vad som händer i bussen.

Det är också konstigt att ni tjatar om lagen att ta ut sin rast bakom ratten.
Det finns förare som kör fram bussen 15 minuter innan avgång och släpper på passagerare, skulle dom då göra ett lagbrott, i mina öron knappast troligt.
Jag har skrivit till berörda parter Hallandstarfiken och swebus i Halland för att höra vad dom säger om saken så kan vi lägga denna tråden åt sidan.

Fredde

En buss är ingen rullande värmestuga.

Sen finns det inget dåligt väder, bara dåliga kläder. Är det kallt ute, klär man sig därefter, och inte efter att "bussen borde väl rulla fram 10 min innan idag åtminstone".


yngrot

15 min före avgångstid..  det var ju verkligen att ta i... snacka om att skämma bort resenärerna  vad är skillnaden mot dem som går på utefter vägen då??  de får ju alltid stå och vänta ett tag. Det får väl även gälla den som åker från ändstationen oxå inte sjutton ska vi behöva minska på rasten får att folk ska gå på på bussen...
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina