Huvudmeny

Flextrafiken...

Startat av Wetjo, 02 november 2008, 11:20:59 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Wetjo

Är Flextrafiken/Ringbussen en bra lösning på dåligt befolkade turer?  ???
Det är förslag om att orter med dåligt belagda "stadsbussar" ska få Flextrafik istället.

Vad vinner vi (Operatören)?
Är säkerheten i de mindre bussarna så bra som man kan kräva?
Finns det nackdelar?
Blir det verkligen billigare för huvudmannen?

Många frågor blir det och fler lär dyka upp... ;)

Christer K

I Örebro så har man bytt ut Linje 91 till detta, http://www.lanstrafiken.se/template/Page____5190.aspx

Om någon tjänar på det så är det INTE resenärerna, har talat med några äldre personer som tycker systemet är krångligt. Och dess utom ska de ringa upp om någon vill åka, 15 minuter innan. Kan gå både fortare och ta längre tid att få på kläder och komma ner till buss hpl. För att detta ska fungera vill många äldre ha en mobil som är lätt att ringa och ta emot samtal på. Det finns med stora knappar och siffor men för en som bara har vanlig pension är det en extra kostnad.

Har tidigare kört färdtjänst och jag vet att det tar tid i trappor, kläder med mera. I Örebro så tycker jag personligen att de ska slopa flextrafiken och införa en vanlig linje igen.

/ Christer K
Började med buss april 1976 Örebro Trafik AB, AB Omnibus, Göteborgs Spårvägar, Linjebuss, Swebus Express, Swebus, ETT Trafik AB, Närkebuss, Flexima (körde åt Eurolines),Ragn-Sells AB. Bus4you mars 2020.

Wetjo

Citat från: Lars Ödlund skrivet 02 november 2008, 12:02:29 PM
Nu är det ju inte riktigt samma sak som det i inlägget ovan, i Örebro gällder det bara personer över 65 år samt de med Färdtjänsttillstånd, när man ersätter en vanligt tätortslinje etc med anropsstyrd trafik bör det gälla alla resenärskategorier.

I Märsta hade man ju under många år det s.k Ringbussprojektet.

Jag vill ju minnas att Norrtälje (eller var det Nynäshamn?  ???) var först i landet. :-\
Rann det ut i sanden o i så fall varför?
Vi måste ju lära av varandra.

Wetjo

Citat från: Lars Ödlund skrivet 02 november 2008, 12:23:54 PM
Man måste beakta att ett helt anropsstyrt system kommer att kräva en rejäl organisation för att samordna resorna och att det kan innebär långa väntetider för kunderna om man inte har stora backup resurser att ta till.
----
Men att byta ut tätortsbussarna i Mora eller Avesta mot ett helt anropsstyrt system tror jag inte skulle fungera, och absolut inte i Falun eller Borlänge.... Rättvik eller Leksand,, kanske...., arealen får ju inte vara för stor.

Nu finns ju flexbussar i Borlänge och Ludvika i "mitt" län. På dessa orter har ju flexbussen ersatt mjuka linjen.
Övriga Stadsbussar går ju som vanligt...
Är inte hundra på vilka övriga orter i Dalarna som är på g. Vet bara att konceptet diskuteras...
Hur ser det ut på andra håll i landet?

ch

Västtrafik har olika varianter på sånt här.

Richard1250

Här i Oskarström ser jag ibland en minibuss och en personbil som det står Flexbussen på men jag tror inte att dom kör på någon linje inte vad jag vet i alla fall ???