Cykeln på bussen i Uppsalas stadstrafik

Startat av Rickard, 31 oktober 2008, 14:35:22 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Simon Bertilsson

Stadsbussarna går ju oftast på avstånd där det är rimligt att cykla, medan regionbussarna inte gör det.
I Skånetrafiken gäller samma sak. Tåg och regionbuss = Cykel tillåten. Stadsbuss = Cykel förbjuden.

Bussmicke

Kan inte begripa varför man skulle vilja ta cykel på stadsbuss. Låter som ren lathet på så kort avstånd i en stad.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

AL

Citat från: ch skrivet 31 oktober 2008, 18:42:10 PM
Enligt dagens Metro i Göteborg så kan man slå in cykeln i papper och ta med sig den. Det finns inga begränsningar för sånt, jag har ju sett fokl bära hem allt möjligt från IKEA på bussen ;)

Nja, fullt så enkelt är det nog inte. Handbagage som inte är skrymmande är tillåtet att bära med sig, inget annat. Och en cykel, dock "inpapprad" kan knappast räknas till handbagage, handtag på ovansidan eller ej!  ;)

Ungefär som med dessa "individer" som kliver på bussar och vagnar med barnvagnar som innehåller allt annat än barn!  Något som naturligtvis inte är tillåtet!  Men försöka duger!


yngrot

Enligt Västtrafik är det möjligt att ta med cykel på landsbyggd om det finns utrymme för det dvs ett bagaerum i bak ... sen när dte blir låggolv rymms inga cyklar mer..  vad det gäller IKEA grejer och annat gods som resenärer vill ta med så gäller litet handbagage resten får sändas som bussgods om det går annars får de fixa hem det bäst de vill..  jag minns i Borås får några år sen det stod fullt med möbler vid vändplan uppe vid Tullen en familj från söderut som tyckte de skulla få ta med det i bussen så klart fick de inte det. Man har ju sett en del bussar nere i Afrika där allt möjligt surras på bussen..
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina