Baltic Scandinavian Lines Via Mare

Startat av Hans Fredriksson, 11 juli 2007, 20:44:16 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Hans Fredriksson

Baltic Scandinavian Lines som trafikerar Kapellskär Paldiski har har 2 fartyg Via Mare är det ena.
Eller andra för Gute har redan visat.

Via Mare hamnen i Paldiski




Utsikt från hyttfönstret Österjön mot Sverige och Kapellskär.

Bilder från Paldiski:
http://hem.bredband.net/hansfredriksson/paldiski

Hans Fredriksson

För min del var den bättre då jag fick en 4-bäddshytt. Det var större utrymmen både inne och ute för passagerarna och vid detta tillfälle i alla fall bättre mat. Men oj vad båten rullade, fick inte en blund i ögonen. Via Mare hade en mycket tillmötesående estnisk besättning.

Jag såg iframåt att åka Gute och blev inte besviken på upplevelsen så det får bli ett X. Oavgjort med andra ord.


Hans Fredriksson

Exakt, passagerarutrymmerna på Gute har sina naturliga orsaker som inte har med standard att göra. Båda fartygen är dock gjorda för förare. Det var därför lite jobbigt för oss som inte hade fordon med oss. Det finns ingen landgång utan man fick promenera hela vägen bland lastbilar till båten och bära väskerna upp i trånga trappuppgångar. Och då menar inte att man få promenera från terminalbyggnaden I Kapellskär. Rederiet håller i stället till 100 meter bort i en liten barack. Helt sonika hjälpte en besättningsman på Via Mare min fru med väskan ända upp.

Ekonomipersonalen på Gute verkade allt annat än överbemannat i jämförelse med Via Mare. Den killen som hade hand om lastningen uppfattade jag som "nysvensk". Annars tyckte jag mig höra rejäl gotlänsk dialekt ombord. Men som sagt de var inte många. Samma kvinna bäddade och lagade frukost. Personalen på Via Mare hade det betydligt lugnare.

Vid incheckningen frågade jag killen, som var förvånad att jag inte hade bil, om Gute. De var nöjda med den inhyrda båten. En fördel är att besättningen är svensk sa han. Det underlättar jobbet. Han sa att de kommer ganska snart kommer att inköpa en båt.



Jodå, det var rullan...flytade underhåll på Via Mare.
Visar en bild på m/s Gute också i hamnen Paldiski.