Huvudmeny

Mora stenar

Startat av Niklas Bygdestam, 27 oktober 2008, 21:23:43 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Niklas Bygdestam

Om man kör på E4 söderifrån mot Uppsala så finns det en nyanlagd motorvägsrastplats som heter Mora stenar. Den har fått namnet efter en för svensk historia mycket viktig sak. Det finns en liten minnesbyggnad i närheten av rastplatsen på en liten väg där de riktiga stenarna ligger. De användes för länge sedan i samband med val inför kröning av Sveriges kungar på bland annat 1200-talet. Det här är alltså ett mycket viktigt monument för Sveriges historia

För att ta sig med bil till det riktiga Mora stenar får man åka på en liten väg som går nära motorvägen. Den lilla vägen har ingen anslutning till motorvägen. Tyvärr finns ingen avfart på motorvägen för att ta sig dit. Den går däremot strax norr om Mora stenar under motorvägen innan den sedan ansluter till en annan liten väg som leder till Uppsala. Men där är det inte många som åker, bortsett från lokal befolkning i de små byarna där ute

För något år sedan öppnades den nya rastplatsen på motorvägen som fick heta Mora stenar. På rastplatsen Mora stenar finns det bord för att folk ska sitta och dricka kaffe och det finns toaletter. Det finns också en anslagstavla på rastplatsen. Anslagstavlan gör mest turistreklam för Uppsala. Rastplatsen ligger föresten i Knivsta kommun alldeles vid kommungränsen till Uppsala kommun. Precis när man passerar rastplatsen Mora stenar passerar man sedan kommungränsen och kommer in i Uppsala kommun. På anslagstavlan finns det också lite text som informerar lite om vad Mora stenar är för något. Men på rastplatsen finns tyvärr inget som upplyser var det riktiga Mora stenar finns

Vad många inte vet är att det faktiskt finns en möjlighet att ta sig till det riktiga Mora stenar från motorvägsrastplatsen med samma namn. Det finns ett par grindar i det stängsel som omger rastplatsen. Välj den norra grinden. Därifrån finns det en mycket smal och oansenlig liten gångstig i skogen som leder nedåt. Den kan nu så här års bitvis vara lerig. Följ stigen så långt det går. Till slut kommer man ut på den lilla landsvägen där det riktiga Mora stenar ligger. Gå då till höger och följ den lilla landsvägen men se upp för eventuella bilar som kommer. Bara några meter framför ser man då till vänster den lilla byggnad där de riktiga Mora stenar finns. Det finns också en liten skylt som berättar historiken kring Mora stenar och denna lilla skylt innehåller mer information än anslagstavlan på motorvägsrastplatsen. Dörren till det lilla huset är öppen men det är en gallergrind som istället är stängd. Man kan lätt kika in genom gallret och man ser stenarna mycket bra. När ni tittat på stenarna och läst historiken så är det bara att gå tillbaks samma väg igen. Det tar inte alls lång tid att gå på stigen mellan det riktiga Mora stenar och motorvägsrastplatsen, kanske mellan 5-10 minuter på sin höjd :)

Det finns alltså möjlighet för folk som åker på motorvägen och stannar på motorvägsrastplatsen Mora stenar att sedan ta sig till det riktiga Mora stenar och verkligen se detta. Tyvärr finns det absolut inget på rastplatsen som visar denna mycket trevliga möjlighet. Grinden i stängslet får man hitta själv. Stigen är dålig och anonym. Stigen är tyvärr inte ens utmärkt med några markeringar. Detta tycker jag är synd. Så här finns det massor av folk som ser namnet Mora stenar utan att de sedan får reda på vad det verkligen är. Och den utmärkta möjligheten att se ett viktigt monument för Sveriges historia går de miste om

Tänk om de ansvariga kunde ändra på detta och markera på rastplatsen var det riktiga Mora stenar ligger och visa hur man tar sig dit. Tänk om de kunde förbättra den här lilla gångstigen så den blev bekväm att gå på och mer allmän för alla. Det vore väl något. Då skulle vi i Uppland få en rastplats minst lika fin som Brahehus vid Vättern. Knivsta kommun hade också något fint att visa upp och turister kunde få se en bit viktig svensk historia
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

RoTe


Niklas Bygdestam

Citat från: RoTe skrivet 27 oktober 2008, 21:59:52 PM
Mailat vägverket?

Nej inte ännu. Men jag funderar på att göra det. Men jag tror inte att Vägverket kan göra något åt stigen som är så smal och dålig. Deras områden sträcker sig nog bara dels innanför stängslet på motorvägsrastplatsen och dels den lilla vägen där det riktiga Mora stenar ligger. Men marken emellan tillhör knappast Vägverket. Frågan är om de har rätt att anlägga en riktig gångväg där. Så det är frågan om det kanske är något som mer angår Knivsta kommun att ta hand om
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

RoTe

Maila UNT då. Tycker det du skriver låter vettigt.

Niklas Bygdestam

Citat från: RoTe skrivet 28 oktober 2008, 02:15:49 AM
Maila UNT då. Tycker det du skriver låter vettigt.

Det kanske jag ska göra. Jag har nu i alla fall kontaktat Vägverket, Uppsala Tourism och Knivsta kommun om den här saken och de personer som jag har haft kontakt med har samtliga i alla fall verkat intresserade
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

David M

Enligt ÖP för Uppsala kommun finns en planerad "sydlänk" mellan Ultuna/Sunnersta - Sävja - Mora Stenar med ny trafikplats inlagd. Byggs vägen är tanken att nuvarande plankorsning med OKB i Bergsbrunna stängs. Byggs den vägen får trafiken ett mer naturligt sätt att ta sig ut till det riktiga Mora Stenar (som idag verkar vara ett lika bortglömt fornminne liksom Lerbäckshögen i Lund som fyllde samma funktion till 1500-talet). Faktum är att fram tills för några år sedan hade jag alltid trott att Mora Stenar låg vid Mora i Dalarna någonstans...

(Hoppas f.ö. att den där Sydlänken byggs - Det torde bli riktigt maffiga lutningar vid Uppsalaåsen. Fast som med allt annat i Uppsala dröjer det nog något decennium till innan det börjar byggas)

Niklas Bygdestam

Citat från: David M skrivet 30 oktober 2008, 12:00:11 PM
Enligt ÖP för Uppsala kommun finns en planerad "sydlänk" mellan Ultuna/Sunnersta - Sävja - Mora Stenar med ny trafikplats inlagd. Byggs vägen är tanken att nuvarande plankorsning med OKB i Bergsbrunna stängs. Byggs den vägen får trafiken ett mer naturligt sätt att ta sig ut till det riktiga Mora Stenar (som idag verkar vara ett lika bortglömt fornminne liksom Lerbäckshögen i Lund som fyllde samma funktion till 1500-talet). Faktum är att fram tills för några år sedan hade jag alltid trott att Mora Stenar låg vid Mora i Dalarna någonstans...

(Hoppas f.ö. att den där Sydlänken byggs - Det torde bli riktigt maffiga lutningar vid Uppsalaåsen. Fast som med allt annat i Uppsala dröjer det nog något decennium till innan det börjar byggas)


Visst skulle den här vägen vara bra för Mora stenar. Men den lär bli dyr att bygga och det lär också som du själv säger ta några år innan detta skulle bli färdigt, om den nu någonsin byggs. Men en riktig gångstig och skyltning mellan motorvägsrastplatsen är däremot ingen speciellt dyr investering och om det inte finns några byråkratiska hinder för detta så skulle det vara möjligt att redan nu kunna inleda en förbättring av gångstig och uppsättning av skyltar. Det behöver inte alls kosta mycket och det skulle göra så stor skillnad för det riktiga Mora stenar som då plötsligt inte längre blir bortglömt utan istället fullt synligt
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.