Hur långt kan man med lätthet köra?

Startat av Bengt Jönsson, 27 oktober 2008, 19:38:31 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bengt Jönsson

Om man tar i beaktande att man inte behöver skaffa en massa extra, knepiga "papper" och dokument. Endast pass, grönt kort, körkort, Master Card och Visa skall räcka.  Hur långt kan man då "tuta och köra"?
Till gränsen mot Iran om jag nu inte tar helt fel.
8)

/B

JDS

Citat från: Bengt Jönsson skrivet 27 oktober 2008, 19:38:31 PM
Om man tar i beaktande att man inte behöver skaffa en massa extra, knepiga "papper" och dokument. Endast pass, grönt kort, körkort, Master Card och Visa skall räcka.  Hur långt kan man då "tuta och köra"?
Till gränsen mot Iran om jag nu inte tar helt fel.
8)

/B


Vilket slags fordon tänkte du köra?

Bengt Jönsson

En vanlig personbil.  Varför inte en gammal VW Golf Diesel (som jag en gång hade)
:D

/Bengt

76

Jorden runt?

Visst det finns vissa områden i asien där det kanske inte är helt hälsosamt att köra, där du nog gör bäst i att ha beväpnad eskort. Sen kanske inte vägstandarden är något att hurra över.

Fast då är det ju inte med lätthet längre.

Greger Larsson

Här finns en som kört jorden runt ett par gånger, bl a med en måttligt utrustad (visserligen fyrhjulsdriven)Toyota Corolla:
http://www.christergerlach.com/

Mr G

Frågan var hur långt man kommer med endast pass, grönt kort, körkort, Master Card och Visa. Visa i det här fallet är väl ett kreditkort och inte plural av visum för att kunna besöka ett visst land.

Enda krånglet här tycker jag att det gröna kortet verkar vara. När behöver jag ha ett sånt förresten?
吉先生

Bengt Jönsson

Gröna kortet är ett bevis på att fordonet är trafikförsäkrat.
Så här skriver Trafikförsäkringsföreningen:
( http://www.tff.se/templates/Page.aspx?id=189 )

Gröna Kort-systemet
Inom Europa, med viss utvidgning till utomeuropeiska medelhavsländer, finns ett samarbete mellan länderna. Detta för att garantera betalningsansvar och reglering av skador som orsakas av fordon från främmande länder. Trafikförsäkringsföreningen representerar Sverige och de svenska medlemsbolagens intressen i detta system.

Gröna Kort-systemet omfattar i huvudsak europeiska länder. Motorfordon från anslutna länder kan fritt köras över gränserna utan att särskild trafikförsäkring behöver tecknas. För resa till vissa länder behövs dock ett bevis om att fordonet är trafikförsäkrat, s.k. Grönt Kort.

Trafikförsäkringen från ett fordons hemland täcker ansvar för skada utanför fordonet och som utomlands kan orsakas av fordonet. I systemet garanteras att den gällande trafikförsäkringen i fordonets registreringsland även gäller i de länder som tillhör systemet.


Detta system lär visst inte gälla för Ryssland utan där behövs det extra försäkringar.

I GP i somras fanns ett reportage om två "unga damer" som köpte en gammal VW Golf och körde Svarta Havet runt.  Dock undvek de Ryssland och allt byråkratiskt krångel genom att ta färja från Odessa över Svarta Havet till Georgien.

Alltså, i princip tuta, tanka och köra!
;D :D 8)

/Bengt