Huvudmeny

GS till salu

Startat av ch, 27 oktober 2008, 17:13:06 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.


Bengt Jönsson

Citat från: ch skrivet 27 oktober 2008, 17:13:06 PM
http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=113&a=454331

Kommentarer?

Ja, de flesta tidigare kommunala bussbolag är väl numera utsålda?
För min del helt ok så länge personalens villkor inte förändras eller försämras jämfört med tidigare avtal och gjorda överenskommelser.

/B

ch

Citat från: Bengt Jönsson skrivet 27 oktober 2008, 17:17:42 PM
Ja, de flesta tidigare kommunala bussbolag är väl numera utsålda?
För min del helt ok så länge personalens villkor inte förändras eller försämras jämfört med tidigare avtal och gjorda överenskommelser.

/B

Styr inte marknaden villkoren? ;)

Bengt Jönsson

Citat från: ch skrivet 27 oktober 2008, 17:33:10 PM
Styr inte marknaden villkoren? ;)

Jo, visserligen men avtal på arbetsmarknaden är affärsavtal på samma sätt som andra avtal.  Fredsplikt mot avtal som hålles och inget "jidder".
I civilerade länder håller man dessutom avtal!
8)

/B

Jan

Jag är dock förvånnad att GS vill sälja bussverksamheten. Jag trodde att Borås lokatrafik var nästa bolag för försäljning. Vilka är de 5 stora som får insyn?

Swebus
Veolia Transport
Arriva
Busslink
?
I branschen 37 år

Jan

Citat från: Lars Ödlund skrivet 27 oktober 2008, 18:06:13 PM
Tror absolut inte på Busslink i detta sällskap, Orusttrafiken-Netbuss ska nog in i listan och den 5:e platsen kan nog besättas med många företag och företags kombinationer, BiV för att nämna ett.

Betänk att det inte är fråga om en reell försäljning utan att Göteborgs kommun betalar en intressent en mkt stor summa pengar för att ta över verksamheten.

Med andra ord så den som vill ha minst får ta över trafiken. Samordningsvinster måste räknas in också vilket gör att Arriva inte kan göra detta här. Personligen så tror jag att BiV inte är så intresserad av stadstrafik.  Veolia Transport är den som nog är mest sugen på kakan. De har gjort likande affärer innan. De som lever får se!
I branschen 37 år

Hagri

Vilken tid är det kvar på de avtal som GS har på buss sidan?

Köparna som får full insyn i företaget ser ju ganska snabbt om det finns nöjligheter att göra förändringar för att få ner kostnaderna eller om det finns samordningsvinster att göra med köparens andra verksamheter.
Sen får vi se om Göteborgs Stad i slutändan vill sälja eller inte. Prislappen kanske inte blir så attraktiv för säljaren?

Jonas Gustafsson

Citat från: Hagri skrivet 27 oktober 2008, 23:06:28 PM

Sen får vi se om Göteborgs Stad i slutändan vill sälja eller inte. Prislappen kanske inte blir så attraktiv för säljaren?


Precis, som vanligt i media ska man inte bara läsa rubriken... ::)
Gör man det får man lätt för sig att försäljning redan är beslutad, vilket ju inte alls är fallet-det ser man om man fortsätter läsa. Men det är väl helt klart så att försäljning är det troligaste scenariot...
//Jonas G
Gymnasielärare av årgång -71 som gillat bussar sedan barnsben men också har flera andra intressen, t. ex. att spela & sjunga.

Hagri

Citat från: Jonas Gustafsson skrivet 27 oktober 2008, 23:28:02 PM
Precis, som vanligt i media ska man inte bara läsa rubriken... ::)
Gör man det får man lätt för sig att försäljning redan är beslutad, vilket ju inte alls är fallet-det ser man om man fortsätter läsa. Men det är väl helt klart så att försäljning är det troligaste scenariot...
//Jonas G
Det skall ju även malas politiskt och slutligen klubbas, i ena eller andra riktningen.

Politike och politiker är inte alltid riktigt förutsägbara och det kan nog svänga i olika riktningar innan det är klart.

Knallhatt

Hisingen - Avtalstid
Avtalet för trafikåtagande 1-4 omfattar tiden från det att avtalet undertecknats av båda parter till
tidtabellsskiftet i juni 2012. Trafikstart är den 13 juni 2004. Förlängning kan ske med högst 2
gånger 1 år. (dvs. max till 2014)

Göteborg Centrum / Öster - Avtalstid
Avtalet omfattar tiden från det att avtalet undertecknats av båda parter till tidtabellsskiftet i juni
2011. Trafikstart är den 13 juni 2004. Förlängning kan ske med högst 2 gånger 1 år. (dvs. max till 2013)

Göteborg Väster / Mölndal - Avtalstid
Avtalet löper till juni 2010, inklusive optioner.

M

Nej så farligt var det inte. :-)  Jag bara ondgjorde mig över försäljningsplaner med ett kraftord som börjar på F.
Vad det gick ut på var att jag hatar allt vad upphandlingar heter och jag anser att stadstrafiken skall återgå till att vara en kommunal förvaltning som det var förr när allt funkade. Sedan skrev jag att jag skall ta reda på vilka i Fullmäktige och i kommunstyrelsen som är för en försäljning. Dom skall jag stryka på valsedeln oavsett vilket parti jag kommer att rösta på.

/M