Huvudmeny

LLT-Solaris

Startat av Lasse i Bdn, 26 oktober 2008, 17:37:01 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Lasse i Bdn

Patrik har laggt ut en länk från Norrbottens-Kuriren om buset i Råneå och Töre.
Detta stod i Torsdgens tidning.
Det stod även omm LLT-Solaris, där det på stods att Solaris bussarna gör en viss person sjuk.
P.G.A. för hög ljudnivå,för mörkt tonade rutor och för varmt i bussarna som värst kan det bli 40 grader.
LLT svar att man valt rutorna p.g.a. varma sommrar, samt att man de två sista upp handlingarna köpt svenskt.
Nästa upphandling blir Scania med etanoldrift.
Tyvärr finns inte denna artikel på nätet. (Jag kan inte hitta den)

Hälsn. Lasse

Ersa

Är det 40 grader varmt bör man ju se över AC:n.

Men klagar man på ljudnivån kan man inte man vara speciellt berest. Nej, låt personen tvångsåka enbart B9S ett trafikdygn, så ska ni se att denne är nöjd när han får komma hem till Lule och åka den mycket tystare Solarisen istället!

Lulebjörnen

Citat från: Lasse i Bdn skrivet 26 oktober 2008, 17:37:01 PM...gör en viss person sjuk...för hög ljudnivå,för mörkt tonade rutor och för varmt i bussarna...
www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=16421.0

Tyvärr finns inte denna artikel på nätet. (Jag kan inte hitta den)
www.kuriren.nu/lokala/lulea_artikel.aspx?ArticleId=4271307


...som sagt...


Ersa

Nu har jag inte åkt i LLT:s Solarisvagnar, men de kan väl inte vara sämre än de Solarisar som finns i Umeå och Skellefteå som ingen resenär klagar på. Jag börjar tvivla mer och mer på killen i artikeln, som verkar vara samme forumskribent som även klagar över att tätortstrafiken i Luleå inte upphandlas:
http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=16521.0

Muk

Citat från: Verspieder skrivet 26 oktober 2008, 22:43:11 PM
Nu har jag inte åkt i LLT:s Solarisvagnar, men de kan väl inte vara sämre än de Solarisar som finns i Umeå och Skellefteå som ingen resenär klagar på. Jag börjar tvivla mer och mer på killen i artikeln, som verkar vara samme forumskribent som även klagar över att tätortstrafiken i Luleå inte upphandlas:
http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=16521.0

Jag tycker Umeås solarisar är ganska högljudda. Hållplatsutropen hörs inte alls. Det gör väl att man tycker att de är för högljudda. Hörde förresten vissa klagomål från medpassagerare häromnatten, då det saknades två säten längst bak. Fast det hade nog varit klagomål på det oavsett fabrikat.  :D

Ersa

Citat från: Muk skrivet 27 oktober 2008, 11:17:51 AM
Jag tycker Umeås solarisar är ganska högljudda. Hållplatsutropen hörs inte alls. Det gör väl att man tycker att de är för högljudda. Hörde förresten vissa klagomål från medpassagerare häromnatten, då det saknades två säten längst bak. Fast det hade nog varit klagomål på det oavsett fabrikat.  :D

Volymen till hållplatsutropen är ju inställbar och går bra att höja, bara man vill och har kunskap. Sedan kan nog Urbinon vara bullrig bak, precis som OmniCityn, men man behöver ju inte prompt sätta sig allra längst bak så nära motorn som möjligt. I framänden är både Urbino och OmniCity rätt tysta. Åker man B9S är de logiskt nog minst bullriga längst bak i släpet.

Att säten saknas efter att de blivit vandaliserade eller nergrisade under nattbusskörningar är tråkigt, men om man nu måste beställa nya tar det nog nästan lika lång tid att få dem från Polen som från södra Sverige. Något stort reservdelslager har inte depåerna numera, iaf inte sedan de kommunala bolagen försvann.