Skolbussförare under sommarlov?

Startat av Yujin Zhang, 25 oktober 2008, 20:32:35 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Yujin Zhang

Funderade på en sak igår och det var det här med förare som kör rena skoltjänster (dvs linjerna som bara går under skoldagar). Vad händer med dessa förare under skolloven (särskilt sommarlovet)? Om dessa förare är lediga, får de betalt under de ca 2 1/2 månad sommarlov?

Det går nog att "hitta andra tjänster" för dessa förare under sommarlovet då en hel del är borta på semester, men hur är det med garagen där ett stort majoritet av tjänster består av rena skolkörningar (Arvika ligger väl bra till?)?

Nu är jag inte riktigt ute efter någon specifik garage/företag eller dylikt (då jag kan tro att det ligger en viss nivå konkurrenskänslighet i det här), utan är mer intresserad på hur det generellt fungerar.

Hagri

På en del bolag är skolbussförare timanställda och således "arbetslösa" när skolorna är lediga.
På andra ställen är de hel eller deltidsanställda och kan få göra andra körningar eller andra uppgifter under lovdagar.  T.ex. städning eller underhåll av fordon.

76

På de större garagen är det ju inget problem att hitta andra tjänster att köra för dessa förare.

Leif D

Sen är det ju faktiskt så att om bussbolagen har annat än just skolkörning, så har de ju utmärkta semestervikarier i skolbussförarna.
Tycker inte det är SÅ svårt att räkna ut.  Dessutom, att de skulle vara lediga med full lön, de faller väl ändå på sin egen orimlighet ändå.
;-)

Fidde

Här i Kristianstadstrakten kör skolbussarna (de som är kommunalt ägda) barn till fritids osv. Då följer ju lite turer till simskola och diverse utflykter också.

Yujin Zhang

Nu tänkte jag iofs mer på annonserat "skolturer" som är öppen för allmänheten. Lättare sagt, linjer/avgångar som länstrafikhuvudman har beställt (och finns annonserat på deras hemsida), men fungerar i praktiken som rena skolbussar.

Jag kom på ett par exempel:
Arvika - Efter ha studerat trafikmönstret där, verkar det som att alla bussar (förutom ett par tekniska reserv) har en avgång kring 15:30-15:40. Utav dessa rullar 50-55% (om inte mer) bara på skoldagar. Vid lov skulle det betyda att dessa turer ställs in men då är frågan om det verkligen finns så många förare borta åt gången vid t.ex. sommarlovet att man fortfarande har tillräckligt med tjänster för de förare som är kvar?

Matarbussar i Norrbotten/Västerbotten - Ett typiskt trafkmönster för en by är ju att (skol-)matarbussarna kommer in till byn på morgonen och avgår från byn på eftermiddagen.
På loven däremot, då är över 85% av dessa matarlinjer inställda. Då är frågan om dessa enskilda åkeri (jmfr med Arvika där det är ett och samma företag, Swebus) har tillräckligt med uppdrag (abonnering osv) för att hålla deras förare upptagna?

Eller tänker jag för mycket nu? ::)

JDS

#6
Citat från: Yujin Zhang skrivet 25 oktober 2008, 23:42:57 PM
Eller tänker jag för mycket nu? ::)

Nja, möjligen inte tillräckligt mycket  ;)

En normal turlista (tjänstgöringslista på SL-språk) innebär ju att ett visst antal förarturer (förartjänster på SL-språk) per dag skall besättas. På sommaren går det inte lika många bussar, och då finns det förstås färre förarturer som ska besättas, vilket gör att det blir lätt att ta semester. Som av en ren händelse råkar dessutom semesterlagen vara formulerad så att man har rätt att ta ut större delen av sin semester under sommaren, och då det ofta är fint väder på sommaren så väljer många att göra just detta. På så sätt blir det inte så många förare över. De som är kvar får förstås dela på de jobb som är vakanta, och om någon ändå blir över så kan han eller hon få reserv (eller övertalas att ta ut en ledig dag). Smarta trafikföretag använder sig naturligtvis också av möjligheten att låna in personal från ett område med överskott till ett område där det finns någon ledig tjänst (men jag har också hört att det finns bussbolag som inte är så smarta!).

I SL-trafiken, åtminstone innerstaden och tunnelbanan, är problemet snarast det omvända, vilket innebär att man får jaga extrafolk för att kunna köra alla bussar och tåg på sommaren!

Hagri

#7
Citat från: Yujin Zhang skrivet 25 oktober 2008, 23:42:57 PM
Eller tänker jag för mycket nu? ::)
Nej då det är bara bra att tänka. ;D
Fortsätt med det.

Jag vet inte hur det funkar i Arvika men på liknade orter där det finns linjetrafik som går under skoldagar och inte under loven runt jul och sommar samt påsk och sportlov kan det fungera så att förarna jobbar in ledighet så att de är lediga en del lovdagar. De jobbar andra lovdagar då det finns trafik som går efter turlistan oberoende om eleverna går i skolan eller är lediga. Under sommaren har de sin egen semester och under resten av sommaren går de in och jobbar på andra linjer (som går året runt) så att de förarna också får semester.  Blir det övertalighet av förare får de utföra vagnvård eller annat arbete.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Fidde skrivet 25 oktober 2008, 23:30:29 PM
Här i Kristianstadstrakten kör skolbussarna (de som är kommunalt ägda) barn till fritids osv. Då följer ju lite turer till simskola och diverse utflykter också.

Jag pratade en gång med en fd skolbussförare i en kommun, som kör en del skolbussar i egen regi. På somrar och lov fick förarna göra andra kommunala jobb som reparationer eller parkarbeten. Denne förare blev för övrigt övertalig vid en hösttermins start men eftersom han inte var varslad kunde han inte sägas upp direkt. Han fick därför i stället hoppa in som lärare - något som blev så lyckat att han sedan var yrkeslärare i de 10 år som var kvar fram till pensionen. Som lärare hade han betalda sommarlov, som han till stor del ägnade åt att köra buss åt ett bussbolag i trakten.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Krille

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 26 oktober 2008, 08:25:51 AM
Jag pratade en gång med en fd skolbussförare i en kommun, som kör en del skolbussar i egen regi. På somrar och lov fick förarna göra andra kommunala jobb som reparationer eller parkarbeten.

Så har man gjort i Umeå också förut.
Men det är väl knappast aktuellt i dagsläget med upphandlad trafik...

/K