Modern arkeologi: Riks-13

Startat av Krille, 25 oktober 2008, 11:02:32 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Krille

Vid Solbacken, strax norr om Skellefteå finns en sträckning av gamla Riks-13 bevarad.
Tog några bilder där igår.



Bron över Fällbäcken. Naturen tränger sig på... längst bort i bilden skymtar nuvarande E4



Samma bro. Rostiga, låga räcken.



Det gamla träräcket längs slänten håller på att förstöras sakta men säkert.



2 km. Tack för den informationen...



Lägg i mynt. Vad har denna haft för uppgift?



Del av en bakaxel låg vid sidan av vägen. Lite gammaldags järnskrot är alltid trevligt  ::)



Från Solbacken och söderut, vägen har degraderats till cykelbana...



...och vänder man sig om ser man dagens moderna E4.
ICA Maxi, trafikplatser och mitträcken. Tråkigt va?  :-X

/K

Niklas Bygdestam

Citat från: Krille skrivet 25 oktober 2008, 11:02:32 AM



Lägg i mynt. Vad har denna haft för uppgift?


Först och främst vill jag säga att du är en mästare på bilder på övergivna platser :D

När det gäller bilden med något där man ska lägga i mynt så kan jag säga att det är en trasig gammal P-mätare. Överdelen där själva visaren för mätaren är sönderslagen och har slagits bort från mätarens nederdel. Det ser ut som om någon med en vinkelslip har förstört den. Säkert medvetet för att stjäla pengarna i mätaren. Duncan Meters är en amerikansk tillverkare av P-mätare. Klicka på länken nedan så kommer man till Duncan Meters hemsida. Där finns det bilder på just de här sortens P-mätare som är oförstörda :)

http://home.alltel.net/impala11/duncan.htm
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Krille

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 25 oktober 2008, 11:38:47 AM
När det gäller bilden med något där man ska lägga i mynt så kan jag säga att det är en trasig gammal P-mätare. Överdelen där själva visaren för mätaren är sönderslagen och har slagits bort från mätarens nederdel. Det ser ut som om någon med en vinkelslip har förstört den. Säkert medvetet för att stjäla pengarna i mätaren. Duncan Meters är en amerikansk tillverkare av P-mätare. Klicka på länken nedan så kommer man till Duncan Meters hemsida. Där finns det bilder på just de här sortens P-mätare som är oförstörda :)

Åh, kul att du visste!
Kanske har det funnits någon P-plats i närheten, eller så har den hamnat där av ren slump.

/K

Greger Larsson

Bra att det blir dokumenterat. Hade själv tänkt promenera eller cykla sträckan någon gång.
Hur är det vid södra utfarten ur Kåge, finns något kvar där? Har för mig att det funnits tidigare i alla fall.

/GL

Ersa

Citat från: Krille skrivet 25 oktober 2008, 16:19:42 PM
Åh, kul att du visste!
Kanske har det funnits någon P-plats i närheten, eller så har den hamnat där av ren slump.

Får man gissa att den blivit stulen ur stan, och medtagen till obygden för att länsas med vinkelslip, och till sist dumpad på "gammvägen"? Mycket jobb för några enkronor...

Bengt Jönsson

Kan man fortfarande se de gula vägmarkeringarna på vägen?  Det kan man på den del av Riksväg 6, sedemera E3 och idag E20 som löper något väster om den 13-meters väg som byggdes på tidigt 60-tal mellan Lyrestad - Fagerlids Kyrkplats.  Vägen ser där precis lika övergivet övervuxen och mossbelagd som på bilderna ovan !
8)

/B

Krille

Citat från: Greger Larsson skrivet 25 oktober 2008, 19:26:21 PM
Bra att det blir dokumenterat. Hade själv tänkt promenera eller cykla sträckan någon gång.
Hur är det vid södra utfarten ur Kåge, finns något kvar där? Har för mig att det funnits tidigare i alla fall.
/GL

Vet faktiskt inte, är det typ Mörviksvägen du menar?
Däremot finns en fin sträcka uppe i Jävre, ska försöka fota där någon gång.

/K

volvov70

När övergavs denna sträcka av riks-13 då?

Bengt Jönsson

Rent generellt kan man väl säga att den stora epoken med vägbyggen i Sverige och då vi fick många av dagens 11- och 13-meters vägar var ifrån 1955 - 1965.
Verkebäcksbron byggdes väl i mitten av 50-talet och bl.a 1957 blev det många förbättringar gjorda på Rikstvåan numera "gamla E6" genom Halland med förbifarter, breddnignar mm.

Om jag inte drar alltför stora växlar så höll dessa vägar byggda i slutet av 50-talet och i början av 60-talet många gånger fram till dess att vissa av dessa vägar ersattes av helt nya motorvägar.  De av dessa 50- och 60-talsvägar som inte har blivit motorvägar ännu är än denna dag våra huvudleder.

Filosoferar
/B

Claes


David M

Citat från: Bengt Jönsson skrivet 05 november 2008, 19:11:59 PM
Rent generellt kan man väl säga att den stora epoken med vägbyggen i Sverige och då vi fick många av dagens 11- och 13-meters vägar var ifrån 1955 - 1965.
Verkebäcksbron byggdes väl i mitten av 50-talet och bl.a 1957 blev det många förbättringar gjorda på Rikstvåan numera "gamla E6" genom Halland med förbifarter, breddnignar mm.

Om jag inte drar alltför stora växlar så höll dessa vägar byggda i slutet av 50-talet och i början av 60-talet många gånger fram till dess att vissa av dessa vägar ersattes av helt nya motorvägar.  De av dessa 50- och 60-talsvägar som inte har blivit motorvägar ännu är än denna dag våra huvudleder.

Filosoferar
/B

Skulle vilja tillägga, fram till högertrafiken/i samband med högertrafikens genomförande hände en hel del. Många vägar öppnades strax innan/efter dagen H eller var färdiga långt innan dess men öppnades först när Sverige gått över till högertrafik.


Bengt Jönsson

Citat från: David M skrivet 08 november 2008, 02:32:28 AM
Skulle vilja tillägga, fram till högertrafiken/i samband med högertrafikens genomförande hände en hel del. Många vägar öppnades strax innan/efter dagen H eller var färdiga långt innan dess men öppnades först när Sverige gått över till högertrafik.


Dagens E20, gårdagen E3 som öppnades ny 1963 på en sträcka förbi Jonsered och genom Jerikotunneln var ju förberedd för högertrafik med ett extra stigningsfält och högertrafikanpassade på- och avfarter i Jonseredsbacken.

Motorvägen mellan Jonsered - Lerum ersatte en mycket smal och kurvig vägsträckning genom Jonsereds samhälle längs med sjön Aspens strand vilken var föga europavägsmässig men ändå huvudvägen mellan Gbg - Sthlm

/Bengt