Huvudmeny

Lidingöbron

Startat av Ersa, 24 oktober 2008, 20:37:12 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ersa

Det finns säkert någon bra förklaring på dessa frågor, men då jag är ytterst obekant med ön måste jag ändå fråga:

Varför finns det bara en enda bro till Lidingö? Ja, nu räknar jag de parallella väg/järnvägsbroarna som en enda. Det jag menar är: Varför har det aldrig byggts broar t.ex mellan Sticklinge udde och Djursholm, samt från Gåshaga över till... tja... Hasseluddsvägen i Saltsjö-Boo?

Henrik Palmqvist

Att det inte har byggt nån bro till Nackä / Värmdö kan jag förstå, där går ju som bekant en tät trafikerad farled. Den segelfria höjden skulle med största sannolikhet bli förliten.

Men mellan Lidingö och Djurholm kunde ju en bro byggts.  Så skulle mycket trafik slippa gå via Lidingövägen/valhallavägen.

/ Henrik

Andy

Nånting säger mig att när Nya Lidingöbron byggdes var det inte tänkt att Lidingö skulle vara en återvändsgränd utan ha en förbindelse till Bogesundslandet och Vaxholm. Wikipedia säger samma sak när jag tittar efter...

JDS

Tja, varför finns det bara en Ölandsbro? Resurserna är liksom inte obegränsade!

Den första bron till Lidingö gick ju från ett helt annat ställe på Djurgården, nämligen där Lidingöbro Värdshus fortfarande ligger. Att de broar som funnits alla har gått till Stockholm och inte någon annanstans har haft ett ganska självklart skäl: det var bara dit det fanns så stort transportbehov att det lönade sig att bygga en bro med de stora kostnader som är förenade med detta. Till övriga omkringliggande platser går det ju utmärkt att ta sig sjövägen, om det skulle behövas.

Jo

Färjeled har väl varit på tapet även i nutid. Här är en artikel från 2004 om saken: http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=145&a=272453


Ersa

Citat från: JDS skrivet 25 oktober 2008, 04:00:31 AM
Tja, varför finns det bara en Ölandsbro?

För att Öland bara har land västerut, till skillnad mot Lidingö och många andra svenska öar. :)

JDS

Citat från: Verspieder skrivet 25 oktober 2008, 16:48:04 PM
För att Öland bara har land västerut, till skillnad mot Lidingö och många andra svenska öar. :)

Det hindrar väl inte att man bygger fler broar till fastlandet. Att bygga ytterligare en bro till Lidingö innebär ju i samtliga fall (om vi bortser från småholmarna) att man dubblerar en redan befintlig vägförbindelse. Det är dock en logisk skillnad mellan att bygga ytterligare en bro till Stockholm och att bygga t ex en bro till Bogesundslandet: i det senare fallet använder man den redan befintliga Lidingöbron som en del av en ny trafikled till någon helt annan del av regionen.

Bengt Jönsson

Citat från: Andy skrivet 24 oktober 2008, 21:28:52 PM
Nånting säger mig att när Nya Lidingöbron byggdes var det inte tänkt att Lidingö skulle vara en återvändsgränd utan ha en förbindelse till Bogesundslandet och Vaxholm. Wikipedia säger samma sak när jag tittar efter...


Har för mig att det var tänkt att det skulle bli en bro över till Bogesundslandet och Vaxholm och tunnelbanan ledas dit.  Det är därför som T-banan slutar så abrupt och ofärdigt vid Ropsten att man nästan kan se armeringsjärnen sticka ut ur bron.

På liknande sätt slutar ju tunnelbanan vid Hässelby Strand på en ofärdig bro.  Där har jag för mig att det var tänkt att det skulle gå en (tunnelbane)bro över till Lovön. 
Hmmm.. Det låter ju nästan som planerna för "Förbifart Stockholm"..  8) ::) ;D

/B

JDS

Citat från: Bengt Jönsson skrivet 27 oktober 2008, 19:09:06 PM
På liknande sätt slutar ju tunnelbanan vid Hässelby Strand på en ofärdig bro.  Där har jag för mig att det var tänkt att det skulle gå en (tunnelbane)bro över till Lovön. 

Tunnelbanan slutar inte på en ofärdig bro i Hässelby strand, utan den slutar med en del av stationshuset som inte direkt verkar vara förberedd för någon förlängning. Någon förlängning till Lovön har jag heller aldrig hört talas om; har du möjligen någon källhänvisning att bjuda på?


Bengt Jönsson

Citat från: JDS skrivet 27 oktober 2008, 19:36:43 PM
Tunnelbanan slutar inte på en ofärdig bro i Hässelby strand, utan den slutar med en del av stationshuset som inte direkt verkar vara förberedd för någon förlängning. Någon förlängning till Lovön har jag heller aldrig hört talas om; har du möjligen någon källhänvisning att bjuda på?



Ujj.. Var det så det såg ut ..  :o
Kan tyvärr inte komma på var jag läst att det varit tänkt en förlängning ut på Lovön men helt otänkbar är det ju inte.  Jag tror att man försökte vara så förutseende som möjligt när man projekterade tunnelbanan.

/B

JDS

Citat från: Bengt Jönsson skrivet 27 oktober 2008, 19:44:06 PM
Kan tyvärr inte komma på var jag läst att det varit tänkt en förlängning ut på Lovön men helt otänkbar är det ju inte.  Jag tror att man försökte vara så förutseende som möjligt när man projekterade tunnelbanan.

Det sistnämnda ligger det nog en hel del i, men därifrån till att det verkligen var tänkt att bygga något är det långt!

Bengt Jönsson

Men tunnelbanan i Hässelby Strand slutar ju liksom på taket på ett hus...
::)

/B

JDS

Citat från: Bengt Jönsson skrivet 27 oktober 2008, 20:01:36 PM
Men tunnelbanan i Hässelby Strand slutar ju liksom på taket på ett hus...

Ja?

BMJ

Citat från: Bengt Jönsson skrivet 27 oktober 2008, 19:44:06 PM
Ujj.. Var det så det såg ut ..  :o
Kan tyvärr inte komma på var jag läst att det varit tänkt en förlängning ut på Lovön men helt otänkbar är det ju inte.  Jag tror att man försökte vara så förutseende som möjligt när man projekterade tunnelbanan.

/B
Det ser ut att ligga ett hus (man ser iaf ett tak rakt fram i spårets riktning). Om det finns/fanns en tanke på en fortsättning av T-banan hade man rimligtvis avsatt ett spårreservat i den tänkta sträckningen och därigenom spärrat området för bebyggelse. Av bilden att döma har det inte varit aktuellt att skapa ett spårreservat och således ingen förlängning av T-banegrenen.

Cero

Citat från: Bengt Jönsson skrivet 27 oktober 2008, 20:01:36 PM
Men tunnelbanan i Hässelby Strand slutar ju liksom på taket på ett hus...
::)

/B

Hus går ju att riva! ;)

I Fruängen är exemplet ännu mer flagrant för där slutar inte linjen på taket utan rakt in i stationshuset. Här fanns (och kanske finns fortfarande?) tankar om förlängning vilket dessutom syns i ett fortfarande existerande spårreservat, så att huset står där är nog inte någon garant för att man aldrig tänkt förlänga linjen.

Har aldrig hört att förlängning av Hässelbylinjen någonsin varit ens en lösryckt idé. Det krävs ju en hel del bebyggelse på andra sidan vattnet för att rättfärdiga en sådan och har en sådan varit på tapeten?