Nu problem med vägbulor i SL området

Startat av Lars Ödlund, 23 oktober 2008, 19:02:12 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.


Ulf Rådeström

Fartgupp kan jag förstå - men gatsten har jag svårt att se att man inte kan köra på

Ersa

Menas de nya effektiva vägbulorna som har inbyggda gatstenar? De finns numera här i Umeå och leder till en ytterst obekväm färd för passagerare om bussen körs i så höga farter som uppåt 10 km/h...

yngrot

Citat från: Ulf Rådeström skrivet 23 oktober 2008, 19:09:40 PM
Fartgupp kan jag förstå - men gatsten har jag svårt att se att man inte kan köra på


Gatsten är inte så bra att köra på heller för de ligger tyvärr inte som ett salsgolv utan bussen skakar lite hela tiden man kör på gatsetn. Välkommen ner till Borås och kör på Allegatan gatsetn och massa vägbulor... det känns ju mycket mer i låggolvsbussarna som rullar nu förtiden..
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

JDS

Citat från: yngrot skrivet 23 oktober 2008, 20:55:02 PMGatsten är inte så bra att köra på heller för de ligger tyvärr inte som ett salsgolv utan bussen skakar lite hela tiden man kör på gatsetn.

Vid en viss hastighet brukar fordonet komma i något slags självsvängning, men kör man över eller under den hastigheten brukar det inte vara några problem. Den som har kört på Nybroplan i Stockholm vet vad jag menar, där får man ofta ligga och krypa bakom nån käring av ena eller andra könet som inte har vett att gasa på så att han/hon/det kommer över den där kritiska hastigheten och kommer iväg nån gång...

Nico


Gatorna det gäller är alltså Gesällvägen, Ursviksvägen, Järnvägsgatan, Sturegatan i Sundbyberg samt Hagavägen/Hagalundsgatan (som i princip är samma gata) i Solna. Att det inte enbart handlar om reella gupp kan man i vissa lägen förstå då Sumpan överlag har ganska usel vägbeläggning. T.ex. Järnvägsgatan är rena skakbanan på många sträckor då marken satt sig osv. Har dock lite svårt att förstå att bollen hamnar hos Busslink, men antar att det har med att det är till arbetsgivaren som Arbetsmiljöverket ställer sina krav.

Kan ju även vara så att man ärvt problemet av Veolia. Antar dock att Sumpan är informerade (och inser problemet) för annars lär det bli ganska många busslinjer som berörs. 951 körs väl av Arriva, men 197, 504, 506, 513, 515 och 540 är Busslinks och de trafikerar nämnda gator. Sen körs Swebus 118, 119 samt Busslinks 196 på Gesällvägen och Järnvägsgatan, men det är inte säkert att de berörs då jag antar att det i vissa fall rör sig om delar av dessa gator snarare än de hela sträckningarna.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

homer

Citat från: Nico skrivet 23 oktober 2008, 21:07:56 PM
Har dock lite svårt att förstå att bollen hamnar hos Busslink, men antar att det har med att det är till arbetsgivaren som Arbetsmiljöverket ställer sina krav.

Skulle nog gissa på att  både Busslink och SL stöder AV fullt ut, det är ju egentligen en markering till kommunen, -om ni inte tar bort guppen försvinner busstrafiken PUNKT SLUT.

Nico


Jo, det komiska är att flera av gatorna i Sumpan är av ganska vital karaktär överlag. T.ex. Ursviksvägen är ju den huvudsakliga förbindelsen mellan stadsdelarna i centrala Sundbyberg och Hallonbergen, Ör och Ursvik. Att då sitta med 5-6 gupp ställer mest till det. På eftermiddagarna är det allt som oftast ganska igenkorkat där.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

JDS

Citat från: homer skrivet 23 oktober 2008, 22:37:11 PM
Skulle nog gissa på att  både Busslink och SL stöder AV fullt ut, det är ju egentligen en markering till kommunen, -om ni inte tar bort guppen försvinner busstrafiken PUNKT SLUT.

Nja, jag tror inte riktigt att man resonerar så. För bussbolagen innebär det en affär mindre att göra vinst på, och för SL innebär det att det blir svårt att trafikförsörja stället vilket är SL:s syfte.

Wetjo

Kanske dom skulle göra en inspektion i Falun...  >:(

JDS

Citat från: Lars Ödlund skrivet 24 oktober 2008, 09:27:56 AM
Av egen erfarenhet så är Homers antagande normalt helt korrekt.

Det som är korrekt är väl faktadelen: om guppen inte tas bort försvinner busstrafiken. Däremot förstår jag inte talet om att "stödja" AV eller "markera" mot kommunen: Arbetsmiljöverket är en myndighet; den behöver inget stöd från företagen för sitt beslut, och företagen är bakbundna; de kan inte göra några markeringar. Homer överdriver helt enkelt SL:s och bussbolagens inflytande här, det är myndigheten som utövar inflytande! Det enda företagen kan göra är att hjälpa till att informera kommunen om innebörden av myndighetens beslut, vilket väl i och för sig kan vara svårt nog ibland...

Fredde

Om nu SL och trafikutövaren är på samma linje. Men allt annat är väl ganska osanolikt?

Böta till SL om man inte kör eller böta till AV om man kör... ::)


Wetjo

Citat från: Lars Ödlund skrivet 24 oktober 2008, 12:41:45 PM
Här är det ju fråga om ett myndighetsbeslut, därför kan aldrig vite för inställd trafik bli aktuellt.
Om AV tar ett beslut i ett län/en kommun blir inte det prejudicerande i andra delar av landet? Vad händer då med fartguppen i Dalarna, Gävleborg osv...
Det är ju vägen som är vår arbetsplats inte förarplatsen på bussen.  :o

Anders Noren

Citat från: Lars Ödlund skrivet 23 oktober 2008, 19:02:12 PM
Efter fjolårets trassel i Täby är nu Solna-Sundbyberg på tur:

http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=33538&a=1288569&from=rss

http://www.sr.se/cgi-bin/stockholm/nyheter/artikel.asp?Artikel=2396455

Det går att minska framkomligheten för biltrafiken utan att busstrafikens framkomlighet minskas. Men det är inte särskilt vanligt att man jobbar så...

Bussar och Lugna gatan. Kör buss snabbt utan att det går fort.

Anders

Nico


Citat från: Anders Noren skrivet 24 oktober 2008, 14:58:04 PM
Det går att minska framkomligheten för biltrafiken utan att busstrafikens framkomlighet minskas. Men det är inte särskilt vanligt att man jobbar så...

Bussar och Lugna gatan. Kör buss snabbt utan att det går fort.

Nja, det där är är nog något som man som vanligt får ta med en hel säck med salt. Fortfarande handlar dylika problem mera om att gatan är ojämn (bl.a. då beroende på olika typer av hinder) än på guppens utformning. Allt har inte heller med lutningarna att göra. Den mest löjeväckande idiotin är att man i många fall fortfarande sitter och framhärdar i att tunga fordon och personbilar har olika spårvidd och att man ska konstruera hindren/guppen utifrån det. Detta med skillnad i spårvidd är dock en sanning med modifikation.

Visst har har man en generell skillnad i spårvidd, men den praktiska skillnaden försvinner ju så länge man har tvillingmontage på en axel. De inre däcken på sagda axel har ju ett avstånd som mera påminner om det hos en personbil och med andra ord så måste även bussen etc. klättra över hindret och jag vill se det hinder som man klarar (bekvämt) i 30 km/h?! Därför så säger jag... 'Lugna gatan my ass!' I mina ögon så ser den publikationen och dess lösningar mest ut som de sedvanliga skrivbordsprodukterna. Många av de lösningar som presenteras i den skriften är dessutom lösningar som redan återfinns på de gator som Arbetsmiljöverket nu vill stoppa trafiken på så....  :-\
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman