Någon som såg Svt's reportage om förbifart stockholm?

Startat av homer, 22 oktober 2008, 21:09:08 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Niklas Bygdestam

Citat från: S Svensson skrivet 23 oktober 2008, 11:26:16 AM
Hur då ? Skall österlänken byggas ?
Eller hur göra ?

Visst var programmet vinklat. Inte framkom det något alls hur man skall göra om inte västerlänken byggs.
Att inte göra något alls är också ett politiskt beslut!


Det har jag redan skrivit i andra inlägg. Se till att ordna andra alternativ. Ett kan vara att bygga östlänken, ett annat är att förbättra och bygga ut kollektivtrafiken på olika sätt. Lösningen behöver inte vara just Förbifart Stockholm även om vissa tycks tro det

Allt kan betraktas på sitt sätt som vinklat. Men mest gnäller folk på detta när obekväma fakta dyker upp. Det är minst lika vinklat att hålla tyst om obekväma saker
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Bengt Jönsson

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 23 oktober 2008, 11:18:08 AM

Jag vet inte om det var så vinklat. Men naturligtvis störande för de som vill ha vägen. Och att en stad är huvudstad i ett land är inget argument för att man ska bygga vad som helst där. Sedan är det inte ens säkert att Stockholms folkmängd kommer att öka i framtiden. Saker förändras och inflyttning till huvudstäder kan minska. Och de problem som Förbifart Stockholm skulle "lösa" skulle nog mycket väl kunna lösas på andra sätt


Just det!

Varför måste "allting" vara koncentrerat och centraliserat till just Stockholm med nära omgivningar?
I andra länder så är det andra städer som är specialiserade på "sin" del av landets funktioner men Stockholm är landets absoluta centra i stort sett i allt utom just som stor export- och import hamn.  Men annars finns politik, media, finans, F o U, transporter mm koncentrerat till några få kvadratkilometer.

I exv Tyskland så är Berlin den politiska huvudstaden, Frankfurt a M den finansiella och flygtransportmässiga huvudorten, Hamburg den stora oceanhamnen.  München är i sig en "huvudstad" i delstaten Bayern och så kan man räkna upp flera exempel.  En statsanställd "tjänsteman" förlorar på att bo i Stockholm med dess hysteriska bostadskostnader och skulle lätt kunna öka sin lön och levnadsstandard genom att flytta någon annanstans

Decentralisering sa' Bull, javisst sa' Bill !  :)

/Bengt

RoTe

Ok, vi säger att västerleden är en dum idé. Men vi vill ändå ha en väg med motorvägsstandard för trafiken förbi stockholm. Hur göra? Ska vi bygga ut Rv55 till motorväg?
Jag tror nämligen inte att en avlastning av essingeleden fungerar. Vi måste nästan halvera trafiken för att slippa köerna i rusningstrafiken. Som det är nu kan man inte arbeta på vägarna i Stockholm under vissa timmar. Det är sjukt irriterande att ständigt planera sitt arbete efter stockholmstrafiken.

Niklas Bygdestam

Citat från: RoTe skrivet 23 oktober 2008, 13:48:56 PM
Ok, vi säger att västerleden är en dum idé. Men vi vill ändå ha en väg med motorvägsstandard för trafiken förbi stockholm. Hur göra? Ska vi bygga ut Rv55 till motorväg?
Jag tror nämligen inte att en avlastning av essingeleden fungerar. Vi måste nästan halvera trafiken för att slippa köerna i rusningstrafiken. Som det är nu kan man inte arbeta på vägarna i Stockholm under vissa timmar. Det är sjukt irriterande att ständigt planera sitt arbete efter stockholmstrafiken.

Felet i Stockholm är att man inte visar upp alternativ till Förbifart Stockholm. Makteliten har helt enkelt bara bestämt sig för att de vill ha denna och sedan är det punkt. Man borde reda ut vilka alternativ som är möjliga istället. Vilka alternativ finns? De borde ha en grupp som reder ut detta och lägger ett pussel som går ut på att halvera trafiken på Essingeleden utan att bygga Förbifart Stockholm. Och som jag antytt tidigare så innebär Förbifart Stockholm att andra platser än en gång då måste på ett eller annat sätt offra sig för något i Stockholm
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Simon Bertilsson

Citat från: Göransson skrivet 22 oktober 2008, 22:18:07 PM
Hört några som sagt nåt om nån tunnel som börjar i Markaryd och dyker upp i Hamburg..(Är för en sån tunnel)
Jaja, vi har alla våra drömmar......
/Magnus

Ja, så slipper vi Stockholmarna som kommer härigenom!  ;D


Det där kommer jag veeeeeerkligen att få bli tvångsmatad med.  :-X

Nico


Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 23 oktober 2008, 14:05:06 PM
Felet i Stockholm är att man inte visar upp alternativ till Förbifart Stockholm. Makteliten har helt enkelt bara bestämt sig för att de vill ha denna och sedan är det punkt. Man borde reda ut vilka alternativ som är möjliga istället. Vilka alternativ finns? De borde ha en grupp som reder ut detta och lägger ett pussel som går ut på att halvera trafiken på Essingeleden utan att bygga Förbifart Stockholm. Och som jag antytt tidigare så innebär Förbifart Stockholm att andra platser än en gång då måste på ett eller annat sätt offra sig för något i Stockholm.

Vänd lite på det för som jag påpekade tidigare så bör man nog även beakta sådant som just befolkningsmängd och trafikintensitet och ställa behoven i förhållande till det istället för att räkna eventuella åtgärder en och en. Visst är det nog sedan däremot så att en eventuell kringled gör mer för Stockholmstrafiken än det gör direkt för rikstrafiken (däremot kanske den delvis kan gagnas indirekt). I övrigt så finns det mig veterligt flera utredda alternativ, bl.a. genom Bromma. Det mesta verkar dock falla på att man inte direkt får någon lättnad om man inte går en bra bit utanför de mest tätbebyggda områdena. Påpekar också... återigen... att Stockholm är mer än bara Stockholms kommun och att det som sagt finns en mängd transporter som inte behöver gå inåt stan för att sedan gå utåt. Räcker ofta med att åka iväg till Hjulstakorset (som ligger en bra bit från City) en vardagskväll för att se hur tjockt det är även långt utanför de mera centrala delarna av stan.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Stinsen

Nej, det är inte kapcitetsbrist på Essingeleden. Kapaciteten som finns räcker med råge, det är utnyttjandet av kapaciteten som det är fel.

Så länge det i en majoritet av alla bilar som passerar Essingeleden bara sitter en person i bilen så är det där problemet ligger.

Min SAAB 9000 är 4,7 meter lång och 1,8 meter bred vilket ger 8,46 kvadratmeter, på denna yta färdas jag oftast ensam, men det går att färdas 5 pers. En Scania CN113 (jag råkade ha regnummret på GUB:s 548 tillhands och tog det som exempel) är enligt vägverket 11,7 meter lång och 2,5 meter bred vilket ger 29,25 kvadratmeter, i denna buss kan färdas 75 personer varav 35 sittande. 

Jämför vi detta så ser vi att även om vi inte kör med några stående resenärer i bussen utan nöjer oss med 35 pers så använder varje resenär 0,84 kvadratmeter medan i fallet bil så använder varje person 1,69 kvadratmeter. Skulle man alltså flytta över 35 bilar till en buss så firgör du 266 kvadratmeter, då har jag ändå inte räknat med avståndet du behöver til framförvarande bil. I genomsnitt färdas de 1,6 personer i varje bil.

Frågan är alltså: Skall vi bygga en infrasturktur anpassad med utågngspunkt från att var och en skall färdas individuellt?

Mitt förslag är att man tar en av Essingeledens filer och gör om till kollektivkörfält, om man sedan använder buss eller någon form av spårvagnslösning (som ökar kapaciteten ännu mer än buss exemplet ovan). Vill man envisas med att färdas ensam på 8 kvadratmeter istället för tillsammans på 0,8 kvadratmeter får det svida lite.

RoTe

Det är ju jättesöta idéer med kollektivtrafik. Då antar jag att ni har siffor på hur många % av fordonen på essingeleden som är förbipasserande samt lokala? För det är ju lite svårt att ersätta lastbilar och förbipasserande personbilar med kollektivtrafik inom Stockholm.

Mr G

Men hur många som färdas på Essingeleden har start- resp målpunkt i dess omedelbara närhet? Vart ska alla ta vägen sen då, där Essingeleden tar slut? Med det resonemanget behöver vi väl inga motorvägar alls. Kläm in alla i en buss istället. Inte värst många bussar skulle behövas för att ge plats åt alla bilresenärer mellan t ex Linköping och Mjölby eller Uppsala och Gävle, eller vilka som helst andra platser längs större vägar i Sverige.
吉先生

Niklas Bygdestam

Citat från: RoTe skrivet 23 oktober 2008, 19:19:58 PM
Det är ju jättesöta idéer med kollektivtrafik. Då antar jag att ni har siffor på hur många % av fordonen på essingeleden som är förbipasserande samt lokala? För det är ju lite svårt att ersätta lastbilar och förbipasserande personbilar med kollektivtrafik inom Stockholm.

Den frågan kan man ställa även med Förbifart Stockholm om denna kommer till. Men det är självklart att både lastbilar och förbipasserande personbilar får mer plats på Essingeleden om en större mängd lokala personbilar ersätts av kollektivtrafik. Men problemet ligger i att förespråkarna tycks låsa sig fast vid antingen Förbifart Stockholm eller inget alls
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

David M

Vill man verkligen satsa på en riktig förbifartsled väster om Stockholm, borde man bygga ut rv 55 Norrköping - Uppsala till motorväg. Dels är det en kortare sträcka än att tvinga in all trafik igenom Stockholm (E4:an är trots flera mils längre väg och mycket mer trafik fortfarande snabbare alternativ), dels är det redan idag väldigt mycket trafik särskilt mellan Strängnäs - Uppsala.

För det andra: Borde inte Österleden släppa upp fler trafikproppar än en "förbifart" västerut? Den östligaste vägförbindelsen i Stockholm är fortfarande den igenom Gamla stan, vilket skapar en rejäl omväg om man ska köra t.ex. Nacka - Lidingö.

David M

Citat från: Niklas BygdestamSom jag sagt tidigare. Jag tycker att Sverige på många ställen måste förbättra vägarna. Nya motorvägar behövs också på ett antal ställen där det nu saknas detta och där den befintliga vägstandarden är bristfällig. Men detta måste ske med förnuft. Förbifart Stockholm ser jag bara som dyrt och oförnuftigt

Och då återstår frågan vem som skall uttolka detta allmäna förnuft och förverkliga densamma. Rousseau lyckades inte komma med någon lösning, gör du?

saurer

Jag har inte sett repotaget,men när jag såg förslaget om förbifarten tänkte jag ,äntligen
Efter ha läst olika synpukter här,så tycker jag att det är en nationell fråga ,varför ska Sveriges pulsåder stoppas upp i Huvudstaden,är man på resa som inte har huvudstaden som mål ,gäller de att planera så man inte passerar i rusningen.
Visst kan man ha synpunkter på privatbilismen men den finns och betalar skatt

Men vart kommer trafiken på Essingeleden ifrån då?
Hur stor procent är genomgående långväga trafik
Hur stor procent är pendel trafik norr-söder och tvärt om

Med den södra länken har man styrt ut Värmdövägen och Nynäsvägen på E4 och det borde märkas

Men de kommer ju inte att utnyttja den nya förbifarten

Frågan uppstår byggs förbifarten för norrlänningar på väg till Skåne och hur många är de
Jag tror att det är de som kommer att vinna på denna byggnation
och frågan är då om E4 inte kan ta en annan riktning lite tidigare ,kanske Uppsala -Norrköping som tidigare nämts

För förortsborna tror jag att en fortsättning från Värtan till Nacka blir störst vinst

Och då lättar väl trycket på Essingeleden,men jag tror inte att det blir så mycket så att man inte behöver förbifarten



Niklas Bygdestam

Citat från: saurer skrivet 23 oktober 2008, 19:54:51 PM
Jag har inte sett repotaget,men när jag såg förslaget om förbifarten tänkte jag ,äntligen
Efter ha läst olika synpukter här,så tycker jag att det är en nationell fråga ,varför ska Sveriges pulsåder stoppas upp i Huvudstaden,är man på resa som inte har huvudstaden som mål ,gäller de att planera så man inte passerar i rusningen.
Visst kan man ha synpunkter på privatbilismen men den finns och betalar skatt

Men vart kommer trafiken på Essingeleden ifrån då?
Hur stor procent är genomgående långväga trafik
Hur stor procent är pendel trafik norr-söder och tvärt om

Med den södra länken har man styrt ut Värmdövägen och Nynäsvägen på E4 och det borde märkas

Men de kommer ju inte att utnyttja den nya förbifarten

Frågan uppstår byggs förbifarten för norrlänningar på väg till Skåne och hur många är de
Jag tror att det är de som kommer att vinna på denna byggnation
och frågan är då om E4 inte kan ta en annan riktning lite tidigare ,kanske Uppsala -Norrköping som tidigare nämts

För förortsborna tror jag att en fortsättning från Värtan till Nacka blir störst vinst

Och då lättar väl trycket på Essingeleden,men jag tror inte att det blir så mycket så att man inte behöver förbifarten





Fortfarande är det så att detta Stockholmsprojekt blir väldigt dyrt och andra delar av Sverige blir tvungna att offra sig till Stockholms fördel
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Nico


Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 23 oktober 2008, 20:23:10 PM

Fortfarande är det så att detta Stockholmsprojekt blir väldigt dyrt och andra delar av Sverige blir tvungna att offra sig till Stockholms fördel

Tja, hur var det nu det nu siffrorna var...? Vill i alla fall minnas att det talats om att invånarna i Stockholm står för 25 % av statens intäkter på detta område medan bara får tillbaka satsningar som motsvarar ungefär 10 %. Frågan blir väl i så fall (om mitt minne av siffrorna är korrekta) vem som offrar sig för vem?!  ;D  ;)
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman