Arbetstider och arbetsförhållanden

Startat av Marie, 20 oktober 2008, 21:22:02 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Marie

Hur har ni det på era arbetsplatser? Är ni nöjda med tider och annat? Undrar varför det inte skrivs mer om arbetstider och arbetsförhållande? Det skulle vara intressant att höra hur andra har det. Nån som är intresserad?

Staffan Sävenfjord

Det finns väl en del om detta skrivet tidigare och som man hittar om man använder sökfunktionen.
Dock inte mer än att det gärna får startas en ny debatt i ämnet.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Mikael Ringmarck

Ja detta är ett ämne som kan diskuteras i oändlighet. Du får helt klart olika svar vem du än frågar. Min högst personliga uppfattning är att förare på landsbygden i större utsträckning trivs med sitt jobb än vi som kör i storstan. Måhända att det är en skev bild, men i rastrummet får man höra både det ena och det andra.

Själv kör jag i Stockholm (Bromma) och vi har bra stämning bland förarna. Visst gnälls det en hel del och tyvärr är det lätt att falla in i den jargongen, men ibland ställer man sig frågan - "Är det verkligen så illa?".
Uppfattningen bland förare är iallafall att mycket blivit sämre på senare år. Tyvärr är det så när vi lever i upphandlignarnas tid att pengar måste sparas någonstans.
Att restiderna tas bort - något som leder till att man kan börja i garaget och sedan sluta vid en hållplats mitt ute på linjen - är det allra största problemet just nu tycker jag och många med mig. Att det sedan är alldeles för ont om körtid på vissa linjer klagas det också om, men när förarna väl sitter i en ATR-vagn (som används för att göra tidtabeller), ja då trycker man glatt på gasen och det får vi andra lida för. Idag var jag 7 min sen på 119 utan några som helst hinder.  >:(

Men för att svara på din fråga ur mitt perspektiv: Ja, jag trivs mycket bra med mitt jobb och jag tycker att arbetsmiljön är acceptabel. Arbetstiderna har jag egentligen inga problem med, men man får för guds skull se till att få tillbaka restiderna så att vi slipper kuska runt halva stan utan betalning.  ::)

Karsten

Citat från: Mrbuss skrivet 21 oktober 2008, 10:39:57 AM


Men för att svara på din fråga ur mitt perspektiv: Ja, jag trivs mycket bra med mitt jobb och jag tycker att arbetsmiljön är acceptabel. Arbetstiderna har jag egentligen inga problem med, men man får för guds skull se till att få tillbaka restiderna så att vi slipper kuska runt halva stan utan betalning.  ::)

Ja, hur i h-vete gick det till vid förhandlingen av det avtalet? Avd. "tänkte inte på det"?

Walter

Konstigt att trådskaparen inte längre är aktiv på forumet efter en dag, känns inte lönt att besvara frågan då.
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Tekla

Jag har fått en hint om att det inte är riskfritt att skriva vad man tycker och visa vem man är, därför har jag ändrat mitt konto. Jag är fortfarande nyfiken på hur andra har det men detta kanske inte är rätt forum för det? Jag kör buss i både stadstrafik och landsort och det är väldigt mycket jag skulle vilja ändra på. Jobbet som sådant är OK men arbetstiderna är katastrof. Att t ex sluta sent före trippel och börja tidigt efter trippel, hur vanligt är det?

Göransson

Inte riskfritt att skriva vad man tycker och inte visa vem man är?
Anser att om man inte vågar stå för vad man tycker så ska man låta bli att tycka.
Känns lite som stenkastarna med huva över ansiktet.
Fegisar bör söka sig någon annanstans.
/Magnus

Jo

Citat från: Göransson skrivet 22 oktober 2008, 20:31:47 PM
Inte riskfritt att skriva vad man tycker och inte visa vem man är?
Anser att om man inte vågar stå för vad man tycker så ska man låta bli att tycka.
Känns lite som stenkastarna med huva över ansiktet.
Fegisar bör söka sig någon annanstans.
/Magnus


Nog ska man akta sig för att skriva ut sitt namn på diverse forum. Om du planerar att byta jobb är det inte helt ovanligt att rekryterarna sitter och tittar på tex facebook eller diverse branchforum. Är det då någon åsikt, egenskap eller umgängeskrets som inte passar in i mallen kanske man går miste om jobbet. Kan ju vara något så enkelt som ett stavfel eller liknande på ett forum som gör att du inte får jobbet.

Göransson

Om min eventuella blivande arbetsgivare är så låg och inte kan ta att jag har åsikter så ska jag i alla fall inte sätta min fot på han arbetsplats.
/Magnus

Tekla

Jag har förstått att detta forum inte är något för mig. Synd. Trodde att man skulle kunna ha ett utbyta av tankar och funderingar. Verkar vara mest bussnördar här som har ett jätteintresse för bussar som sådana. Det har inte jag. Det är ett jobb, som jag gärna skulle byta ut om jag kunde (pga arbetstiderna). Det är dock inte så lätt som vissa tror att byta arbetsplats.... Tack för mig.

Göransson

Kändes som en snyftvals där.
Nä, har man inga åsikter eller tror på sig själv så kan jag tänka mig att många arbetsgivare backar.
Fin spark där oxå att passa på att kalla folk bussnördar.  Tja, står för det. Jobbar med detta, älskar bussar, busgubbar, bussnördar och andra i branschen men viker inte mina åsikter för det. Finns massa forum Tekla, välj fritt. Jag står för att jag inte direkt kommer sakta dig här iaf.
/Magnus

Karsten

Citat från: Göransson skrivet 22 oktober 2008, 22:00:58 PM
Kändes som en snyftvals där.
Nä, har man inga åsikter eller tror på sig själv så kan jag tänka mig att många arbetsgivare backar.
Fin spark där oxå att passa på att kalla folk bussnördar.  Tja, står för det. Jobbar med detta, älskar bussar, busgubbar, bussnördar och andra i branschen men viker inte mina åsikter för det. Finns massa forum Tekla, välj fritt. Jag står för att jag inte direkt kommer sakta dig här iaf.
/Magnus

Men se det från den andra sidan också. Det här forumet (för att ta ett exempel) läses nog av klart många fler än de som skriver här, och visst har vissa arbetsgivare hyfsat bra koll på vem "X" är och vad "X" har för åsikter. Om "X" har alltför negativa åsikter om sin arbetsgivare så kommer det inte att gagna "X" i sitt dagliga arbete.

Visst är det fritt att tycka precis vad du vill, men det kan vara taktiskt riktigt att inte uttrycka alla sina (negativa) åsikter på ett publikt forum.

Göransson

Man bör väl vara taktisk i alla faser i sitt liv.
Tycker man chefen är ett kräk så skriker man denne inte i örat om detta eller på detta forum om man nu inte vill spela roulette om sin anställning. Är ju ett fritt val man har.
Men ser anonyma påhopp på arbetsgivare och annat som helt förkastligt.
Har man inte pondus att stå för sina åsikter så ska man kanske rannsaka sig själv.
Är inte ett forums fel att någon arbetsgivare läser eventuellt. Detta är ett allmänt forum och inget hysspyssforum, eller?
Låt dem läsa och inse i så fall vad folk tycker. Nyttigt för alla.
Men att stå med fanan och skrika utan att stå för att man just står vid fanan...Nä, köper inte det.
Fegt och naivt att tro på förändring om man gömmer sig för sina egna åsikter.
Ogillade skarpt sedan Tekla, eller Marie som hon hette först, hennes känga åt dem som inte var just som henne.
Jag är inte som henne och ger henne min 42:a tillbaka
/Magnus