2 dagar i Göteborg med bla besök på bussmässan.

Startat av Niclas Rosenius, 19 oktober 2008, 17:12:45 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Niclas Rosenius



   Hej!

  Här kommer det ett litet snabbsvep över mina 2 dagar i Göteborg med ett besök bla på bussmässan.

  Torsdagen blev det upp tidigt och tog tåget ner till Götet. Först till hotellet för inchickning sedan ut till Nils Eriksson-platsen och fotade lite innan vi drog vidare till mässan.

   Bland dom första bilderna som jag fick blev det denna nya Swebus

   

      Sedan dök det upp en buss som man hade hoppats på skulle dyka upp under min vistelse, nämnligen denna Star II från Leja-Touring.

   

   Sedan drog vi vidare till mässan och utanför stod denna Interbus 2

 

   På mässan bjöds det bla på denna VH från Carlsteins.

   

   

   Rex Knorr Omnibus bjöd på denna nyhet, den Spaceliner inspererade Beulas Glory med Volvo B12B-chassi.

   

 

   Sedan kan jag inte låta bli att visa i mitt tycke mässans pärla, Ekmanbuss nya Skyliner.

 

 

   

   Efter mässan drog vi vidare till Brunnsparken för nån timmes fotande tillsamman med våran lokala guide Thomas där bla denna dubbelledare dök upp.

   

  Även FAC Airport 814 kom framför linsen

   

    När fotoljuset började avta tog vi oss till Jensen Bønhus och avnjöt en god middag.

   Efter det fick vi en liten åktur med en av Thomas kollegor till Majorna garage där hittade vi bla denna gamla bekanting nuvarande GS 3 fd GUB 362

 

  Efter besöket på Majorna tog vi oss ner till Göta Älv och Älvsborgsbron och denna utsikt fick man där

   

   Vill tacka Thomas för en trevlig och rolig eftermiddag och kväll.
 
    Fredagen började ganska bra med att man fick Swebus 6809 på bild

   

   Efter en stund dök nästa Star II som man hoppades på skulle dyka upp, VL-Buss 50.

   

   

   Sedan tog vi oss över med buss till Hj Brantingsplatesen och tog en stilla promenad över Göta Älvsbron

   På väg uppför dök denna dubbelled upp GS 801

   

   Och på nedervägen dök bla denna spårvagn upp

 
    Repotaget får avsluta med denna Euroliner från Alternativ Trafik med buss-snackaren Cityliner bakom ratten

   

   Mer bilder från mässan, torsdagen och fredagen på stan i Göteborg kommer senare upp på Marcel´s sida inom någon vecka.

   //Niclas
   
   

Mattias Andersson


Fredrik Gelin

Trevligt, satt just och väntade på ditt "reportage".
Vilken min favorit var behöver du väl knappt gissa?  ;D
Med rätt marknadsföring och en bra eftermarknad kan den nog fylla det tomrum som borde ha uppstått när varken Neoplan eller Setra bygger denna typ av bussar längre.
Baggageutrymmet var det inget fel på och chassiet från Volvo borgar ju för ett väl utbyggt servicenät för maskin och drivlina.
//Fredrik

Oskar A

Citat från: Niclas Rosenius skrivet 19 oktober 2008, 17:12:45 PM

   Mer bilder från mässan, torsdagen och fredagen på stan i Göteborg kommer senare upp på Marcel´s sida inom någon vecka.

   //Niclas
   
   

Här var det många fina bilder! Ser fram mot resten av bilderna från resan.
Besök gärna min hemsida

http://oskara.se/

Niclas Rosenius

Citat från: Mattias Andersson skrivet 19 oktober 2008, 18:31:59 PM
Trevligt svep från stan!

Bra bilder.

   Tackar

   Det är go stad att vara i  ;D

   
Citat från: Fredrik Gelin skrivet 19 oktober 2008, 18:54:45 PM
Trevligt, satt just och väntade på ditt "reportage".
Vilken min favorit var behöver du väl knappt gissa?  ;D
Med rätt marknadsföring och en bra eftermarknad kan den nog fylla det tomrum som borde ha uppstått när varken Neoplan eller Setra bygger denna typ av bussar längre.
Baggageutrymmet var det inget fel på och chassiet från Volvo borgar ju för ett väl utbyggt servicenät för maskin och drivlina.
//Fredrik

   Man kan även få annan drivlina än Volvo till denna kaross, men Rex har tillsammans med Beulas och några Buss-företag tagit fram denna modell. Scania är lite aviga att släppa chassin till denna typ av modell eftersom den nästan konkurrerar med deras Irizar modeller men dom släpper gärna ifrån sig chassin till dubbeldäckarna som Ayats.

   
Citat från: Oskar A skrivet 19 oktober 2008, 19:23:12 PM
Här var det många fina bilder! Ser fram mot resten av bilderna från resan.

   Risken finns att man droppar en och annan bild under redigeringsarbetet på alla ca 700 bilder.

   //Niclas

   

Marc

Citat från: Niclas Rosenius skrivet 19 oktober 2008, 17:12:45 PM
Rex Knorr Omnibus bjöd på denna nyhet, den Spaceliner inspererade Beulas Glory med Volvo B12B-chassi.

Ja, denna skapelse blev jag riktigt imponerad över...
Helt rätt med drivlina från Volvo, sedan gäller det bara att tänja ut bussen till att bli 15meter!  ;)

Blue

Citat från: Marc skrivet 19 oktober 2008, 20:58:41 PM
Ja, denna skapelse blev jag riktigt imponerad över...
Helt rätt med drivlina från Volvo, sedan gäller det bara att tänja ut bussen till att bli 15meter!  ;)

Krympa till tolv meter menar du!?

Allt över tolv meter är linjebussar!  ;)
Jag är directional controller, jag sitter ju längst fram och styr... ;)

olasand

Citat från: Niclas Rosenius skrivet 19 oktober 2008, 17:12:45 PM

 
   Rex Knorr Omnibus bjöd på denna nyhet, den Spaceliner inspererade Beulas Glory med Volvo B12B-chassi.

  
  

Fina och trevliga bilder!
Men jag blir lite nyfiken på fordonet till höger i bilden. Det ser ut som en vuxen karl i en tramp-buss! Eller var den till och med motordriven?
Skulle vara kul att ta en sådan till jobbet...

Lasse i Bdn

Varför är det ett Scaniamärke på Gloryn? Eller är det ett annat märke på sidan vid övervåningen längst fram?

JAB

Citat från: Lasse i Bdn skrivet 20 oktober 2008, 07:32:18 AM
Varför är det ett Scaniamärke på Gloryn? Eller är det ett annat märke på sidan vid övervåningen längst fram?

Det är nog inget märke alls, gripen är spegelvänd så jag gissar att märket sitter på bussen som står bredvid.
Inför en utställning så "tokvaxar" man ju bussarna... ;)

Niclas Rosenius

Citat från: Lasse i Bdn skrivet 20 oktober 2008, 07:32:18 AM
Varför är det ett Scaniamärke på Gloryn? Eller är det ett annat märke på sidan vid övervåningen längst fram?
Citat från: JAB skrivet 20 oktober 2008, 07:51:12 AM
Det är nog inget märke alls, gripen är spegelvänd så jag gissar att märket sitter på bussen som står bredvid.
Inför en utställning så "tokvaxar" man ju bussarna... ;)

   Japp, det är en spegel reflex i Gloryn, Scania hade montern på andra sidan gången.

   //Niclas

Niclas Rosenius

Citat från: olasand skrivet 20 oktober 2008, 05:56:48 AM
Fina och trevliga bilder!
Men jag blir lite nyfiken på fordonet till höger i bilden. Det ser ut som en vuxen karl i en tramp-buss! Eller var den till och med motordriven?
Skulle vara kul att ta en sådan till jobbet...

    Du menar denna lilla Star II. Den är eldriven och det är en firma som bygger skidboxar till bussar som byggt denna. Är inte riktigt säker på vad dom heter men tror att det är MDP.
   
   "Bussen" kostar ca 6,000 EUR inkl frakt inom Europa enligt vad föraren av den talade om för mig och Marcel på Kortrijk-mässan -07.

 

   //Niclas

Staffan Sävenfjord

Citat från: Lasse i Bdn skrivet 20 oktober 2008, 07:32:18 AM
Varför är det ett Scaniamärke på Gloryn? Eller är det ett annat märke på sidan vid övervåningen längst fram?

Jo, det är ett Scaniamärke. Men det är en spegling från montern mitt emot där Scania höll till.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Knut

Jeg kan ikke kjøre den Glory. Sitter så lavt i den så vinkelen på høyre foten blir helt gal. Jeg er bare 178 cm. Så stakkar den som er høyere enn det
Canon EOS RP
Sony HDR-PJ 580
Sony HDR-PJ 810
Vedlikeholdstekniker Stadler Service Norge

yngrot

Precis förarplatsen var inte bra för trång oxå man sitter nästan i trappan...
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina