60-talsbussar hos SL

Startat av Mikael T Nilsson, 27 maj 2007, 09:16:22 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mikael T Nilsson



Här kommer några svartvita bilder på 60-talsbussar hos SL, samtliga övertagna av SL från andra bolag. Först SL litt H63 7928 vid Slussen någon gång i början av 1980-talet. Bussen tillhörde urstprungligen Södertälje Omnibus (SOAB) och borde ursprungligen ha varit blålacerad (SOAB-färgsättning). H63:orna 7908(?), 7927-29 fanns i Södertälje.

Enligt mina anteckningar var bussen stationerad i Södertälje så sent som i början av 1982. När bilden togs var den stationerad i Björknäs, så bussen borde ha flyttats dit tidigast 1982.



En f.d. SJ-buss (vagn 0231), Scania CF, som tillhörde Huddingelinjerna. Bussen slopades någon gång före 1982.



En av SL Kallhälls många H80-bussar. Även denna tillhörde ursprungligen SJ med inv.nr. 0897. Kallhäll har bland annat haft H80-bussarna 6854-6902 och 6911. 1985 började de successivt bytas ut mot modernare vagnar.



Slutligen en Björknäsvagn igen, nämligen SJ-färgade H81 6735. 6735 förblev SJ-orange tills den slopades av SL. Här ser vi den strax innan avgång på linje 416 mot Orminge. Notera att SL-märkningen går i svart.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Ingwar Åfeldt

Kul att få se lite äldre bussar! Bilden av 6231 i Huddinge är speciellt rolig eftersom jag kört bussen i fråga, men då som SJ 0231. Men jag undrar om dateringen av den bilden är korrekt? Bussen är skyltad linje 743, men den linjen fanns inte 1979. Då var det 800-serien som gällde. Jag törs inte sätta något datum på bilden men den är säkerligen äldre än från 1979.

M v h
Ingwar

Mikael T Nilsson

Citat från: Ingwar Åfeldt skrivet 27 maj 2007, 09:43:25 AM
Kul att få se lite äldre bussar! Bilden av 6231 i Huddinge är speciellt rolig eftersom jag kört bussen i fråga, men då som SJ 0231. Men jag undrar om dateringen av den bilden är korrekt? Bussen är skyltad linje 743, men den linjen fanns inte 1979. Då var det 800-serien som gällde. Jag törs inte sätta något datum på bilden men den är säkerligen äldre än från 1979.

M v h
Ingwar

Hej,

Kul att du uppskattar bilderna. Jag hade skrivit 1979 på baksidan av fotografiet, men det kan mycket väl stämma att bilden är äldre. Magnus, som har tagit bilden, började fotografera 1976, så bilden kan tidigast vara tagen då.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Walter

Hoppas du inte tröttnar på att visa bilder de är kul att se
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Mikael T Nilsson

Citat från: Norrortsmicke skrivet 27 maj 2007, 09:49:27 AM
Hej,

Kul att du uppskattar bilderna. Jag hade skrivit 1979 på baksidan av fotografiet, men det kan mycket väl stämma att bilden är äldre. Magnus, som har tagit bilden, började fotografera 1976, så bilden kan tidigast vara tagen då.


Jag har pratat med Magnus och han visste inte exakt när fotografiet var taget, men gissade på mellan 1977 och våren 1980. 6231 slopades nämligen i juli 1980.

Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Mikael T Nilsson

Citat från: Walter skrivet 27 maj 2007, 10:15:48 AM
Hoppas du inte tröttnar på att visa bilder de är kul att se

Nej, än så länge är det kul. Jag har en hel del bilder i mitt arkiv, både bilder som jag själv och andra har tagit. Magnus har bidragit med väldigt många äldre bilder till min samling.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Kvarne

Tjoho! Här har vi ju ett trevligt minisvep med hög nostalgi-varning! ;) :)

Riktigt trevliga bilder på saknade vagnar. Tänk om man hade fått uppleva dessa bussar i trafik.... :o :-\
Mvh Kvarne
-----------------------------------------------
You know I love you but I just can't take this
You know I want you, but I'm in too deep

christianm

Måste instämma. Mycket trevligt bildsvep och även jag uppskattade nog CF:en mest eftersom jag åkte sådana till skolan i just Huddinge vid den tiden.