Men hur sena kan man vara?

Startat av virtual1, 16 oktober 2008, 22:47:58 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

virtual1

Trodde det inte fanns någon stor "väststad" i Europa som inte infört det här redan för herrans massa år sedan?! - hur efterblivna är danskarna egentligen ;-)

Saxat från Arrivas danska hemsida (upplagt 1/10):

Citat
Arriva har som det første busselskab på Sjælland indført automatisk annoncering af bussens næste stoppested i buslinjerne 2A og 350S i København.
»Vi ønsker at give vores passager den bedst tænkelige service, og derfor har vi indført automatik annoncering af bussens næste stoppested på i første omgang to buslinjer. Det er til stor hjælp for vores passagerer, der nu kan læne sig tilbage og roligt nyde turen,« siger pressechef Martin Wex fra Arriva.

Cyklisten

Jag har för mig att Malmö införde detta ganska sent, typ 2004-2005. Men det hände då och då att förarna ropade ut större hållplatser genom högtalarsystemet.

Simon Bertilsson

Jag blev förvånad när jag steg på en sprillans ny stadsbuss i Kalmar, som helt saknade display. Trodde det var standard sen ett antal år. Speciellt på stadsbussar...
Väldigt knepigt att orientera sig på en linje man aldrig åkt. Fick sticka ut huvudet vid varje hållplats och kolla namnet.

Walter

Specas inte detta av beställaren?
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Ersa

I många svenska städer kom väl hållplatsutrop i samband med C90:n i början av 1990-talet?

Fredde

Gävle & hela Gävleborg (X-trafik) saknar utrop samt dom skyltar som ska visa nästa HPL samt nästkommande där efter fungerar dåligt oftast.. Man kan säga att systemet är mycket dåligt för närvarande.. Det ska enl info bli bättre när biljettsystemet byts under 2009-2010...

Rickardo

Citat från: Cyklisten skrivet 17 oktober 2008, 00:43:49 AM
Jag har för mig att Malmö införde detta ganska sent, typ 2004-2005. Men det hände då och då att förarna ropade ut större hållplatser genom högtalarsystemet.

2004 har jag för mig att det var. Innan hade man ett ganska idiotiskt system där man hade mätt linjen och hur hångt mellanrum hållplatserna var. Detta hade inget att göra med GPS och körde bussen förbi några hållplatser hann inte systemet med och fel hållplats visades i displayen.

/Rickardo

Rickardo

Citat från: Simon Bertilsson skrivet 17 oktober 2008, 01:02:42 AM
Jag blev förvånad när jag steg på en sprillans ny stadsbuss i Kalmar, som helt saknade display. Trodde det var standard sen ett antal år. Speciellt på stadsbussar...
Väldigt knepigt att orientera sig på en linje man aldrig åkt. Fick sticka ut huvudet vid varje hållplats och kolla namnet.

Det ska väl sättas in någon form av tvskärm i bussarna och har för mig att detta även gäller stadsbussarna. Där ska nästa hållplats visas och annan info för resenärerna. Tror man börjar med Raskenbussarna så det kommer säkert även i stadsbussarna efter hand
/Rickardo

Johan Hansson

Citat från: Simon Bertilsson skrivet 17 oktober 2008, 01:02:42 AM
Jag blev förvånad när jag steg på en sprillans ny stadsbuss i Kalmar, som helt saknade display. Trodde det var standard sen ett antal år. Speciellt på stadsbussar...
Väldigt knepigt att orientera sig på en linje man aldrig åkt. Fick sticka ut huvudet vid varje hållplats och kolla namnet.

Bussarna kommer antagligen få display och hållplatsutropare bara att de valt att få igång de nya bussarna i trafik för att sedan plocka in en efter en och utrusta de.
Busschaufför
"Busschaufförer transporterar världens värdefullaste last!"
Har som hobby att fotografera bussar och natur och annat skoj i omgivningen.

Buss-Anders

I början av nästa år någon gång så kommer Kalmar att få ny biljettutrustning. Mycket troligt att allt kopplas samman då biljettutrustning,hållplatsutrop och rullande hållplatsdisplay.
Den gamla biljettmaskinen har ju den egenheten att ibland så fastnar korten och då har man att göra en stund innan man har fått ut det.  :P Det tar inte så lång stund men det känns så när det händer i rusningen på morgon eller eftermiddag. Hinner man inte så får kortet sitta  tills man kan ta ut det vid någon paus och så får resenärerna åka utan att dra kortet.

Betalning med bankomat-  och kreditkort kommer även att införas.

Men den nya utrusningen kommer det att räcka med att man drar kortet förbi läsaren.
Undrar just om det åtföljs av ett kraftigt pipljud som kommer att göra en så där lite lagom tokig. >:(

Stannaplinget i våra nya MAN-bussar är rejält tilltaget. Det verkar som om det är konstruerat så att trots att någon redan har tryckt så kan man ( läs ungdomar) plinga lite till om man vill.

Tror även att vi kommer att få rullande reklamskärmar i bussarna som även kommer att  ha buss- och trafikinformation.

Med allt kopplat till GPS och trafikledningen så kommer vi inte att behöva att ringa när vi är försenade för det vet de redan.

Buss-Anders