Olika syn på numrerade avfarter i Sverige

Startat av Niklas Bygdestam, 14 oktober 2008, 13:01:09 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Simon Bertilsson skrivet 15 oktober 2008, 16:28:20 PM
Vad jag menar är att både nummer och namn fyller sitt syfte. Om de på trafikradion nämner att en lastbil har fått däckexplosion på E6 mellan avfart 20 och 21 så har jag inte en aning, men jag kan få en hum om var genom att hålla uppsikt numrerna på de avfarterna jag passerar. Det är bra för de som inte är hemma på vägen.
Om de säger namnet på två avfarter jag passerar ibland, så förstår jag direkt (var jag än är), medan en som inte är hemma inte skulle få någon hum förrän det är för sent.
Därför att det bäst när de säger både och. På Malmöhus P4 brukar de iaf ropa ut namnet följt av numret.

Det finns ju en aspekt på detta ytterligare. Alltför ofta förvanskas namnet på trafikplatsen/motet till oigenkännlighet i trafikradion. Har man ett avfartsnummer är det ju svårare att förvanska. Men både och är naturligtvis alltid bäst. Det är inte helt lätt att förstå t ex om trafikradion säger att det är stopp i Grönkullamotet. Menar de Kullamotet (västra avfarten till Bollebygd) eller menar de Grönkullenmotet (östra avfarten till Bollebygd)? Jag har faktiskt egen erfarenhet av att det varit det förstnämnda som avsetts.


Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Anders Noren

Jag tycker gott man kunde ha både trafikplatsnamn och trafikplatsnummer. Nummer är rationellt och säkert medan trafikplatsnamn kan handla om lokalgeografi och lokalhistoria. Kan, skriver jag, eftersom man lika gärna kan schabbla bort allt genom att kalla trafikplatserna för "Storstad S", "Storstad C" och "Storstad N". Ett väl valt trafikplatsnamn är för mig en del av vägens utsmyckning, en intellektuell utsmyckning till skillnad från ett vanligt fysiskt konstverk.

Därför håller jag också med Niklas Bygdestam i hans åsikt om att Vägverkets regioner framstår som stelbenta när den ena framhärdar i trafikplatsnamn men inga nummer medan grannregionen framhärdar i trafikplatsnummer men inga namn. Numreringen kunde gott få finnas på sammanhängande vägsträckor med enhetlig (planskild) standard, i fallet E4 alltså även norr om Hyttöavfarten upp till Axmartavlan och västerut till Storviks tegelbruk. Och nya E4 genom Uppland kunde gott ha fått ha trafikplatsnamn.

Anders