Söndagsbild del 58

Startat av Jona, 12 oktober 2008, 01:53:04 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Jona

Hej.

Åbyn en liten by strax norr om Byske som ligger mellan Piteå och Skellefteå.

Wikipedia berättar följande om Åbyn:
Åbyälven är en attraktion för sportfiskeentusiaster då den är en Sveriges fiskerikaste älvar. Populärt stugområde med stugor nära älven och ut mot havet. (Slut citat)


E4 passerar i utkanten av Åbyn, planskild på och avfart finns på älven södra sida. Bron på bilden är alltså väg E4.
Exakt datum när denna förbifart invigdes vet jag inte men stora delar av väg E4 som passerar i samhällets utkant tillkom i början av 60 talet. Så gissningsvis där i trakten.


Bilden på E4 bron är fotograferad från den gamla bron inne i själva byn. Precis till vänster innan bron finns en gammal nerlagd affär. Den kommer ni och få se en skymt av på om en kort stund.

På E4 bron passerar linje 98 och 100 utan och stanna medan linje 20 (Umeå - Haparanda med uppehåll längs alla HPL) stannar vid en HPL ute på E4:an. 7 turer vardag 2 lördag och 3 söndagar stannar här i riktning mot Skellefteå och lika många från Skellefteå.

Inne i själva samhället vid lanthandeln passerar linje 210 Skellefteå - Kåge - Byske - Åbyn - Renholmen med 3 turer vardag respektive 1 tur lördag och Söndag mot Skellefteå lika många från åt motsatta håll. Vissa turer angör endast Åbyn på väg mot Renholmen och när bussen vänt där så kör den nästan tillbaka till Åbyn men svänger sedan ut på väg E4. Alltså resande från Åbyn får åka den 5 min långa omvägen via Renholmen. (Skollovs dras en vardagstur per riktning in)

Inga bussar på linje 210 kör över denna bro utan dom vänder alltså precis innan. Skoldagar däremot tillkomemr även linje 213 Byske - Renholmen - Åbyn - Källbomark - Gagsmark - Ålund och åter med 1 morgontur Byske - Ålund och åter och en motsvarande på eftermiddagen. Denna linje 213 kör över denna gamla bro i Åby samhälle och det är det som denna söndagens Brotemabild ska visa. Bilderna är från utgående tur på eftermiddagen.


På ingång till byn. Alldelles till höger ligger den nerlagda affären och här vänder alltså linje 210. Bussen gör i den korsningen ett snabbt uppehåll för avstigande.


Bussen på väg över bron. Det ljusblåa huset i bakgrunden är den omtalade affären. Bussen är skyltat Åbyn trotts att Ålund hade passat bättre. Vet ej varför.


En liten översiktsbild när jag ändå håller på.

PS tittar ni noga vid skylten som varnar för skolbarn på den första och sista av bussbilderna så kan ni se en av foto-kamraterna som var med på turen. Nämligen Jacke (Jacob med C). Den andra som jag vill passa på och tacka för sällskapet denna vecka är Krille.

Städer att lägga till listan för brobilds-undertemat är nu alltså:

Skellefteå (Parkbron)
Skellefteå (Viktoriabron X2)
Umeå
Örnsköldsvik
Östersund (Frösöbron)

Byar/samhällen:

Bodbysund
Bjästa
Kvarnbyn
Kåge
Åbyn

Sammanställning söndagsbild: http://www.jonaryd.rondelen.se/doku/sammanstallning_sondagsbild_070904.html

/Jona
MVH Filosofen Jona

Jonas Strömblad


Simon Bertilsson

Väldigt vackra bilder! Bussen blir en naturlig del i landskapet, istället för det som fyller ut 75% av bilden.
Fantastiskt charmiga miljöer med. Ser hemskt gärna mer av det här.  :)

Jacob med C

Citat från: Jona skrivet 12 oktober 2008, 01:53:04 AM
Hej.

Åbyn en liten by strax norr om Byske som ligger mellan Piteå och Skellefteå.

Wikipedia berättar följande om Åbyn:
Åbyälven är en attraktion för sportfiskeentusiaster då den är en Sveriges fiskerikaste älvar. Populärt stugområde med stugor nära älven och ut mot havet. (Slut citat)


E4 passerar i utkanten av Åbyn, planskild på och avfart finns på älven södra sida. Bron på bilden är alltså väg E4.
Exakt datum när denna förbifart invigdes vet jag inte men stora delar av väg E4 som passerar i samhällets utkant tillkom i början av 60 talet. Så gissningsvis där i trakten.
/Jona
Denna bild gillar jag riktigt mycket. Men dom andra bilder bra också. 
Besök min hemsida för bilder från Norrland http://www.bussbilder.com . Över 2100 bilder.

Instagram konto:
https://instagram.com/bussbilder.se?utm_medium=copy_link


Dammtussar kan vara ett bevis på att någon gjort något roligare!