Huvudmeny

Blixthalka i Norrland

Startat av Mr G, 10 oktober 2008, 09:20:55 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mr G

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=147&a=838274

Så var vi där igen. Massor med avåkningar och bilar på taket. I Norrland!
Norrlänningar som ofta skrattar åt stockholmare när blixthalkan slår till i storstan, och menar att stockholmare inte kan köra bil på vintern.
吉先生

Camilla

Tycker texen var lite rolig
Många bilar står på taket.

Anders Noren

Citat från: Mr G skrivet 10 oktober 2008, 09:20:55 AM
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=147&a=838274

Så var vi där igen. Massor med avåkningar och bilar på taket. I Norrland!
Norrlänningar som ofta skrattar åt stockholmare när blixthalkan slår till i storstan, och menar att stockholmare inte kan köra bil på vintern.

Så blir det när kolonialpressen skriver. Tydligen har det varit lite halkproblem runt Skellefteå i kolonialmaktens tidning blir "blixthalka i Norrland". När får vi se rubriken "Blixthalka i Svealand" efter att några bilister i Grängesberg kört av vägen?

Anders

JDS

Citat från: Anders Noren skrivet 10 oktober 2008, 15:33:55 PM
Så blir det när kolonialpressen skriver. Tydligen har det varit lite halkproblem runt Skellefteå i kolonialmaktens tidning blir "blixthalka i Norrland". När får vi se rubriken "Blixthalka i Svealand" efter att några bilister i Grängesberg kört av vägen?

Anders

Troligen aldrig. Budskapet är solklart!  :P

Göransson

Men likaså så är bilarna i diket....
/Magnus

Staffan Sävenfjord

Citat från: JDS skrivet 10 oktober 2008, 16:13:37 PM
Troligen aldrig. Budskapet är solklart!  :P

Det är väl så vanligt att den första halkan ställer till med problem i Svealand och Götaland att det inte är någon nyhet och således inget att skriva om. Men när den gör det i Norrland, då är det en verklig nyhet. Så egentligen borde ni ju vara stolta däruppe att några olyckor i Skellefte-trakten uppmärksammas i rikspressen.  ;D
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Anders Noren

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 10 oktober 2008, 16:18:23 PM
Det är väl så vanligt att den första halkan ställer till med problem i Svealand och Götaland att det inte är någon nyhet och således inget att skriva om. Men när den gör det i Norrland, då är det en verklig nyhet. Så egentligen borde ni ju vara stolta däruppe att några olyckor i Skellefte-trakten uppmärksammas i rikspressen.  ;D

Problemet är notisen inte skrivits för att händelserna skulle vara ett kuriöst undantag utan för att att skribenten sitter fast i ett kolonialt tänkesätt där Norrland tros vara en homogen enhet, både väldigt liten och väldigt stor. På så vis så antas allt som händer i en del av Norrland beröra hela Norrland. Skribenten har dessutom förmodligen en mycket vag uppfattning om geografin och kan förmodligen inte skilja Skellefteå och Sveg åt på en karta.

En trafikolycka i Grängesberg skulle aldrig kallas "Blixthalka i Svealand" och antas vara en angelägenhet för Svealand och svealänningarna.

Anders

JDS

Citat från: Anders Noren skrivet 10 oktober 2008, 17:46:05 PM
Problemet är notisen inte skrivits för att händelserna skulle vara ett kuriöst undantag utan för att att skribenten sitter fast i ett kolonialt tänkesätt där Norrland tros vara en homogen enhet, både väldigt liten och väldigt stor. På så vis så antas allt som händer i en del av Norrland beröra hela Norrland. Skribenten har dessutom förmodligen en mycket vag uppfattning om geografin och kan förmodligen inte skilja Skellefteå och Sveg åt på en karta.

Liksom antagligen en och annan läsare. Är detta ett problem eller en lösning?

Göransson

Skulle ärligt bara gäspa om någon stockholmare skrev om nån fjant som kanat av vägen i Skåne, Halland, Dalarna eller i nedre eller norra Norrland? So what? Att folk kör som idioter är väl inte nåt lokalt problem varken i landets södra eller norra del.
Finns nog annat som är viktigare att lägga möda på, eller? Smörpriset på ICA eller vad som helst.
/Magnus

Göransson

Nog ingen som menat något mot dig Camilla.
/Magnus

Ersa

Citat från: Camilla skrivet 14 oktober 2008, 00:25:33 AM
Om det är jag som är den är skribenten som du menar så vet jag var norr och söder ligger i landet och jag är ordblind så jag har svårt jätte svårt att skriva så inga fler påhopp tack för att jag skriver fel

"Skribenten som sitter fast i ett kolonialt tänkesätt" är naturligtvis journalisten på DN, och ingen annan! :)

Ersa

Citat från: Anders Noren skrivet 10 oktober 2008, 17:46:05 PM
ett kolonialt tänkesätt där Norrland tros vara en homogen enhet

Håhå jaja... det tankesätt som man kämpat mot större delen av mitt liv. Det finns gott om folk här uppe som bara har koll på vissa delar av sitt län och inte vet något alls om övriga "Norrland", precis som de Stockholmare som bara har koll på sin egen stadsdel.

Ord som "Norrland", "Norrlänning" och "dialekten Norrländska" är något jag stötte på i större utsträckning först när jag flyttade till Svealand. Under min uppväxttid i Jämtland nämdes dessa ord ytterst sällan... precis lika sällan som "Svealand", "Svealänningar" och "dialekten Svealändska" nämns i Småland... :P