Den rådande lågkonjukturen....

Startat av bjalle, 09 oktober 2008, 16:40:02 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

bjalle

Är det nåt som märks av i bussbranschen och hur i så fall?
Om inte, kan man vänta sig att det påverkar trafiken kommande åren.
Räknas väl med att det vänder under nästa år om jag förstått saken rätt?

S Svensson

Ibland kan det vara svårt att svara. Skall ändå försöka mig på.
Jag har tidigare i år och förra året skrivit om sådant som påverkar en del (bränslepriser,komponentpriser,fordontillverkning).

Säg så här om Du kör mjölk så har jag svårt att tro att Du påverkas av sämre tider. Men vi har tidigare skrivit om nedlagda bussföretag och företag som havererat.
Det är lätt att fördöma ägare och liknande. Många gör så. Men jag har den djupaste förståelse för att företag kan gå dåligt.
För den vanligaste sätet att få ett företag att gå dåligt är att år 0 planera trafik och kontakta hotell,beställa måltider och börja skriva katalog. År 1 ger vi ut katalogen och när halva året sedan gått så kör vi. Det kan då ha gått 16-20 månader sedan vi började planera. En buss kan ta 44 passgerare och vi vet inte hur det blir. Folk anmäler dock att man vill resa och när det blir sämre tider så blir inte 40 passagerare som anmäler sig utan 20. Skall man då köra eller inte. Kör man så går resan med förlust. Gör man många sådana saker så blir det år 2 en förlust i årsbokslutet och år 3 kan företaget haverera.
Om sådant har skett nu vet jag inte. För redan år 2007 fick jag uppgift om att företag hade svårt fylla bussarna med folk. Bränslepriserna ökade väl i slutet av 2006.
När det gäller linjetrafik så vet jag inte vad som gäller vid neddragningar. Men LHM brukar dra ned trafiken när det blir sämre tider. LHM vill ha en trafikvolym som passar normal trafik. Trafikökning kostar pengar liksom trafikminskning. Men vad händer om antalet månadskort/laddningar  minskar till följd av arbetslöshet. Dessutom så får kommun och landsting/region-kommun mindre pengar at röra sig med.
Som sagt vet jag inte om det blivit några dramatiska förändringar ännu.
Vid konjunkturnedgångar så brukar byggnadsverksamhet drabbas bland de första liksom trä och papper i Sverige. Jag brukar säga att lastbilar har två användningar (abstraktion).Nämligen byggnadsverksamhet och varuproduktion. Varuproduktionen kommer i ett senare skede i en konjunkturnedgång. Vi uppgång blir det papper och trä ganska tidigt och sedan sätter anläggnings och byggnadsverksamhet igång. Varuproduktion kan sättas igång genom att folk inte vill ha sin gamla bil utan vill ha en bättre. Sedan tror jag inte det är så lätt alla gånger. Keynes "General theory" innebär att stat och kommuner skall putsa ut pengar så att verkan av konjunkturer blir mindre. Men det är en skillnad i dag mot för 50-70 år sedan då vägarbetare med spade och spann grävde för hand och nu då tillverkare av vägmaskiner istället är de som gynnas.
Vad kan man vänta sig då. Ja antalet fordon i trafik minskas och om 2-3 år kommer ett antal företag haverera. Speciellt knepigt blir det för små åkerier och bussföretag om de inte får betalt för sina uppdrag. Även större uppdragsgivare kan tycka att de inte behöver betala fakturer alls eller så fort. Många företag kan haverera på detta.
Vändning i konjunkturerna kan dröja. Dvs eftersom dollarn nu går upp och det blir ny president i USA så kan det hända att det blir en vändning ganska snart i USA. Men i andra länder blir det först en nedgång och därefter en uppgång.
En förare eller åkeriägare bör inte köpa en fastighet heller om han inte har pengar kontant. I varje fall om den kostar mer än  någon miljon.

bjalle

Citat från: S Svensson skrivet 09 oktober 2008, 17:15:27 PM
Ibland kan det vara svårt att svara. Skall ändå försöka mig på.
Jag har tidigare i år och förra året skrivit om sådant som påverkar en del (bränslepriser,komponentpriser,fordontillverkning).

Säg så här om Du kör mjölk så har jag svårt att tro att Du påverkas av sämre tider. Men vi har tidigare skrivit om nedlagda bussföretag och företag som havererat.
Det är lätt att fördöma ägare och liknande. Många gör så. Men jag har den djupaste förståelse för att företag kan gå dåligt.
För den vanligaste sätet att få ett företag att gå dåligt är att år 0 planera trafik och kontakta hotell,beställa måltider och börja skriva katalog. År 1 ger vi ut katalogen och när halva året sedan gått så kör vi. Det kan då ha gått 16-20 månader sedan vi började planera. En buss kan ta 44 passgerare och vi vet inte hur det blir. Folk anmäler dock att man vill resa och när det blir sämre tider så blir inte 40 passagerare som anmäler sig utan 20. Skall man då köra eller inte. Kör man så går resan med förlust. Gör man många sådana saker så blir det år 2 en förlust i årsbokslutet och år 3 kan företaget haverera.
Om sådant har skett nu vet jag inte. För redan år 2007 fick jag uppgift om att företag hade svårt fylla bussarna med folk. Bränslepriserna ökade väl i slutet av 2006.
När det gäller linjetrafik så vet jag inte vad som gäller vid neddragningar. Men LHM brukar dra ned trafiken när det blir sämre tider. LHM vill ha en trafikvolym som passar normal trafik. Trafikökning kostar pengar liksom trafikminskning. Men vad händer om antalet månadskort/laddningar  minskar till följd av arbetslöshet. Dessutom så får kommun och landsting/region-kommun mindre pengar at röra sig med.
Som sagt vet jag inte om det blivit några dramatiska förändringar ännu.
Vid konjunkturnedgångar så brukar byggnadsverksamhet drabbas bland de första liksom trä och papper i Sverige. Jag brukar säga att lastbilar har två användningar (abstraktion).Nämligen byggnadsverksamhet och varuproduktion. Varuproduktionen kommer i ett senare skede i en konjunkturnedgång. Vi uppgång blir det papper och trä ganska tidigt och sedan sätter anläggnings och byggnadsverksamhet igång. Varuproduktion kan sättas igång genom att folk inte vill ha sin gamla bil utan vill ha en bättre. Sedan tror jag inte det är så lätt alla gånger. Keynes "General theory" innebär att stat och kommuner skall putsa ut pengar så att verkan av konjunkturer blir mindre. Men det är en skillnad i dag mot för 50-70 år sedan då vägarbetare med spade och spann grävde för hand och nu då tillverkare av vägmaskiner istället är de som gynnas.
Vad kan man vänta sig då. Ja antalet fordon i trafik minskas och om 2-3 år kommer ett antal företag haverera. Speciellt knepigt blir det för små åkerier och bussföretag om de inte får betalt för sina uppdrag. Även större uppdragsgivare kan tycka att de inte behöver betala fakturer alls eller så fort. Många företag kan haverera på detta.
Vändning i konjunkturerna kan dröja. Dvs eftersom dollarn nu går upp och det blir ny president i USA så kan det hända att det blir en vändning ganska snart i USA. Men i andra länder blir det först en nedgång och därefter en uppgång.
En förare eller åkeriägare bör inte köpa en fastighet heller om han inte har pengar kontant. I varje fall om den kostar mer än  någon miljon.

Egentligen tänkte jag framförallt på linjetrafiken, hur det påverkar förarbristen osv

IntresseTrafik

#3
Det är inte lätt att svara på hur en lågkonjuktur kommer att drabba linjetrafiken.
Men antagligen kommer den inte att slå så hårt till en början. Kanske till och med gynnar kollektivtrafiken. Då folk håller hårdare i pengarna och kanske säljer sin andra bil och köper ett månadskort istället. Kanske tar bussen till sitt fritidsintresse istället för bilen för att spara pengar. Om färre personer har ett arbete att gå till kommer antalet arbetsresor att minska. Samtidigt kommer mer personer att börja studera och då få mindre pengar att röra sig med. Vilket antagligen innebär att antalet kollektivresor och samåkning i bil ökar. Men i ett längre perspektiv så lär studie/arbetsresor och fritidsresor minska. Eftersom då fler personer blir arbetslösa så kommer konkuransen om studieplatserna att öka. Dessutom kanske inte staten kommer att ha råd att sponsra lika många utbildningar. Så att antalet studieplatser minskar. Vilket kommer att innebära ett minskat utbud utav trafiken. Om både studie/arbetsresandet minskar. Eftersom efterfrågan styr utbudet. Jag tror dock att industrilinjerna till Volvo i Göteborg kommer att få ett minskat utbud. Ganska så fort om varselna går igenom.

homer

kollektivtrafiken fungerar alltid bäst i lågkonjuktur...

Staffan Sävenfjord

Citat från: homer skrivet 09 oktober 2008, 19:48:54 PM
kollektivtrafiken fungerar alltid bäst i lågkonjuktur...

Normalt är det så. En sak som dock komplicerar bilden nu är de höga drivmedelspriserna. Men annars väljer fler att åka kollektivt i dåliga tider och personalomsättningen blir mindre. Den som har ett jobb håller gärna kvar det.
Det är också så att det går dåligt för Volvo Personvagnar och Volvo Lastvagnar medan Volvo Bussar inte alls känner av någon lågkonjunktur. Vid chassifabriken i Borås har man inte behövt lägga några varsel. Så är det alltså nu men det är ju sådant som kan komma att ändras.
Sedan kan naturligtvis bussbolag få problem med räntor på fastigheter och bussar. Det blir också svårare att låna vilket gör att man inte kan expandera sig ur en kris.
Rent allmänt anser jag dock att oron för finanskrisen är överdriven. Jag var med 1990 och märkte personligen inte särskilt mycket av det mer än att mina aktier blev mindre värda. Men de steg ju igen när konjunkturen vände. Apropå varslen på Volvo så är det en relativt liten del av verksamheten som nu kommer att upphöra. I Västsverige har vi varit med om att en hel varvsindustri och en hel tekoindustri i princip har försvunnit. Staten pumpade in massor med pengar utan att det hjälpte. Men vi har överlevt det också...
Överdriven pessimism anser jag som det största hotet mot framtidens ekonomi.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

bjalle

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 09 oktober 2008, 20:04:29 PM
Normalt är det så. En sak som dock komplicerar bilden nu är de höga drivmedelspriserna. Men annars väljer fler att åka kollektivt i dåliga tider och personalomsättningen blir mindre. Den som har ett jobb håller gärna kvar det.
Det är också så att det går dåligt för Volvo Personvagnar och Volvo Lastvagnar medan Volvo Bussar inte alls känner av någon lågkonjunktur. Vid chassifabriken i Borås har man inte behövt lägga några varsel. Så är det alltså nu men det är ju sådant som kan komma att ändras.
Sedan kan naturligtvis bussbolag få problem med räntor på fastigheter och bussar. Det blir också svårare att låna vilket gör att man inte kan expandera sig ur en kris.
Rent allmänt anser jag dock att oron för finanskrisen är överdriven. Jag var med 1990 och märkte personligen inte särskilt mycket av det mer än att mina aktier blev mindre värda. Men de steg ju igen när konjunkturen vände. Apropå varslen på Volvo så är det en relativt liten del av verksamheten som nu kommer att upphöra. I Västsverige har vi varit med om att en hel varvsindustri och en hel tekoindustri i princip har försvunnit. Staten pumpade in massor med pengar utan att det hjälpte. Men vi har överlevt det också...
Överdriven pessimism anser jag som det största hotet mot framtidens ekonomi.

Tänkte om det fortfarande är /kommer vara samma goda utsikter för en blivande förare men med tanke på alla pensionsavgångar så borde det väl inte göra nån större skillnad?

Cero

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 09 oktober 2008, 20:04:29 PM
Rent allmänt anser jag dock att oron för finanskrisen är överdriven. Jag var med 1990 och märkte personligen inte särskilt mycket av det mer än att mina aktier blev mindre värda. Men de steg ju igen när konjunkturen vände. Apropå varslen på Volvo så är det en relativt liten del av verksamheten som nu kommer att upphöra. I Västsverige har vi varit med om att en hel varvsindustri och en hel tekoindustri i princip har försvunnit. Staten pumpade in massor med pengar utan att det hjälpte. Men vi har överlevt det också...
Överdriven pessimism anser jag som det största hotet mot framtidens ekonomi.


Har man ordning på sin ekonomi klarar man normalt lågkonjunkturer bra (såväl företag som individer). I detta ligger också att ha lite sparat för oförutsedda händelser, ha en plan B för bl.a. jobb och att försöka vara väl informerad om vad som verkligen händer, dvs inte vad tidningarna skriver. De senare har som bekant en förmåga att överdriva och inte alltid vara helt pålästa samt att underblåsa pessimismen.

Att pumpa in miljarder i olika industrier är totalt meningslöst för det går inte att hejda omstruktureringar. Lika illa är kortsiktiga arbetsmarknadslösningar. Det som måste till är långsiktig satsning på att skapa en arbetsmarknad som uppmuntrar tillväxtföretag att komma fram och som gör arbetskraften lättrörlig. En person som blivit arbetslös blir inte lycklig av a-kassa, omställningsstöd och utbildningar (som tyvärr ofta är värdelösa). Hon blir lycklig av ett nytt jobb och arbetsmarknadens struktur måste vara sådan att de som blir utan jobb snabbt sugs upp av andra företag. Alla branscher har inte lågkonjunktur samtidigt även om flertalet naturligtvis påverkas när det råder finansiella kriser av global natur.

Parallellt med detta måste synen på "industrialister" förändras, dvs personer/organisationer som har ett intresse av att producera varor och tjänster och få verksamheten att utvecklas och växa långsiktigt. Idag är idealet istället riskkapitalister, investmentbolag och liknande institutioner vars syfte är att tjäna pengar på köp-/säljtransaktionerna och inte på företagens egentliga verksamhet. Det är svårt att tjäna pengar på långsiktighet idag, men det går på kortsiktighet och det går tyvärr ut över "Svensson".

Staffan Sävenfjord

Citat från: Björn Lövdahl skrivet 09 oktober 2008, 20:09:05 PM
Tänkte om det fortfarande är /kommer vara samma goda utsikter för en blivande förare men med tanke på alla pensionsavgångar så borde det väl inte göra nån större skillnad?

Lite svårare att få bussförarjobb kan det väl bli eftersom de som redan har jobb inte hittar några andra att gå till. Men jag tror nog ändå att det kommer att finnas bussförarjobb även i framtiden och i synnerhet då i storstadsområdena. Och har man väl fått anställning får väl framtidsutsikterna anses som goda.
Jag törs inte tänka på hur det skulle bli att få tag i bussförare om högkonjunkturen hade fortsatt. Förmodligen hade förarbrist då blivit ett större hot mot bussbranschen än lågkonjunkturen.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Staffan Sävenfjord

Citat från: Cero skrivet 09 oktober 2008, 21:48:03 PM
Har man ordning på sin ekonomi klarar man normalt lågkonjunkturer bra (såväl företag som individer). I detta ligger också att ha lite sparat för oförutsedda händelser, ha en plan B för bl.a. jobb och att försöka vara väl informerad om vad som verkligen händer, dvs inte vad tidningarna skriver. De senare har som bekant en förmåga att överdriva och inte alltid vara helt pålästa samt att underblåsa pessimismen.


När jag läste detta så var min första tanke: när skrev jag detta? Men så såg jag ju att det inte var jag som hade skrivit utan någon som tyckte precis som jag.  ;)
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Göransson

Känner att jag som vanligt måste lägga mig i debatten. Är ju sån....

Under förra lågkonjukturen ca 1992-1995 körde vi så ögonen blödde.
Alla företag och föreningar som dragit på stort innan med flygresor till konferenser och annat valde helt plötsligt att ta ett billigare alternativ..Bussen.
Pensionärerna skulle och ska ut 2 ggr om året om det är lågkonjuktur eller inte...
Bussen lämpade sig perfekt när det var för dyrt med andra alternativ.
Och åka buss är billigt. Än idag är det oerhört billigt om man räknar på det.

Att säga att små bussföretag är värre utsatta för en lågkonjuktur är ren löja, det är ju de som klarar en lågkonjuktur, medan de med 10-20 bussar darrar. Deras avlöningslista är en belastning varje månad och det är en otrolig press att se de nya fina bussarna stå och glänsa på gården som egentligen skulle gapa tom.

Små företag har ofta mindre omkostnader och kan gå i ide som björnen stundtals. Om 50 % står hemma hos oss på Göranssons så står en buss på gården men hos Bergkvara.. haha, kom av mig där..har han 300 eller 400 hundra bussar nu? kanske 500 hundra?
Nåja, räkna själva...blir en annan grej i alla fall. Bara ett exempel.

Linjetrafiken kan vara lugna. Det kan inte bli sämre betalt än vad det är idag.
Folk som inte har råd att ta bilen väljer ju knappast cykeln utan de åker buss istället, vilket gynnar länsbolagen...

Lagda kort ligger och vad jag förstår så är det endast ett simpelt index som höjer intäkten årligen. Vad som händer på marknaden är oväsentligt förutom för bussbolagen som får ta smällen. Allt ska få plats i marginalvinsten som krymt till obefintlig.

Hört om oljetilläggen som resebyråerna tar ut mot sina kunder men stoppar i egen ficka? Bussbolagen får 25 % av de intagna tilläggen....rent bedrägeri!! Vem vågar ringa Sverker på +?

När det gäller körning för resebyråer så gäller samma som linjetrafiken. Vi kommer ur en högkonjuktur med apdåligt betalt. Inget vidare utgångsläge. Resebyråerna har talat i ett antal år om att det varit tuffa tider medan om man tittar ur ett annat perspektiv så har det aldrig rullat mer bussar för dem. Vem vill de lura? Behöver jag ens säga det..
Vill påstå att branschen ligger i alla fall 15-20 procent under den intäkt vi borde haft. För att må hyfsat, inte för att göra en skön hacka men för att må hyfsat Ok, är taget från höften men vill i så fall bli motbevisad att jag har fel.

Beträffande diesel och försäkringar så skulle branschen aldrig våga kompensera för dessa bortfall om än Sverige var inne i världens högkonjuktur och alla hjul i landet snurrade. Gode gud och hjälp om man skulle förlora en kund för man höjt priserna.
Bara att titta på facit från de stora. Swebus, Veolia med flera. Vunna trafikpaket innebär ju inte bättre resultat utan tyvärr ofta bara större omsättning. varje bolagsstämma har ju varit en pina för de ansvariga i de bolagen med förklaringar om miljonförluster hit och miljonförsluster dit.
Sen att vissa bolag rullat på och visat bra resultat är ju ibland ett spel för galleriet då man skjuter lån och skulder framför sig. Kan ju vilken revisor som helst snygga till ett antal år.

Så illa har det varit, så illa är det och så illa kommer det vara.
Sorry om jag lät negativ, men nog ett och annat som var sant av vad jag just skrivit.

Vill sticka ut hakan och säga att bussbolagens dåliga ekonomi har inget med lågkonjukturen att göra, denna har bussbolagen skapat själva mitt under högkonjuktur. Och denna lågkonjuktur kan ju bara överraskat en dövstum blind krake utan vänner.

Men som man säger....bättre en tia i handen än en tjuga i baken. :o
/Magnus