Huvudmeny

Utryckningsfordon

Startat av Stefan P, 07 oktober 2008, 11:45:22 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Stefan P

Hej

När bytte ambulanser osv. från rött ljus till blåljus? (ursäkta stavningen)


mvh Stefan P

Nico

»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Stefan P

Hej

Tack för svar.


mvh Stefan P

S Svensson

Jag läste en av hemsidorna.
Man får intrycket att det röda ljuset enbart lyste rakt fram. Men flera ambulanser utrustades med röda sk saftblandare.
innan blåljusreformen.
Blått ljus användes under 1940-1945 i Tyskland och ses inte så bra från flygplan.
Samma gäller även i Sverige nu som 1970 som 1945. Stav och tapp kurvan gör att rött ljus är att föredraga. Men i och med at ljuset är blå så vet var och en att det är utryckningsfordon. Rött och orange användes på andra fordon.
På utländska fordon användes ibland både blått och rött, ibland blått och orange. Nu kan det vara svårt att fästa saftblandarna på personbilar. Ofta användes en ställning som fästes i (äldre bilar) dropplist eller på nyare bilar i en ställning. När bilarna levereras från tillverkarna har dessa bilar ofta en gummiplugg och ljusen installeras senare.
Bilar som skall bli utryckningsfordon och är i grunden personbilar måste ha generator och batteri anpassade till att de skall bli utryckningsfordon. Dessutom måste bromsar och fjädersystemet anpassas samt att ventilation skall finnas i fälgarna.


Nico


Citat från: S Svensson skrivet 07 oktober 2008, 13:57:41 PMMan får intrycket att det röda ljuset enbart lyste rakt fram. Men flera ambulanser utrustades med röda sk saftblandare.
innan blåljusreformen.

Blått ljus användes under 1940-1945 i Tyskland och ses inte så bra från flygplan.

Allt är ju relativt och så även hemsidornas information. Däremot ger de ju lite mera kött på benen så att säga. Även vissa brandbilar och andra räddningsfordon (förutom ambulanser) hade väl även vissa former av röda saftblandare innan 1970.

Vad gäller Tyskland och blå utryckningsljus så berodde detta byte på (enligt fysikmajjen i gymnasiet) våglängden på ljus överlag. Rött ljus har längre vågor och når därmed längre än blått ljus vilket ledde till att de allierade bombplanen kunde följa fordonen utifrån deras blinkande röda ljus (som tack vare sin våglängd syntes bra i både mörker och trängde igenom dimma) och skicka ned bomber på 'rätt' ställe. Då bytte tyskarna till det kortare blåa ljuset för att minska risken för detta. Vet inte om detta är helt sant, men nog ligger det något i det hela även om det inte är en historiskt äkta/korrekt anekdot.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Ingwar Åfeldt

Citat från: Nico skrivet 07 oktober 2008, 15:02:18 PM
Allt är ju relativt och så även hemsidornas information. Däremot ger de ju lite mera kött på benen så att säga. Även vissa brandbilar och andra räddningsfordon (förutom ambulanser) hade väl även vissa former av röda saftblandare innan 1970.

Vad gäller Tyskland och blå utryckningsljus så berodde detta byte på (enligt fysikmajjen i gymnasiet) våglängden på ljus överlag. Rött ljus har längre vågor och når därmed längre än blått ljus vilket ledde till att de allierade bombplanen kunde följa fordonen utifrån deras blinkande röda ljus (som tack vare sin våglängd syntes bra i både mörker och trängde igenom dimma) och skicka ned bomber på 'rätt' ställe. Då bytte tyskarna till det kortare blåa ljuset för att minska risken för detta. Vet inte om detta är helt sant, men nog ligger det något i det hela även om det inte är en historiskt äkta/korrekt anekdot.

Kort sagt, blått ljus syns sämre än rött och orange. Hela idén med att använda blått ljus på utryckningsfordon är idiotisk. Utryckningsfordon skall naturligtvis synas så bra som möjligt både i dagsljus och i mörker. Därför används inte enbart blått ljus på utryckningsfordon i USA. Man har blått och rött eller blått, rött och orange. På senare år har man på vissa håll även lagt till ofärgat ljus (blått, rött och ofärgat), allt för att öka synbarheten.

M v h
Ingwar

Wetjo

Citat från: Ingwar Åfeldt skrivet 07 oktober 2008, 17:02:26 PM
Kort sagt, blått ljus syns sämre än rött och orange. Hela idén med att använda blått ljus på utryckningsfordon är idiotisk. Utryckningsfordon skall naturligtvis synas så bra som möjligt både i dagsljus och i mörker. Därför används inte enbart blått ljus på utryckningsfordon i USA. Man har blått och rött eller blått, rött och orange. På senare år har man på vissa håll även lagt till ofärgat ljus (blått, rött och ofärgat), allt för att öka synbarheten.

M v h
Ingwar

När jag var i Louisville såg jag även bilar med gröna saftblandare, men det kanske bara var vakter på "Six flags" eller så...  ???

Ingwar Åfeldt

Citat från: Wetjo skrivet 07 oktober 2008, 19:40:27 PM
När jag var i Louisville såg jag även bilar med gröna saftblandare, men det kanske bara var vakter på "Six flags" eller så...  ???

Gröna saftblandare har jag aldrig sett annat än som ljuseffekter vid partyn. Men de kanske hade någon sorts anknytning till Six Flags. Kanske någon sorts lots?

M v h
Ingwar

Wetjo

Citat från: Ingwar Åfeldt skrivet 07 oktober 2008, 21:48:28 PM
Gröna saftblandare har jag aldrig sett annat än som ljuseffekter vid partyn. Men de kanske hade någon sorts anknytning till Six Flags. Kanske någon sorts lots?

M v h
Ingwar

Bilarna dom satt på var väldigt polis/väktaraktiga. Kollade inte så noga. Jag var på väg till hockeyarenan intill för att sjunga Barbershop...  :D
Var där 2004.

Nico


Vill minnas (tror det var i Trafikmagasinet jag såg det) att gröna saftblandare även levererats till polisen i något arabland. Detta då i samband med att de beställt en batch med nya Volvo 850 och då grön färg även är en symbol för islam. Sen vill jag ha det till att även brittiska läkarbilar (och ambulanser i de fall läkare medföljer) har gröna lampor, men jag kommer inte ihåg om det är en fast lampa eller en saftblandare eller motsvarande som gäller.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

S Svensson

Citat från: Nico skrivet 07 oktober 2008, 23:36:43 PM
Vill minnas (tror det var i Trafikmagasinet jag såg det) att gröna saftblandare även levererats till polisen i något arabland. Detta då i samband med att de beställt en batch med nya Volvo 850 och då grön färg även är en symbol för islam. Sen vill jag ha det till att även brittiska läkarbilar (och ambulanser i de fall läkare medföljer) har gröna lampor, men jag kommer inte ihåg om det är en fast lampa eller en saftblandare eller motsvarande som gäller.

Det användes grön och vita bilar hos arabisk polis.

Men som jag nämnde. Även om blått inte syns så bra så skiljer det sig åt från andra blinkande röda och gula ljus.

JB

http://en.wikipedia.org/wiki/Emergency_vehicle_lighting står en del om ämnet. Där kan man bland annat läsa att både i USA och i Storbritannien förekommer gröna ljus på utryckningsfordon. Ljuset har dock olika betydelser i de olika länderna.

/Jonas

Taunusch

Olofssons Åkeri i Eskilstuna, som någon snackare kanske känner till..... har några lastbilar med gröna saftblandare. Men det är nog mest en plojgrej eftersom man har just gröna lastbilar.

Det är ett åkeri som har flera väldigt gamla lastbilar, i riktigt fint skick. Några av dom används dessutom i skarp drift för t ex bevattning av blomkrukor etc på stan och för spolning av skridskobanor vintertid.

JDS

Citat från: Stefan skrivet 09 oktober 2008, 19:34:14 PM
Olofssons Åkeri i Eskilstuna, som någon snackare kanske känner till..... har några lastbilar med gröna saftblandare. Men det är nog mest en plojgrej eftersom man har just gröna lastbilar.

Får man verkligen ha det?

Ingwar Åfeldt

Citat från: JB skrivet 09 oktober 2008, 14:49:16 PM
http://en.wikipedia.org/wiki/Emergency_vehicle_lighting står en del om ämnet. Där kan man bland annat läsa att både i USA och i Storbritannien förekommer gröna ljus på utryckningsfordon. Ljuset har dock olika betydelser i de olika länderna.

/Jonas

Jag har aldrig sett ett grönt ljus på utryckningsfordon i USA. I vissa delstater förekommer det dock på de fordon som används av polis och brandkår som rullande kommandocentraler (dock ej enbart grönt). Väktare i vissa delstater har också grön saftblandare liksom t ex delstidsbrandmän. Men på vanliga polisbilar, ambulanser och brandbilar förekommer inte grönt ljus.

M v h
Ingwar