Grattis alla som är 75+ – gratis bussar nästa år i Halmstad

Startat av Johan Hansson, 07 oktober 2008, 00:23:21 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Johan Hansson

Nu har politikerna i kommunen fått ändan ur vagnen och fattat ett klokt beslut.
Nu är det bara årskortet som bör sänkas också från dagens ca 4000 kr till 1000 kr
http://www.hallandsposten.se/artikel.asp?oid=356053
Busschaufför
"Busschaufförer transporterar världens värdefullaste last!"
Har som hobby att fotografera bussar och natur och annat skoj i omgivningen.

Jonas1968

Man kan dock fråga sig varför 75 år och inte 65 år? Varför skulle den som är 75 år vara i större behov av detta än den som är 65? Pensionen är väl vad jag vet samma för en 65 åring som än 75 åring.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Jonas1968 skrivet 07 oktober 2008, 20:10:11 PM
Man kan dock fråga sig varför 75 år och inte 65 år? Varför skulle den som är 75 år vara i större behov av detta än den som är 65? Pensionen är väl vad jag vet samma för en 65 åring som än 75 åring.

Det är väl ekonomiska tankegångar bakom. Många i åldern 65-74 är i dag väldigt pigga och antagligen skulle ett gratisresande på bussarna för dem innebära att det behövs fler bussar. Sätter man gränsen vid 75 så är risken för det senare närmast obefintlig. Då kan man alltså erbjuda detta "på marginalen".
Sedan har många pensionärer någon form av tjänstepension som brukar utbetalas fram till cirka 75 år. För min egen del (fyller 65 i mars nästa år) har jag räknat ut att jag kommer att få cirka 3 000 mer i pension med försäkringar och pensionssparande från början än vad jag kommer att få när jag fyllt 75. Detta alltså i fast penningvärde.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Anders Noren

Det kanske är så att de har räknat efter och kommit fram till att vid 75 års ålder så utnyttjar en tillräckligt stor del (50 %? 70 % 90%) av alla personer färdtjänst. Färdtjänst är, som bekant, skattesubventionerad taxiresa och varje färdtjänstresa som kan företas med ordinarie buss i stället för med taxi är en ren vinst för kommunen.

Min erfarenhet efter några år i hemtjänsten är att många äldre slentrianåker färdtjänst - eller åker ingenstans över huvud taget - eftersom de inte känner till att bussarna går var tionde minut och har plant insteg (där jag jobbade, alltså). När de växte upp fick man väl klättra upp i bussen, som gick ett par gånger om dagen. Bussresan är alltså inte bara en ekonomisk vinst för skattebetalarna utan också en livskvalitetsvinst för resenären, som slipper förlita sig på förbeställda, ibland villkorade, taxiresor.

X-Trafiks seniorkort (för alla som fyllt 65) kostar förresten 180 kr i månaden och har länsgiltighet.

Anders

homer

Citat från: Johan Hansson skrivet 07 oktober 2008, 00:23:21 AM

Nu är det bara årskortet som bör sänkas också från dagens ca 4000 kr till 1000 kr


4000 kronor för ett årkort låter väldigt billigt, i många län kostar ett månadskort hälften av den summan...

Staffan Sävenfjord

Citat från: Anders Noren skrivet 07 oktober 2008, 22:07:58 PM
Det kanske är så att de har räknat efter och kommit fram till att vid 75 års ålder så utnyttjar en tillräckligt stor del (50 %? 70 % 90%) av alla personer färdtjänst. Färdtjänst är, som bekant, skattesubventionerad taxiresa och varje färdtjänstresa som kan företas med ordinarie buss i stället för med taxi är en ren vinst för kommunen.

Anders

Fast på just det problemet finns en bättre lösning, som också tillämpas på många håll. Hur det är i Halmstad vet jag dock inte. Den lösningen går ut på att om man visar upp färdtjänstbeviset får man åka med buss i linjetrafik utan kostnad medan man får betala för att anlita färdtjänst. Det har ju också den fördelen att det kan nyttjas av färdtjänstberättigade som är yngre än 75 år.
Många färdtjänstberättigade har varierande dagsform. Vissa dagar är de så dåliga att de inte kan åka buss utan måste anlita taxi eller specialfordon. Andra dagar kan de mycket väl åka buss - och det är ju då man behöver ett system som motiverar dem att göra det. Sedan - innan någon hinner påpeka det - så är det naturligtvis så att de flesta färdtjänstberättigade inte kan åka buss överhuvudtaget.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Svemicke

Ännu mer åldersdiskriminering i den svenska offentliga sektorn? Trevligt.
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -

Richard1250

Det borde finnas utrymme för gratistrafik i Halmstad.

Att dom gav vika för att 75+ skulle få åka gratis var bara för att lugna hetsporrarna i politiken och aliansen i Halmstad lovade att åter ta upp frågan om billigare busskort som 1000 kronors kortet eller 2200 som andra ville.
Nu har det dock kommit kritik att ingenting av det alliansen sa att dom skulle göra har blivit gjort och alla skyller som sagt på varandra.
Det är väl typiskt när det kommer till utgifter att man gärna drar frågor i långbänk tills man till slut tröttnar.

Richard