Söndagsbild del 57

Startat av Jona, 05 oktober 2008, 02:04:30 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Jona

HEJ

Hemkommen från arbetet så här på söndagsmorgonen passar det bra och skriva söndagsbildstråden, sedan sova.
En sak hade jag bestämt, brotemat ska få fortsätta, alltid enklare om man har någon grundplan för vilka bilder man vill visa och jobba på en kort eller lång story till bilderna. Eftersom jag kom på idén med brotema när jag var på Sem & Ester-resan i Sundsvall så har jag gått om brobilder därifrån, men från staden vi ska besöka idag blev det bara 1 brobild. Därför visar jag den, sedan blir bonusbilderna brolösa.

Kunde ju visat från Sundsvall också men då Jacke och Bussmicke redan visat sina trevliga och riktigt fina bilder från orten tänkte jag alltså bjuda på en Ö-ort i dubbel bemärkelse. Nämligen Östersund i republiken Jämtland.


Wikipedia skriver följande om bron:
Frösöbron är en bro som förbinder ön Frösön med Östersund. Bron invigdes 1971.

Det har funnits ett flertal broar mellan Frösön och den plats där Östersund nu ligger. Oscarsbron uppfördes 1890 och var en stålkonstruktion. 1936 byggdes en ny betongbro som var 12 meter bred. Den fanns kvar till den nuvarande bron invigdes. Innan dessa fanns en bro som byggdes 1711 och var en så kallad pålbro, det vill säga att pålar drivits ned i botten och en bro byggts vid dessa pålar. Tidigare, någon gång ca år 1030-1050 byggdes en bro, Östmans bro, vilket omnämns på Frösöstenen, en runsten.

Slut citat!


Denna bild är från själva Frösön och tagen några minuter före brobilden. Som ni ser så är bussen skyltat 9/1 och det är för att på kvällarna blir linje 1 en 9 under färden på Frösön. (självklart sker även det motsatta)!
På Körfältet/Odenskog en förort i Norr byter bussen tillbaka till andra numret. Detta ger alltså att bussen går i en rundslinga både på Frösön och i Norra delen av staden. (På Körfältet/Odenskog byter linje 1 och 9 alltid nummer med varandra hela trafikdygnet om jag kunnat tyda tidtabellen rätt)

Bildsvepet denna omgång blir lite konstigt i sorteringen då jag oftast visar bilderna i fotoordning. Denna gång blir det tvärtom på bild 1 och 2. Men Bonusbilderna nedan som är från dagen före visas i kronologisk ordning.


Bilderna borde tala för sig själv, hela torsdag eftermiddag mellan cirka 14:30 och strax före 17 tillbringade jag längs Kyrkgatan så alla bilderna ni nu får se är från denna gata.








Tillbringade som jag skrev lite över 2 timmar i Östersund sista torsdagen före sommartabellens införande och ännu kortare tid senare på kvällen på följande fredag men ändå lyckades jag få alla Stadsbussarna från nummer 100 till 129 + 138 - 140 på bild utom 5 individer. Det tycker jag är riktigt trevligt och lyckas med.

Städer att lägga till listan för brobilds-undertemat är nu alltså:

Skellefteå (Parkbron)
Skellefteå (Viktoriabron X2)
Umeå
Örnsköldsvik
Östersund (Frösöbron)

Byar/samhällen:

Bodbysund
Bjästa
Kvarnbyn
Kåge

Sammanställning söndagsbild: http://www.jonaryd.rondelen.se/doku/sammanstallning_sondagsbild_070904.html

/Jona
MVH Filosofen Jona

Jona

En följdfråga. Vet någon varför det finns en glipa i nummer-serien för Stadsbussarna Östersund. Alltså varför finns det bussar som heter 100 till 129 sedan glipa, sedan heter dom nyaste 138 till 140. Varför saknas nummer 130 till 137?
Man tycker ju att det smartaste hade varit och låta dom nya hete 130 till 132.

PS har även kollat på Svensk busshistorias databas och även där saknas dessa nummer.

/Jona
MVH Filosofen Jona

Ersa

Citat från: Jona skrivet 05 oktober 2008, 02:04:30 AM

Wikipedia skriver följande om bron:
Frösöbron är en bro som förbinder ön Frösön med Östersund. Bron invigdes 1971.

Det har funnits ett flertal broar mellan Frösön och den plats där Östersund nu ligger. Oscarsbron uppfördes 1890 och var en stålkonstruktion. 1936 byggdes en ny betongbro som var 12 meter bred. Den fanns kvar till den nuvarande bron invigdes. Innan dessa fanns en bro som byggdes 1711 och var en så kallad pålbro, det vill säga att pålar drivits ned i botten och en bro byggts vid dessa pålar. Tidigare, någon gång ca år 1030-1050 byggdes en bro, Östmans bro, vilket omnämns på Frösöstenen, en runsten.

Backa rakt bakåt c:a 300-400 meter så står du vid runstenen, som även är Sveriges nordligaste.

Skum skyltning föresten! 9/1 gör att jag tänker "9:e januari", även om den lär betyda att 9:an byter nummer till 1:an under färdens gång...

Bussmicke

Bilden borde varit tagen 9/1 i stället.

Glömde du runstenen?
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Jona

Citat från: Bussmicke skrivet 05 oktober 2008, 16:56:18 PM
Bilden borde varit tagen 9/1 i stället.

Glömde du runstenen?

Runstenen kände jag inte ens till. Brukar normalt inte fota dom, vet inte varför men alla har vi väl olika laster. Jag har insett att jag tex kan fota lamp-armaturer på gamla hus. Men runstenar har jag inte börjat med ännu.

Angående Eriks fråga så betyder det att bussen är en 9 men blir en etta. Så jag antar att man kan fota dessa bussar med 1 först också.

Har föresten lite olika uppslag för nästa Östersunds-besök, men det tar vi något annat år. Förhoppningsvis dokk före Norrbotniabanan invigs.

/Jona
MVH Filosofen Jona

Ersa

Citat från: Jona skrivet 05 oktober 2008, 17:11:49 PM
Angående Eriks fråga så betyder det att bussen är en 9 men blir en etta. Så jag antar att man kan fota dessa bussar med 1 först också.

Att 1:an blir till en 9:a (och tvärtom) mellan Odenskog (Lillänge) och Körfältet visste jag om, men inte att detta även sker på Frösön.

Jona

Citat från: Verspieder skrivet 05 oktober 2008, 17:18:43 PM
Att 1:an blir till en 9:a (och tvärtom) mellan Odenskog (Lillänge) och Körfältet visste jag om, men inte att detta även sker på Frösön.

Sker efter 19 vardagar och hela lördag, söndag och helgdag.
MVH Filosofen Jona