Sveriges motorvägsnät 2023?

Startat av Daniel P, 04 oktober 2008, 18:25:34 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

mandahl

Citat från: Listerbo skrivet 12 juli 2009, 18:24:32 PM
Fjälkinge-Gualöv är högre prioriterad än Rolsberga-Fogdarp och Fogdarp-Hörby Norra...

Jo, du har helt rätt :) Vilket också följer av det jag skrev om Vägverkets regionalpolitiska hänsyn man tagit till förmån för nordöstra Skåne och Blekinge.

linlars

Citat från: Anders Noren skrivet 12 juli 2009, 15:44:18 PM
Lund _Ideon_?? Med tanke på att Ideon ligger längs Scheelevägen i anslutning till LTH är nuvarande trafikplats Lund Norra de facto Ideons trafikplats. Vid Tunavägen finns näppeligen plats att bygga en ny trafikplats - redan den blivande tpl Råby ligger så nära tpl Gastelyckan att den annonseras _i_ tpl Gastelyckan!

Med de planerade partikelacceleratorerna i Brunnshög och den planerade bebyggelsen i området lär väl en trafikplats Odarslöv bli aktuell så småningom. Men Ideon?

Anders

Jag blev också förvånad när jag såg att den dök upp i planen.

Det finns plats vid Tunavägen att göra en trafikplats som bara ansluter söderifrån (även om det blir trångt).

Det har länge önskats (eller åtminstone funderats på) från Skånetrafiken att få en avfart vid Tunavägen för att göra snabba upp busslinje 171 (från i höst även 170 som ska gå direkt till Svågertorp via "Malmö öster om Inre ringvägen"). Då skulle man slippa att köra via Tornavägen, som ofta har långa köer i rusningstrafik. Visserligen förlorar man resenärerna från Dalbyvägen, men för resor till LTH-Ideon-Norra fäladen skulle snabbas upp betydligt.

Så det är inte omöjligt att det som kommit in i planen är denna enbart för bussar-avfart, och då bara från/mot Malmö.

Referens: Skånetrafikens stråkstudie Malmö-Lund, några år gammal (hittar tyvärr ingen länk på internet just nu)

Anders Noren

Citat från: linlars skrivet 17 juli 2009, 23:03:12 PM
Det har länge önskats (eller åtminstone funderats på) från Skånetrafiken att få en avfart vid Tunavägen för att göra snabba upp busslinje 171 (från i höst även 170 som ska gå direkt till Svågertorp via "Malmö öster om Inre ringvägen"). Då skulle man slippa att köra via Tornavägen, som ofta har långa köer i rusningstrafik. Visserligen förlorar man resenärerna från Dalbyvägen, men för resor till LTH-Ideon-Norra fäladen skulle snabbas upp betydligt.

Så det är inte omöjligt att det som kommit in i planen är denna enbart för bussar-avfart, och då bara från/mot Malmö.

OK, det låter logiskt. Jag är en av de som skulle drabbas av en sådan flytt, men om en motorvägshållplats i stället anläggs vid Dalbyvägen så blir skillnaden inte så stor. Jag kan inte tänka mig att antalet påstigande längs Tornavägens nedre del är så stort - finns det ens en hållplats?

Anders

David M

Nytt är förslaget om att bygga motorväg alt. 2+2-väg med planskilda korsningar mellan Yttre Ringvägen - Staffanstorp på Rv11. Dessutom är Kyrkheddinge - Dalby en av landets hundra farligaste vägsträckor, en trafikerad 13-metersväg utan mitträcken.


Jag kan nog tänka mig att det skulle kunna bli 2+2/motorväg hela sträckan till Dalby, men att det i så fall hänger på hur mycket Region Skåne och kommunerna vill satsa. Redan nu är Region Skåne upptecknat för motorvägar på E22 och E6, för Citytunneln i Malmö och fyrspåret Arlöv - Lund p.g.a. trilskande omkretskommuner, för dubbelspåret Ängelholm - Maria/Helsingborg på Västkustbanan m.fl. projekt.




På samma sätt som Götene kommun och Västra Götaland (?) gick in för den nu isolerade motorvägssträckan förbi Götene är det här säkert framtiden för infrastrukturprojekt. Vilket i längden missgynnar både storstadsregioner (p.g.a. höga markpriser, överklaganden till högsta instans och små kommuner som kräver att vägen ligger i tunnel just där) och landsting på dekis (p.g.a. de höga investeringskostnaderna då en kilometer motorväg kan gå lös på uppåt 100 miljoner). Speciellt om samma kommuner och landsting skall gå in med pengar till järnvägsprojekt som dras med samma problem som vägprojekten. Men lokalt kommer det bli stora skillnader p.g.a. olika politiska majoriteter och uppfattningar på olika platser.

bengt l

Jag tror svaret på frågan om motorvägsnätet år 2023 framgår av den nya nationella planen som sträcker sig till 2021 och nämner lite mer man övervägt men skjutit på.

E4: motortrafikleden vid Ljungby är kvar. I Norrland byggs en del motorväg men 2+1-sträckorna är kvar. Bland annat ska en förbifart förbi Sundsvall och förbi alla södra förorter till Sundsvall. Förbi Umeå blir det motorväg och på några andra håll. I princip blir det motorväg, motortrafikled eller mötesfri landsväg och till stora delar korsningsfritt hela vägen till Haparanda.

E6: motorväg

E18: motorväg Västerås-Åkersberga (inkl genom Sthlm), och lite mötesfri landsväg utöver vad som finns idag.

E20: motorväg Göteborg-Vårgårda. 2+1-väg i övrigt mellan Vårgårda och Vretstorp. Motorväg Vretstorp-Stockholm.

E22: motorväg genom hela Skåne, ev undantaget Rolsberga-Hörby. Lite ny motorväg i Blekinge väster om Karlskrona. Lite ny landsväg med mitträcke på fåtal ställen mellan Karlskrona-Söderköping. Motorväg Söderköping-Norrköping.

Riksväg 40: motorväg Göteborg-Ulricehamn. Eventuell mer, och kanske också öster om Jönköping.

Mest byggen blir det på E4 och E22.

Listerbo


Alexei

Själv undrar jag vad man skall med en Motorväg Hörby-Vä till?  Dom gångerna jag har kört där har jag upfattat framkomligheten som mer änn tillräcklig, i synnerhet söder om Linderöd.  Därmed sagt så kan jag tänka mig mindre utbyggnader, som rondeller och planskildheter, ex vid Everöd.

Sen tycker jag det är lite konstigt att en förbifart Linderöd, kommer längst ned i prioriteringen - varför skulle Linderödsborna inte få en förbifart?

Alexander

PS. Ar givetvis inte emot motorvägsbyggen - snarare tvärt om, men tycker att man borde prioritera vägar där det finns mer trafik.


Niklas Bygdestam

Citat från: Alexei skrivet 25 oktober 2009, 11:53:22 AM
Själv undrar jag vad man skall med en Motorväg Hörby-Vä till?  Dom gångerna jag har kört där har jag upfattat framkomligheten som mer änn tillräcklig, i synnerhet söder om Linderöd.  Därmed sagt så kan jag tänka mig mindre utbyggnader, som rondeller och planskildheter, ex vid Everöd.

Sen tycker jag det är lite konstigt att en förbifart Linderöd, kommer längst ned i prioriteringen - varför skulle Linderödsborna inte få en förbifart?

Alexander

PS. Ar givetvis inte emot motorvägsbyggen - snarare tvärt om, men tycker att man borde prioritera vägar där det finns mer trafik.



Störst behov av ombyggnad norr om Hörby finns förbi Linderöd och Tollarp. Båda är ett par ålderdomliga genomfarter genom samhällena. Byggs det förbifarter förbi dessa två orter blir det minst 2+1-väg men säkert motorväg som knyts ihop med den befintliga motorvägssträckan vid Vä

Jag tycker att E22 genom Skåne har en situation som påminner om hur E4 var förr innan hela sträckan mellan Helsingborg och Axmartavlan blev helt omgjord till motorväg/motortrafikled. Fast i det här fallet i betydligt mindre skala. Anledningen till att jag jämför beror på att det finns egenskaper som liknar varandra. I båda fallen har det funnits en dröm om att hela sträckan ska vara motorväg, motortrafikled eller snarlikt. I båda fallen har man kört på medelmåttig landsväg på betydande sträckor och sedan delar som varit antingen motorväg eller motortrafikled för att sedan återgå till vanlig landsväg innan man kommer in på nästa avsnitt med motorväg eller motortrafikled. I fallet E4 har man sedan några år nu i alla fall lyckats uppnå det målet. Vägen är motorväg/motortrafikled ända från Helsingborg till Axmartavlan idag och mötesseparerad ända till Enånger. I fallet E22 finns de gamla landsvägssträckorna kvar trots att det är en så betydligt kortare sträcka det rör sig om genom Skåne

Man kan förstå att E4 prioriterats betydligt högre än E22 i Skåne. E4 har varit en riksangelägenhet. Här har det handlat om Sveriges huvudstad ska ha en bra förbindelse med övriga Europa och det är E4 som har den funktionen. E22 däremot kan mer ses som ett internt intresse för Skåne och Blekinge och kanske även vissa sydligare delar av Småland. Trafikmängden på E22 kan nog knappast utgöra en bråkdel av vad den gör på E4 heller. Men man märker att främst i Skåne är de väldigt angelägna att få ihop E22 så att de kan knyta ihop Kristianstad med Malmö och Köpenhamn

Lite upplever jag det som att skåningarna vill ha en egen "paradväg" eller en "egen E4" om man så vill. Påtryckningarna finns väl främst från Kristianstad och den delen av Skåne och även Blekinge för att få den här motorvägen
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

BMJ

Jag tror att den planerade fortsättningen på motorvägen (rv 44) från Råsserödsmotet till E6 söder om Uddevallabron har kommit till stånd.

linlars

Citat från: linlars skrivet 17 juli 2009, 23:03:12 PM
Jag blev också förvånad när jag såg att den dök upp i planen.

Det finns plats vid Tunavägen att göra en trafikplats som bara ansluter söderifrån (även om det blir trångt).

Det har länge önskats (eller åtminstone funderats på) från Skånetrafiken att få en avfart vid Tunavägen för att göra snabba upp busslinje 171 (från i höst även 170 som ska gå direkt till Svågertorp via "Malmö öster om Inre ringvägen"). Då skulle man slippa att köra via Tornavägen, som ofta har långa köer i rusningstrafik. Visserligen förlorar man resenärerna från Dalbyvägen, men för resor till LTH-Ideon-Norra fäladen skulle snabbas upp betydligt.

Så det är inte omöjligt att det som kommit in i planen är denna enbart för bussar-avfart, och då bara från/mot Malmö.

Referens: Skånetrafikens stråkstudie Malmö-Lund, några år gammal (hittar tyvärr ingen länk på internet just nu)



Tydligen hade jag fel http://sydsvenskan.se/lund/article561124/Storre-Ideon-kraver-ny-motorvagsavfart.html och avfarten "Ideon" var tänkt att vara vid Sölvegatan. (Fast jag har sett planer på en avfart för bussar vid Tunavägen)

Måste blir väldigt svårt att få plats med avfarten vid Sölvegatan.

Anders Noren

Citat från: linlars skrivet 25 oktober 2009, 23:24:04 PM

Tydligen hade jag fel http://sydsvenskan.se/lund/article561124/Storre-Ideon-kraver-ny-motorvagsavfart.html och avfarten "Ideon" var tänkt att vara vid Sölvegatan. (Fast jag har sett planer på en avfart för bussar vid Tunavägen)

Måste blir väldigt svårt att få plats med avfarten vid Sölvegatan.

Fast med enbart anslutning till/från Malmö så går den in. Man kan tänka sig den som en utbyggnad av tpl Lund N.

Farhågorna att radhusområdet på Spexarevägen skulle påverkas är ogrundade. Mellan motorvägen och Sångarevägen ligger ett 50 meter brett stråk med en bullervall och en snårskog så tätbevuxen att det är svårt att ta sig fram. Liknande förhållanden råder på andra sidan, vid Astra-Zenecas fabrik. (Jag var ute och gick där och fotograferade i måndags förra veckan.) 10 meter på vardera sidan till motorvägsramper skulle ingen märka förutom möjligen kaninerna.

Anders