Sveriges motorvägsnät 2023?

Startat av Daniel P, 04 oktober 2008, 18:25:34 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Peter C

Jag måste flika in här. Den sk. motorvägen som är byggd i Bohuslän utan riktiga väggrenar e hemsk. Vad händer om någon behöver stanna, jo en körbana blir blockerad! Varför sparar man in 1meter asfalt (i bredd) mkt. säkrare blir det med ordentligt tilltagna väggrenar där man kan ställa en lastbil utan att den blockerar trafiken.

Daniel P

Kan det vara så att snålheten bedrar visheten? Inget nytt under solen där inte...

Bengt Jönsson

Och allra billigast och enklast vore att bygga ut dagens motorväg R40 från Rångedala till Jönköping så skulle det finnas fulsltändig motorväg mellan Göteborg - Stockholm. 
Naturligtvis i sammanhang med en nybyggd Götalandsbana Göteborg - Borås - Jönköping

/Bent

Anders Noren

Citat från: Peter C skrivet 16 oktober 2008, 12:01:08 PM
Jag måste flika in här. Den sk. motorvägen som är byggd i Bohuslän utan riktiga väggrenar e hemsk. Vad händer om någon behöver stanna, jo en körbana blir blockerad! Varför sparar man in 1meter asfalt (i bredd) mkt. säkrare blir det med ordentligt tilltagna väggrenar där man kan ställa en lastbil utan att den blockerar trafiken.

Om du menar E6 Gläborg-Rabbalshede som byggts med 18,5 m sektion så har den en trafikmängd som uppgår till mellan 8 000 och 10 000 fordon ÅDT. Liknande vägar är R50 Falun-Borlänge (12 500-13 500 fordon ÅDT), R80 Sandviken-Kungsgården (11 000 fordon ÅDT), R49 och R26 i Skövde- och Skaratrakten (8 500-12 500 fordon ÅDT), E4 Söderhamn-Enånger (7 000 fordon ÅDT) och E4 Antnäs-Ersnäs (9 000 fordon ÅDT). Söderhamn-Enånger hade inte byggts fyrfilig idag och Antnäs-Ersnäs är fyrfilig för att den också är en flygraka. Gläborg-Rabbalshede är byggt med den standard som motiveras av den måttliga trafikmängden; över huvud taget har E6 mellan Munkedal och Strömstad väldigt lite trafik, 8000-10000 fordon ÅDT, mycket mindre trafik än man kan få intryck av när man hör ropen på motorväg genom Bohuslän. Apropå motorvägar som byggs av politiska skäl, alltså.

Anders

Bengt Jönsson

.. men nu är ju E6 genom Bohuslän inte bara en lokal svensk angelägenhet.  Vägen är huvudvägen till och från Norge.  Den stora nord-sydliga transversalen längs västkusten ner mot Kontinenten.
8)

/B

Listerbo

Vilken standard har E6 genom Bohuslän? Vad jag vet finns olika bredder idag:
18,5 meter (fyrfältsväg utan vägrenar)
19,5 meter (smal motorväg?)
21,5 meter (motorväg)
Den gamla bredden 26,5 meter byggs nog inte alls idag.

Vad gäller E22 så ska 18,5 användas sträckan Hurva-Vä, 21,5 Fjälkinge-Gualöv och 19,5 Sölvesborg-Karlskrona (vad jag läst).

S Svensson

RV 40 är bredare väster om Borås. Dvs den östra delen Brämhult-Rångedala har smalare vägren (dvs i praktiken ingen all).

David M

Citat från: Bengt Jönsson skrivet 16 oktober 2008, 15:19:12 PM
.. men nu är ju E6 genom Bohuslän inte bara en lokal svensk angelägenhet.  Vägen är huvudvägen till och från Norge.  Den stora nord-sydliga transversalen längs västkusten ner mot Kontinenten.
8)

/B

Innan "Scandinavian Link"-diskussionerna satte igång i mitten av 1980-talet diskuterade man om man inte borde bygga motorväg längs nuv. E45 Göteborg - Trollhättan och sedan låta E6 vika av väster om Trollhättan till stadsmotorvägen i Uddevalla mot Norge. Omvägen skulle bli tämligen försumbar i förhållande till kustalternativet och man skulle täcka den tätbefolkade Göta Älvdalen jämfört med den glesbefolkade Bohuskusten.

Istället byggdes E6 längs Bohuskusten med en motorvägsbro väster om Uddevalla liksom en motorväg Uddevalla - Vänersborg och nu även E45 blir till motorväg Trollhättan - Göteborg. Frågan är om det samhällsekonomiskt var så vettigt att bygga två paralella motorvägar från norr till Göteborg, igenom riktigt svårarbetad terräng dessutom.

Citat från: Daniel PSossarna vill visst bygga ut hela E22, även i Östergötland.

http://www.socialdemokraterna.se/upload/Central/dokument/pdf/slutversion%20Infra.pdf?cmpi=

Finns det inte mer angelägna projekt att satsa på, exempelvis E20 genom Västergötland?

Vad jag vet går inte E20 igenom Västergötland igenom en tätort fullproppad av trafikljuskorsningar och en kanalöverfart som i Söderköping. Inte heller går E20 igenom ett samhälle så totalt som i Jämjö, tätt intill en skola och med endast en gångbro i hela samhället som ett enda säkert sätt att korsa vägen på.

Det som framförallt behövs på E22 är tätortsförbifarter. Sammanhängande motorväg/mötesfri väg är mest en förhoppning, mellan Jämjö och Kalmar och Mönsterås till Söderköping är det definitivt för lite trafik för att motivera det.

Daniel P

Har det framkommit vilka motorvägar som ska byggas fram till 2021?

mandahl

Citat från: Daniel P skrivet 11 juli 2009, 13:02:59 PM
Har det framkommit vilka motorvägar som ska byggas fram till 2021?

Beträffande E22 i Skåne, som läget ligger just nu. Investeringsplanen 2010-2021 är inte beslutad än.

Hurva-Rolsberga: Utbyggnad i befintlig sträckning (2+2 väg 18,5 meter). Utbyggnad 2010-2011

Rolsberga-Fogdarp: Utbyggnad i både befintlig och ny sträckning söder om Fogdarp (2+2 väg 18,5 meter). Utbyggnad troligen inte före 2021. Finns för närvarande inte med i förslaget till investeringsplan 2010-2021. Arbetsplan har dock upprättats. Kan ev tidigareläggas om riksdagen ökar ramarna för väginvesteringar med mer än 15%.

Fogdarp-Hörby Norra: Utbyggnad i befintlig sträckning (2+2 väg 18,5 meter). Utbyggnad troligen inte före 2021. Finns för närvarande inte med i förslaget till investeringsplan 2010-2021. Är idag mötesfri 2+1 väg i hela sin sträckning, och delvis även motortrafikled. Kan ev tidigareläggas om riksdagen ökar ramarna för väginvesteringar med mer än 15%.

Hörby Norra-Linderöd: Utbyggnad i befintlig sträckning (2+2 väg 18,5 meter). Utbyggnad 2010-2011.

Linderöd-Vä: Utbyggnad i helt ny sträckning med undantag av delen Nöbbelöv-Vä (2+2 väg 18,5 meter). Finns med i förslaget till investeringsplan 2010-2021. Enligt vad som framkommit i lokaltidningar har Vägverket tagit regionalpolitiska hänsyn när man valt att satsa på Linderöd-Vä och istället skjuta Rolsberga-Hörby norra på framtiden. Linderöd-Vä till allra största delen i ny kortare sträckning innebär restidsvinster för boende i nordöstra Skåne och Blekinge i resrelationen Lund-Malmö.

Men att vägutbyggnader aldrig är huggna i sten, kan man väl lugnt säga. En ny trafikplats, kallad "Lund Ideon" har dansat in från ingenstans rätt in i förslaget till investeringsplan 2010-2021 .... :)

Anders Noren

Citat från: mandahl skrivet 12 juli 2009, 12:23:59 PM
Men att vägutbyggnader aldrig är huggna i sten, kan man väl lugnt säga. En ny trafikplats, kallad "Lund Ideon" har dansat in från ingenstans rätt in i förslaget till investeringsplan 2010-2021 .... :)

Lund _Ideon_?? Med tanke på att Ideon ligger längs Scheelevägen i anslutning till LTH är nuvarande trafikplats Lund Norra de facto Ideons trafikplats. Vid Tunavägen finns näppeligen plats att bygga en ny trafikplats - redan den blivande tpl Råby ligger så nära tpl Gastelyckan att den annonseras _i_ tpl Gastelyckan!

Med de planerade partikelacceleratorerna i Brunnshög och den planerade bebyggelsen i området lär väl en trafikplats Odarslöv bli aktuell så småningom. Men Ideon?

Anders

Listerbo

Citat från: mandahl skrivet 12 juli 2009, 12:23:59 PM
Beträffande E22 i Skåne, som läget ligger just nu. Investeringsplanen 2010-2021 är inte beslutad än.

Hurva-Rolsberga: Utbyggnad i befintlig sträckning (2+2 väg 18,5 meter). Utbyggnad 2010-2011

Rolsberga-Fogdarp: Utbyggnad i både befintlig och ny sträckning söder om Fogdarp (2+2 väg 18,5 meter). Utbyggnad troligen inte före 2021. Finns för närvarande inte med i förslaget till investeringsplan 2010-2021. Arbetsplan har dock upprättats. Kan ev tidigareläggas om riksdagen ökar ramarna för väginvesteringar med mer än 15%.

Fogdarp-Hörby Norra: Utbyggnad i befintlig sträckning (2+2 väg 18,5 meter). Utbyggnad troligen inte före 2021. Finns för närvarande inte med i förslaget till investeringsplan 2010-2021. Är idag mötesfri 2+1 väg i hela sin sträckning, och delvis även motortrafikled. Kan ev tidigareläggas om riksdagen ökar ramarna för väginvesteringar med mer än 15%.

Hörby Norra-Linderöd: Utbyggnad i befintlig sträckning (2+2 väg 18,5 meter). Utbyggnad 2010-2011.

Linderöd-Vä: Utbyggnad i helt ny sträckning med undantag av delen Nöbbelöv-Vä (2+2 väg 18,5 meter). Finns med i förslaget till investeringsplan 2010-2021. Enligt vad som framkommit i lokaltidningar har Vägverket tagit regionalpolitiska hänsyn när man valt att satsa på Linderöd-Vä och istället skjuta Rolsberga-Hörby norra på framtiden. Linderöd-Vä till allra största delen i ny kortare sträckning innebär restidsvinster för boende i nordöstra Skåne och Blekinge i resrelationen Lund-Malmö.

Men att vägutbyggnader aldrig är huggna i sten, kan man väl lugnt säga. En ny trafikplats, kallad "Lund Ideon" har dansat in från ingenstans rätt in i förslaget till investeringsplan 2010-2021 .... :)

Fjälkinge-Gualöv är högre prioriterad än Rolsberga-Fogdarp och Fogdarp-Hörby Norra...

UglyJazz


"".. men nu är ju E6 genom Bohuslän inte bara en lokal svensk angelägenhet.  Vägen är huvudvägen till och från Norge.  Den stora nord-sydliga transversalen längs västkusten ner mot Kontinenten.""

E6 är definitivt inte mer än en "lokal skitväg" i Sverige...

För att den vägen skulle förtjäna nationella pengar för utbyggnad skulle det inte vara mer än rätt om de bilar som sliter ned den, dvs utlänningarna börjar betala vägavgifter på samma sätt som vi får göra i tex Tyskland...
Norrmännen kan gott betala vägavgift på E6 om någon undrar, för dom pengarna finns...

Provokativt inlägg? Javisst, men ack så sant...
Gold Wing 1800 på fritiden, annars kört yrkesmässigt i 23 år nu...

Bengt Jönsson

Citat från: UglyJazz skrivet 12 juli 2009, 19:52:45 PM
"".. men nu är ju E6 genom Bohuslän inte bara en lokal svensk angelägenhet.  Vägen är huvudvägen till och från Norge.  Den stora nord-sydliga transversalen längs västkusten ner mot Kontinenten.""

E6 är definitivt inte mer än en "lokal skitväg" i Sverige...

För att den vägen skulle förtjäna nationella pengar för utbyggnad skulle det inte vara mer än rätt om de bilar som sliter ned den, dvs utlänningarna börjar betala vägavgifter på samma sätt som vi får göra i tex Tyskland...
Norrmännen kan gott betala vägavgift på E6 om någon undrar, för dom pengarna finns...

Provokativt inlägg? Javisst, men ack så sant...


Ja, detta torde vara något för EU att fördela pengar mellan de olika medlemsländerna för mängden av utländska trafikeringar!

mandahl

Citat från: Anders Noren skrivet 12 juli 2009, 15:44:18 PM
Lund _Ideon_?? Med tanke på att Ideon ligger längs Scheelevägen i anslutning till LTH är nuvarande trafikplats Lund Norra de facto Ideons trafikplats. Vid Tunavägen finns näppeligen plats att bygga en ny trafikplats - redan den blivande tpl Råby ligger så nära tpl Gastelyckan att den annonseras _i_ tpl Gastelyckan!

Med de planerade partikelacceleratorerna i Brunnshög och den planerade bebyggelsen i området lär väl en trafikplats Odarslöv bli aktuell så småningom. Men Ideon?

Anders

Jo du har säkert helt rätt :) Jag använde benämningen som valsar i lokalmedia och där denna nya trafikplats kallas just "tpl Ideon" men det som egentligen avses bör vara de kommande verksamheterna vid Brunnshög-Odarslöv.