Sveriges motorvägsnät 2023?

Startat av Daniel P, 04 oktober 2008, 18:25:34 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Daniel P

Hur väl utbyggt tror ni att Sveriges motorvägsnät kommer att vara om femton år, d.v.s. 2023? Kommer hela E20 vara motorväg? E22 Kalmar-Trelleborg? E18 Segmon-Norrtälje?

S Svensson

#1
En svår fråga som kräver viss bedömning. Men om 15 år,vad är färdigt. Jag minns när jag 1971 åkte in till Göteborg och man just då påbörjat motorvägsbygget på R40. Den var färdig 1977 till Ryamotet. R40 fortsatte sedan på "en sida" men byggdes till motorväg till Borås för att just nu vara färdig till Rångedala. Denna kanske kan vara färdig till Hössna om 10 år.
E20 pratas det om. En politiker inom trafikområdet trodde för 5 dagar sedan att det möjligen blir motorväg till Vårgårda från Lerum. Fn räcker det med väg med vajer och 2+1 fil Vårgårda-Västmanland.  Västsvenska handelskammaren tycker ibland att det behövs motorväg Köping-Skövde-Tuve men mycket tyder på att tidsbesparingen är liten. Inte heller tror jag att det blir 120 m långtradare. Även om ibid gärna vill.
E6 tror jag är utbyggd om cirka 10 år Trelleborg-Oslo.R 45 till Trollhättan blir klar 2012-2013. Tror inte det blir fortsättning till Mellerud.
Skövde-Skara är möjligtvis motorväg om 10 år. Men det är möjligt att Axvall-Skövde också får vänta.
Motorväg kanske kan vara möjligt Uppsala-Sundsvall. Men frågan blir hurpass angelägen en sådan sträcka blir. Just nu är framtida ekonomisk situation svårbedömbar. Skall man vara Keynesiansk så kan vägbygge vara bra som nödhjälpsarbete. Men med moderna maskiner så blir inte sysselsättningseffekten så stor. Man skall också komma ihåg att det erfordras kraftig upprustningar på andra vägar. Speciellt i Norrland finns det underhållsproblem.
Ser man på perioden 11-15 år kan jag tän ka mig att sträckan Hössna-Axamo blir motorväg också. Detta är önskemål.
Sedan så tror jag att stadsmotorvägar byggs. Den som brukar kallas "Kringen" i Stockholm anses angelägan.
Man kan också kanske tänka sig att RV 155 och 158 byggs som motorvägar(Kungsbacka-Göteborg-Torslanda). Kan gå in i begreppet stadsmotorvägar.
Till slut skall påpekas att ovan bygger på olika uppgifter och min bedömning vad som är trovärdigt mh till ekonomi,trafikbehov och liknande. E20 är till flera delar byggda relativt nyligen på flera sträckor med  2+1 filer. Det är inte trovärdigt at västsvenska handelskammarens utspel väger någon roll. Väginvesteringar som behövs är nya broar och / eller tunnlar till Hisingen.I Stockholm måste distributionsbilar komma fram liksom att genomfartstrafik måste få det bättre. Pengarna räcker inte till allt.

Anders Noren

Citat från: Daniel P skrivet 04 oktober 2008, 18:25:34 PM
Hur väl utbyggt tror ni att Sveriges motorvägsnät kommer att vara om femton år, d.v.s. 2023? Kommer hela E20 vara motorväg? E22 Kalmar-Trelleborg? E18 Segmon-Norrtälje?

De sträckor du nämner kommer säkert att vara vad man kallar "mötesfria", dvs. försedda med mitträcke och med de farligaste korsningarna eliminerade, men någon större utbyggnad av motorväg tror jag inte på. Eftersom man med trefältsväg med mitträcke uppnår nästan samma trafiksäkerhetsstandard som en motorväg men till en bråkdel av kostnaderna så ser vi allt färre motorvägsbyggen i dagens Sverige. Motorvägar, och framförallt motorvägens lillebror den blåskyltade fyrfältsvägen, reserveras för sträckor där fyra körfält krävs av kapacitetsskäl. Jag tror till exempel inte att E4 Uppsala-Mehedeby hade byggts som motorväg om inte redan Mehedeby-Gävle hade varit det. Och Mehedeby-Gävle byggdes om till motorväg av trafiksäkerhetsskäl 1993 och hade, om den byggts om fem år senare, varit planskild trefältsväg med mitträcke.

Om femton år tror jag att Sveriges motorvägsnät inte är mycket större än idag. E4 kommer inte att ha mer motorväg om man inte bygger ut sista snutten i Småland till motorväg. E6 kommer att vara motorväg från Vellinge till Svinesund, men inte mellan Trelleborg och Vellinge. E18 kommer att vara motorväg mellan Stockholm och Örebro men inte längre. E20 kommer inte att ha mer motorväg än idag, inte heller R40. I Stockholm och Göteborg kommer en del punktvisa motorvägsbyggen vara genomförda eller påbörjade, till exempel Lundbyleden, Partihallsförbindelsen och Marieholmsleden i Göteborg, kanske också Tingstadstunnel 2, och E18 Kista-Rinkeby och Norra Länken Norrtull-Frihamnen i Stockholm, kanske också Öster- och Västerlederna. Skåne kommer inte att ha mer motorväg. Utbyggnader från fyra till sex körfält kommer att ske i storstadsområdena, kanske också från sex till åtta på sina ställen.

I övrigt kommer det mesta av europavägnätet och många av de viktigare riksvägarna, förutom E45, att vara i huvudsak planskilda trefältsvägar med mitträcke och fyrfältiga sektioner där kapaciteten så kräver. Längre fyrfältssträckor kan vi vänta oss på Ulricehamn-Jönköping, Enånger-Sundsvall, Luleå-Boden, Mjölby-Motala och på sina ställen i Västergötland.

Anders

Staffan Sävenfjord

Citat från: Anders Noren skrivet 05 oktober 2008, 15:52:47 PM
E20 kommer inte att ha mer motorväg än idag, inte heller R40. I

Utbyggnad av R40 till motorväg mellan Dållebo och Hester utanför Ulricehamn är redan beslutad. Däremot är det väl tveksamt om resterande bit Hester-Jönköping kommer att byggas ut till motorväg.
E20 lär väl få motorväg åtminstone till Alingsås från Göteborg räknat.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Daniel P

Citat från: Anders Noren skrivet 05 oktober 2008, 15:52:47 PME6 kommer att vara motorväg från Vellinge till Svinesund, men inte mellan Trelleborg och Vellinge.

Trelleborg-Vellinge ska ju byggas ut till motorväg redan de närmaste åren. Se regeringens närtidssatsning.

Citat från: Anders Noren skrivet 05 oktober 2008, 15:52:47 PME18 kommer att vara motorväg mellan Stockholm och Örebro men inte längre.

Vägverket har väl pratat om att Lekhyttan-Karlstad bör byggas ut till motorväg?

2+1-vägarna känns väl i många fall som temporära budgetlösningar tills pengar till motorvägsbyggen skramlas fram. Trafikmängden på Rv 40 mellan Ulricehamn och Jönköping motiverar väl exempelvis en utbyggnad till motorväg.

Daniel P

Citat från: S Svensson skrivet 04 oktober 2008, 22:12:47 PMVästsvenska handelskammaren tycker ibland att det behövs motorväg Köping-Skövde-Tuve men mycket tyder på att tidsbesparingen är liten.

Tuve?

Anders Noren

Citat från: Daniel P skrivet 05 oktober 2008, 17:05:34 PM
Trelleborg-Vellinge ska ju byggas ut till motorväg redan de närmaste åren. Se regeringens närtidssatsning.

Vägverket har väl pratat om att Lekhyttan-Karlstad bör byggas ut till motorväg?

2+1-vägarna känns väl i många fall som temporära budgetlösningar tills pengar till motorvägsbyggen skramlas fram. Trafikmängden på Rv 40 mellan Ulricehamn och Jönköping motiverar väl exempelvis en utbyggnad till motorväg.

Det är mycket som det "pratas" om att det "borde". Funnes det pengar skulle alla de nationella stamvägarna byggas ut till motorväg, det vore ju enkelt. När det väl kommer till kritan prioriterar man trafiksäkerhet framför framkomlighet och hastighet.

E6 ska visst bli motorväg ned till Skegrie. Det har jag för mig att den inte skulle för några år sedan.

Trafikmängden mellan Ulricehamn och Jönköping uppgår till mellan 8500 och 11000 fordon per dygn. Det är något lägre än Uppsala-Mehedeby där vägen dessutom gick rakt genom flera större tätorter och något högre än Enånger-Hudiksvall där Vägverket föreslog trefältsväg men Hudiksvall sköt till pengar för ett fjärde körfält. Det är också jämförbart med Skellefteå-Kåge där det blev fyrfältsväg för några år sedan (med en standard som närmar sig motorväg) och med Piteå-Luleå där det finns både trefältig motortrafikled, fyrfältsväg med planskilda korsningar, bred landsväg och riktig motorväg. Om Ulricehamn-Jönköping får motorväg så blir det nog på grund av en politisk prioritering. Trafiksituationen som sådan pekar inte mot motorväg, snarare mot planskild tre- eller fyrfältsväg.

Vintrosa-Kristinehamn har mellan 8100 och 9100 fordon/dygn. Kristinehamn-Karlstad har ca 12000 fordon/dygn och där bygger man idag ut till väg med mitträcke med omväxlande två, tre och fyra körfält.

Trefältsvägarna må förresten kännas som tillfälliga budgetlösningar men de är högst permanenta även om det naturligtvis blir lätt att i en framtid bygga en andra körbana och på så vis få en motorväg. Trefältsvägen ger nästan samma trafiksäkerhet som motorväg till väsentligt lägre kostnad. För flöden upp till 18000 fordon/dygn om 25 år och ungefär 12 000 fordon idag anser Vägverket att trefältsvägen ger acceptabel standard. Fyrfältsväg rekommenderas från dimensionerande timflöden på 1500 fordon/timme, till exempel vid morgonrusningen vid infarter till städer.

Men det är klart, kommer en lågkonjunktur vilket får riksdagen att anslå en massa pengar till väg- och järnvägsbyggen för att hålla sysselsättningen uppe så kommer vi säkert att få ytterligare en del överdimensionerade vägar som till exempel E20 förbi Östansjö och Vretstorp (7800 fordon/dygn) eller ovannämnda E4 Mehedeby-Gävle (8500 fordon/dygn), byggda inte för att trafiken krävt det utan för att  konjunkturen krävt det.

Anders

S Svensson

#7
Citat från: Daniel P skrivet 05 oktober 2008, 17:13:17 PM
Tuve?
Industrin där !

Det är bara att konstatera att de flesta inte tror på fler motorvägar. Så vi bygger färdigt R40 från Rångedala till Ulricehamn /Hester och eventuellt en etapp till så man slipper en del plan korsningar.
Lerum-Alingsås-Vårgårda måste byggas om med hänsyn till trafiksäkerhet.
Stadsmotorvägar kring Göteborg och Stockholm.

Men vad mera ? Just nu är det svårt att prioritera. Ovan är vad som kan hända fram åt i 8 år. Viss osäkerhet vad gäller Skövde-Axvall.Just nu byggs motorväg från Skara till Skara Sommarland-Travbana.
Troligen kommer lastbilarna vara högst 24 m långa. Jag har lite svårt att tro att det blir 125 m fordonslängd.
Ovan är inte speciellt kreaktivt. Det är sådant som man pratat om länge. E6,fd Rv2, var i vägplanen från 1958 tänkt att byggas ut till motorväg. Den är som sagt inte färdig än.
Sedan är det det här med järnvägsutbyggnad. Ibland tror jag inte det blir några fler järnvägar heller. Det har pratats och pratats. Kanske det vore bättre att underhålla redan byggda järnvägar och landsvägar. Med tanke på att det är mycket dyrt att bygga dem så kanske underhåll också vore bra.

Anders Noren

Citat från: S Svensson skrivet 05 oktober 2008, 18:48:10 PM
Industin där !

Är det inte Torslanda du menar? Köping, Skövde och Torslanda?

Anders

S Svensson

Citat från: Anders Noren skrivet 05 oktober 2008, 18:52:07 PM
Är det inte Torslanda du menar? Köping, Skövde och Torslanda?

Anders
Jag menar Tuve! För förslaget från Västsvenska handelskammaren gällde en transportled på E20 där  AB Volvo (= restvolvo) förbinds med Skövde (motorer) och Köping och Lindesberg. Tillverkningen sker i anläggning i Tuve !(saknar järnvägsanslutning)
Det är AB Volvo Personvagnar som man brukar ange till att ligga i Torslanda,även om det egentligen ligger i Sörred. Härifrån härstammar inga motorvägsförslag.
Det klart att det vore bra för motorväg för denna också. Men det räcker i så fall så bra med motorväg från Skövde-Göteborg.Köping levererar fjäderben och i Skövde byggs dieselmotorer. Bensinare byggs i Cardiff,Wales eller i Spanien. V8 till XC90 byggs i Japan av Jamaha. Växellådor bygger kanske Köping manuella precis som Göteborg bygger manuella lådor till Saab. Men manuella torde vara på utgående. Automatlådor kommer utifrån t ex ibland från Japan.
Överhuvud taget är järnvägstransport betydligt viktigare för anläggningen i Sörred (Torslanda). Däremot kommer hytterna till lastbilarna till Göteborg med tåg från Umeå. Järnväg användes till transport till både Gent och Göteborg från Olofström. Jag kan tänka mig att elektrifiera sträckan Älmhult-Olofström och även förlänga denna järnväg till Sandbäck på BKB. 

Göransson

#10
Sträckan Vellinge -Trelleborg är en nationell skandal!
Är Sveriges andra största hamnstad vi pratar om med en kopiös mängd lastbillar som kommer iland på morgonen lagom till rusningstrafiken för pendlarna kommer igång. Att man stannade motorvägsbygget i Vellinge 1972 är en direkt effekt av regionalpolitik där Malmö försökte kväva Trelleborg som hamnstad när man insåg att Malmös hamn höll på att dö.
Detta misslyckades mycket på grund av TT-lines offensiv på sin satsning på den tunga trafiken. Än idag ökar hamnens omsättning och antalet lastbilar är idag uppe långt över 2000 ekipage om dygnet.

2012 är det nya datumet och då har Vellinge kommun och Trelleborgs kommun tvingats pumpa in ett antal miljoner för att detta ska ta fart.
Man har även stött och blött själva dragningen kring Skegrie p.g.a en stenåldersdös som står illa till.
man har nu dragit vägen en bit norrut med en helt ny infart i Trelleborg som följd.
Bara en sån sak som att Trelleborg stängts av av "Pågatågstrafiken" är ytterligare ett exempel på att storebror vill hålla tillbaka.
Idag är sträckan Trelleborg-Malmö med retur en av Skånes största busslinjer. Linje 146 går sällan halvtom.
/Magnus

David M

Citat från: Göransson skrivet 05 oktober 2008, 21:33:19 PM
Sträckan Vellinge -Trelleborg är en nationell skandal!
Är Sveriges andra största hamnstad vi pratar om med en kopiös mängd lastbillar som kommer iland på morgonen lagom till rusningstrafiken för pendlarna kommer igång. Att man stannade motorvägsbygget i Vellinge 1972 är en direkt effekt av regionalpolitik där Malmö försökte kväva Trelleborg som hamnstad när man insåg att Malmös hamn höll på att dö.
Detta misslyckades mycket på grund av TT-lines offensiv på sin satsning på den tunga trafiken. Än idag ökar hamnens omsättning och antalet lastbilar är idag uppe långt över 2000 ekipage om dygnet.


Vägarna mellan Vellinge - Näset och Vellinge - Trelleborg var var för sig inte några jätteproblem (utom på sommaren för Näset-trafiken vilket man aldrig lyckats lösa) utan det var när vägarna gick ihop utanför Vellinge mot Malmö som den riktigt stora trafikmängden gjorde att det blev ohållbart att ha vägen igenom Hököpinge och Västra Klagstorp. Där vägen delar sig i Vellinge fördelar sig trafiken nästan helt 50/50 mellan Näset/Trelleborgsvägen och med tanke på att trafikmängden var mycket lägre runt 1975 än den är idag uppfattades inte resten av vägen mot Trelleborg (13-meters väg, skyltad 90 km/h, går ej igenom tätorter, rak och bred infart till stadskärnan och hamnen) som något problem.

Göransson

Måste fråga...När körde du där 07.30 på morgonen senast?
/Magnus

David M

Citat från: David M skrivet 05 oktober 2008, 21:53:47 PM

Vägarna mellan Vellinge - Näset och Vellinge - Trelleborg var var för sig inte några jätteproblem (utom på sommaren för Näset-trafiken vilket man aldrig lyckats lösa) utan det var när vägarna gick ihop utanför Vellinge mot Malmö som den riktigt stora trafikmängden gjorde att det blev ohållbart att ha vägen igenom Hököpinge och Västra Klagstorp. Där vägen delar sig i Vellinge fördelar sig trafiken nästan helt 50/50 mellan Näset/Trelleborgsvägen och med tanke på att trafikmängden var mycket lägre runt 1975 än den är idag uppfattades inte resten av vägen mot Trelleborg (13-meters väg, skyltad 90 km/h, går ej igenom tätorter, rak och bred infart till stadskärnan och hamnen) som något problem.


Nu när jag kollar på gamla kartor så är det rent av möjligt och sannolikt att man breddade vägen mellan Vellinge-Trelleborg ungefär samtidigt som motorvägsbygget mellan Vellinge-Malmö pågick eller strax efter. Enligt Lantmäteriverkets karta från 1968 gick infartsvägen till stan fortfarande igenom gatuhuskvarteren i Västre Jär, medan man idag kör söder om husen på utfyllnadsmark i havet. Dessutom kan jag inte komma på något tillfälle då man skulle ha breddat vägen till Vellinge innan motorvägsbygget, gamla E6 mellan Vellinge och Malmö var inte mer än 7-9 meter bred och den Västra infarten till Trelleborg från Håslöv till Västre Jär är ett AK-arbete från 1930-talet då man i allmänhet byggde 7-7,5meters breda vägar, knappast 13-metersväg. Man kan iofs fortsatt att planera för en motorväg till Trelleborg trots detta, längs E6 igenom Halland och E4 i norra Skåne gjordes en hel del breddnings- och omläggningsarbeten av vägen till 13-metersväg under 1970-1980talen trots att det åtminstone i E6:ans fall planerades för motorväg redan på den tiden. Runt 1970 pågick stora vägomläggningar i Trelleborg som annorstädes vid denna tid, bland annat lade man om järnvägsinfarten till Trelleborgs färjestation så det är inte osannolikt att även E6:an rustades upp.

http://historiskakartor.lantmateriet.se/arken/s/show.html?showmap=true&archive=RAK&documentAccessCode=RAK_%3ARAK_J133-1C8f70

David M

Citat från: Göransson skrivet 05 oktober 2008, 22:06:15 PM
Måste fråga...När körde du där 07.30 på morgonen senast?
/Magnus

Motorvägen byggdes på 1970-talet. Färjetrafiken, lastbilstrafiken och pendeltrafiken Trelleborg - Malmö var långt ifrån så omfattande då som idag, Trelleborg som stad var mindre än idag och med motorvägen till Vellinge fick en högklassig trafikled för alla på väg mot både Trelleborg och Falsterbonäset där ungefär hälften av alla på E6 från Malmö svängde av. Man kan faktiskt tyckt att det räckte så.