Upphandlingar klara i västsverige

Startat av Knallhatt, 29 september 2008, 16:13:54 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Walter

Citat från: Jan skrivet 29 september 2008, 20:59:20 PM
Måste vara 2003 eller senare för att klara ålderskravet.

Maxålder = 13 år, snitt = 7år så man kan ju slänga in några äldre vagnar om man köper in ett antal nya. Men det blir nog i så fall flyttar från befintliga kontrakt idag där man behöver justera snittåldern, man har inte särskilt många bussar stående som skulle passa. (Och för en gång skull kan man inte trycka in några B7LA/B10LA!)
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Jan Sjöberg

Citat från: yngrot skrivet 30 september 2008, 07:39:22 AM
Jan även om du inte gillar B-L så är vi många som jobbar där och tycker det är tråkigt att B-L förlorade...sen får du ju betala via skatten oavsett vem som vinner alla får ju ersättning från Västtrafik som är skattefinansierad. B-L behöver ju inte heller gå med hög vinst och sända pengar ut ur Sverige...konkurrensen i bussbranchen blir ju inte bättre av att det snart bara finns stora utlandsägda bolag kvar...


Att vi får betala via skatten till västtrafik .. ja visst det får vi oavsett vilket trafikföretag som får trafiken... 
Men att just köpa bussar! lokaler osv det ska inte!! Köpas via skatten!
Vilket gjordes när Bla Kjellgrens förlorade till BL 2001!
För BL har ju ingen bra ekonomi och det vet vi ju vid detta laget..
Totalt har det pumpats in mer än 30 miljoner
Hur mycket till kranskommunernas depåer? Ja det vet väl bara revisorerna.. och kommunstyrelsen
Tycker faktiskt detta är helt sjukt..
Du Yngrot och alla andra på BL får ju jobb hos andra entrepenörer...
Om du inte är som jag hatar BL och ser rött så fort jag ser en BL buss!
Inte konstigt att jag har varit runt hela Västsverige på olika Swebusdepåer för att kunna få jobb!!
Då ska du inte snacka om jobb Yngrot... du kan ju komma i mitt läge!!!
Som 2001 när Kjellgrens buss i Tranemo förlorade mer än halva trafiken till BL
Och vi (ett flertal förare) inte ville/ fick jobb hos BL
Jag var nödsakad att flytta till Lilla-Edet och bo i en husvagn!!!!!
De du ....
I bussyrket sedan 1990    Började min yrkesbana i SJ Buss

Walter

#32
Citat från: Lars Ödlund skrivet 29 september 2008, 19:57:27 PM
Lågentrékrav på hela Sjuhärad, inga Ekeröbussar passar.
Finns det kvar gamla Blekinge och Jönköpingskärror? resp gamla Göteborgare?

Bussar från Hudik blir lediga och vikariebussar från Umeå.

Beroende på utgång i Gävleborg kan det bli ett antal lämpliga bussar därifrån kanske?

från Blekinge finns (på pappret) 5158 (från 2000)  kvar, har varit avställd i två år. De Jönköpingskärror som finns kvar är väl lite för gamla. Även många av Hudikkärrorna är ju från slutet av -90 talet. Kanske kan man omfördela med Gävle och få loss en eller någon 58xx. Men någon Gotlandskärra kan väl inte vara aktuella?
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Jan Sjöberg

Även Halland finns det säkert någon över
Nu kommer ju gasbussarna till falkenberg
förmodligen i morgon ?  Kanske tom i dag
Då blir det ju några över i 56xx serien -02
I bussyrket sedan 1990    Började min yrkesbana i SJ Buss

Staffan Sävenfjord

Citat från: Bussmicke skrivet 29 september 2008, 23:50:05 PM
Är del ordningar som återställs: Swebus i Ale, "Linjebuss" åter till Borås. Mumma så trevligt.

Det enda Linjebuss har kört i Borås tidigare är servicelinjerna. Och så linje 100 som Veolia Transport kör fortfarande, åtminstone fram till 2010. För övrigt har de aldrig varit representerade i Borås. Om du vill ha ordningen återställd skulle det vara Swebus som fick den nu upphandlade trafiken. De körde merparten av den fram till 1995.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Staffan Sävenfjord

Citat från: Lars Ödlund skrivet 30 september 2008, 02:51:24 AM
58 bussar låter som en eller två bussar för lite på Sjuhärad, men Veolia kanske kan göra någon "hambrovink" med något av sina Linje 100 omlopp.  Vad gäller Lila så är 10 bussar det som Veolia kör där, Orusttrafikens omlopp tillkommer, kan det vara 3-4 stycken?

Abrovinken med linje 100 kan man nog glömma. Vid de tider det behövs flest bussar i den nyvunna trafiken så behövs de också på linje 100. Dessutom går avtalet för linje 100 ut sommaren 2010 och det är ju inte självskrivet att Veolia Transport får den trafiken. Och om de ändå skulle få den så kommer det att med all sannolikhet att bli så speciella bussar (antagligen dubbeldäckare) att de inte lämpligen kan användas i regiontrafiken.
Sannolikt har Veolia Transport inte räknat med några reserver eller också har de - om nu upphandlingen tillåter det - räknat med snabbare omlopp. Det finns i dag ett par linjer som har ganska lång ståtid vid Södra torget. Bussarna från Viskafors t ex skulle med några enkla medel kunna snabbas upp så att man spar in två omlopp. Det skulle dock medföra betydligt sämre punktlighet vid avgångarna från Södra torget. Swebus körde så på sin tid med ganska dåligt resultat, men sedan 1995 har ju trafiken ökat rejält.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Staffan Sävenfjord

Citat från: Lars Ödlund skrivet 30 september 2008, 02:56:51 AM
Att KE Elofsons:s bussar skulle bli kvar i Kungsbacka var lika så väldigt väntat.

KE's Bussar är duktiga - inte tu tal om det. Och därför kanske väntat att de skulle få behålla och även utöka sin trafik i Kungsbacka. Dock var det långt ifrån självskrivet. Men det är bara att gratulera bröderna Magnus och Fredrik till ännu en framgång! Liksom deras oftast synnerligen trevliga förare.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Staffan Sävenfjord

Citat från: Lars Ödlund skrivet 30 september 2008, 09:02:47 AM
Det innebär om jag minns rätt från underlaget vändningar på 1 (en) minut på S:a Torget, några möjligheter att förändra i tidtabellen för att på så sätt minska antalet fordon fanns inte.

58 bussar bör vara antalet tursatta bussar som krävs under en normal vintervardag, det låter lite men det kan ju också bero på att man inte räknat med någon buss på en ytterstationering som Älvsered eller Herrljunga som man kanske lejer bort.

Det senare alternativet är naturligtvis också möjligt. I Älvsered gäller det en buss, i Herrljunga bör det var två eller tre. Så då låter siffran 58 plötsligt lite för hög.

Ja, det skulle bli vändningar eller - om man gör som BL i dag - fortsättning på annan linje med bara någon minut vid Södra torget. Åtminstone enligt tidtabellen. Nu finns det väl ett par minuter att köra in i praktiken om trafikläget är gynnsamt, men det kan ju lika väl uppstå förseningar. På linje 150 till Fristad får man dock en reglertid på cirka 20 minuter i Fristad och naturligtvis kan man ta in en del av förseningarna där genom att bussarna på linje 154/155 fortsätta på linje 150. Men det blir ideliga förseningar från Södra torget om man nu inte ändrar i tidtabellen och låter Fristad-bussarna avgå på minutttal xx.20 och xx.50 i  stället för xx.10 och xx.40. Men vågar Västtrafik vara så kreativ?
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Walter

Citat från: Jan Sjöberg skrivet 30 september 2008, 08:20:59 AM
Även Halland finns det säkert någon över
Nu kommer ju gasbussarna till falkenberg
förmodligen i morgon ?  Kanske tom i dag
Då blir det ju några över i 56xx serien -02


Nja, de två gasbussarna är ju utökning av trafiken som hittills väl klarats med återinsättning av 4342 och 3554, men visst kan det bli aktuellt med någon Hallandsbuss om man behöver justerna snittåldern där.
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

S Svensson

Har suttit och läst vad några intresserade skriver. Veolia ja.Det är gamla Linjebuss det som 1995 tog över trafik emellan Borås-Horred och hade bussar i Skene och Borås. Men Veolia är också det företag som förvärvat Marks Limousine genom att ta över Peoples Travel Group. Marks Limousine  kör nu som underentreprenör skolturer i Marks kommun.
Frågan om nu Veolia själva skall köra eller om man skall använda underentreprenörer.Det behövs verkstäder. Skall Borås Bil AB verkstad utnyttjas,skall Swebus gamla verkstad sättas i stånd eller vad ?

Vad gäller Kungsbacka så blir några företag över. Syskonen Johansson (barn till Evald Johansson) tror jag är tacksamma för att någon tar över. Jag minns inte att de kör någon beställningstrafik (de har tre bussar,2 st Sc Lathi och 1 liten ).Skall man lyckönska någon så är det Swebus som är tillbaka i Ale. Ser man Swebus som en efterföljare till BJ Omnibus så är man tillbaka. Skall man lyckönska någon ytterligare blir det Veolia. Då kanske Louis Schweitzer är den som skall tillönskad. fd premiärminister i Frankrike och styrelseledamot i Veolia och L Oreal i Frankrike men även i AB Volvo. Kanske kan Renault också komma med på ett hörn att gratuleras. Vi får väl hoppas att gamla Renaultchefen vet var bussarna byggs. Där Veolia senare skall köra.

Jonas Gustafsson

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 30 september 2008, 08:49:34 AM
Det enda Linjebuss har kört i Borås tidigare är servicelinjerna. Och så linje 100 som Veolia Transport kör fortfarande, åtminstone fram till 2010. För övrigt har de aldrig varit representerade i Borås. Om du vill ha ordningen återställd skulle det vara Swebus som fick den nu upphandlade trafiken. De körde merparten av den fram till 1995.


Linjebuss körde ju trafiken Borås-Mark ett par år runt millennieskiftet.
//Jonas G
Gymnasielärare av årgång -71 som gillat bussar sedan barnsben men också har flera andra intressen, t. ex. att spela & sjunga.

Stefan P

Hej

Vilka linjer kommer Swebus att köra:

mvh Stefan P

Staffan Sävenfjord

#42
Citat från: Jonas Gustafsson skrivet 30 september 2008, 11:08:56 AM
Linjebuss körde ju trafiken Borås-Mark ett par år runt millennieskiftet.
//Jonas G

Visst ja, det hade fallit mig helt ur minnet. :-[ Trafik som de tog över från Swebus och som i dag körs av Borås Lokaltrafik. En buss övernattade i Borås och resten i Skene. Men det var alltså en relativt kort period: 1995 - 2001.



Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Stefan P


yngrot

Vilka bolag la bud?? Vet inget om vilka och Västtrafiksidan säger ju bara vem som vann. B-L Veolia vet vi ju säkert ...
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina