Huvudmeny

Dockstabaren

Startat av Claes, 27 september 2008, 17:06:04 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Claes


Dockstabaren i November år 2006. Ligger i Docksta mellan Örnsköldsvik och Härnösand vid E4. Firade 50års jubileum år 2001, här har det hänt mycket genom åren.

Henrik Palmqvist

Dit har man vart in några gånger. Trevlig ställe, med bra mat.

Dusch finns tillgänglig vid Preem-macken som syns på bilden. Bra parkeringsmöjligheter.


Men detta är "nya" Dockstabaren?.  Hur länge har den legat där?.  Har hört det fanns ett mindre ställe utmed gamla vägen tidigare.  Stämmer det?

/ Henrik

Claes

Citat från: Henrik Palmqvist skrivet 27 september 2008, 17:19:37 PM
Dit har man vart in några gånger. Trevlig ställe, med bra mat.

Dusch finns tillgänglig vid Preem-macken som syns på bilden. Bra parkeringsmöjligheter.


Men detta är "nya" Dockstabaren?.  Hur länge har den legat där?.  Har hört det fanns ett mindre ställe utmed gamla vägen tidigare.  Stämmer det?

/ Henrik

Dockstabaren låg tidigare inne i Docksta samhälle. Men i slutet av 60-talet flyttades E4 till nuvarande läge, då flyttade baren till nuvarande plats. Däremot var stället mindre förrut. 1997 byggde man ut stället, även 2001 gjordes en ombyggnad invädigt. I Docksta fanns även Blå Lyktan som var populärt bland chaufförer, Blå Lyktan låg inne i samhället ända in på 90-talet men flyttade även den intill E4. Stället finns kvar men har bytt namn.

Ante

Citat från: Claes skrivet 27 september 2008, 17:40:49 PM
Dockstabaren låg tidigare inne i Docksta samhälle. Men i slutet av 60-talet flyttades E4 till nuvarande läge, då flyttade baren till nuvarande plats. Däremot var stället mindre förrut. 1997 byggde man ut stället, även 2001 gjordes en ombyggnad invädigt. I Docksta fanns även Blå Lyktan som var populärt bland chaufförer, Blå Lyktan låg inne i samhället ända in på 90-talet men flyttade även den intill E4. Stället finns kvar men har bytt namn.

Trevlig bild :)
Din berättelse här ovan stämmer näst intill fullt ut. Blå Lyktan finns inte längre kvar. Det Blå Lyktan som låg nere vid E4:an blev sedemera omdöpt till Sjösidan, och numera finns ingen restaurangverksamhet där. Några italienare äger huset och bedriver någon verksamhet man kallar för Docksta Havet där.

Staffan Sävenfjord

"Ett tradarfik i Docksta i motorvägens skugga"
Ur Ted Ströms "Vintersaga" som sjungits in av Monica Törnell, Jerry Williams och Loa Falkman.

Sångerskan Eleonor Bodel ("One Way Ticket") ägde enligt tidningsuppgifter ett tag ett långtradarkafé i Docksta. Jag vet att vi utrett detta förut men jag har tappat bort vad vi kom fram till och sökmotorn ger inget besked. Det kan ha varit i gamla Bussnack. Alltså: hur var det nu med detta? Och är det egentligen inte det fiket som avses i "Vintersaga"?

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Muk

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 01 oktober 2008, 17:37:20 PM
"Ett tradarfik i Docksta i motorvägens skugga"
Ur Ted Ströms "Vintersaga" som sjungits in av Monica Törnell, Jerry Williams och Loa Falkman.

Sångerskan Eleonor Bodel ("One Way Ticket") ägde enligt tidningsuppgifter ett tag ett långtradarkafé i Docksta. Jag vet att vi utrett detta förut men jag har tappat bort vad vi kom fram till och sökmotorn ger inget besked. Det kan ha varit i gamla Bussnack. Alltså: hur var det nu med detta? Och är det egentligen inte det fiket som avses i "Vintersaga"?



Eleanor Bodel ägde "tradarfiket" Rödviksgården i Nordmaling. Det är således inte det fiket som avses i Vintersaga.

Claes

Dockstabaren har ägts av samma familj sedan starten 1951. Dockstas andra tradarfik hette Blå Lyktan och ägdes av en dam som hette Ingegerd (vet inte om hon lever ännu). Blå Lyktan hade inte köttbullar på menun, det var så vanligt så det fanns varje dag. Många chaufförer hälsade på Ingegerd och sa "Hej morsan", en gång satt en reporter och åt på Blå Lyktan när 15 chaufförer hälsat så undrade han hur många barn hon hade...

Ersa


Ante

Citat från: Claes skrivet 01 oktober 2008, 21:40:54 PM
Dockstabaren har ägts av samma familj sedan starten 1951. Dockstas andra tradarfik hette Blå Lyktan och ägdes av en dam som hette Ingegerd (vet inte om hon lever ännu). Blå Lyktan hade inte köttbullar på menun, det var så vanligt så det fanns varje dag. Många chaufförer hälsade på Ingegerd och sa "Hej morsan", en gång satt en reporter och åt på Blå Lyktan när 15 chaufförer hälsat så undrade han hur många barn hon hade...

Ingegerd heter Ingrid och har just nu ett litet fik (tror jag man kan kalla det) inne i Docksta City. Gula tunnelbanelinjen stannar alldeles utanför ;)

Bengt Jönsson

Citat från: Verspieder skrivet 03 oktober 2008, 10:59:26 AM


Har du inte irrat dig  li-i-ite för långt söderut .. ?  :o
För inte går väl någon lokaltrafiklinje i Umeå så långt söderut..  ;D

/B

Ersa

Citat från: Bengt Jönsson skrivet 11 oktober 2008, 19:14:44 PM
Har du inte irrat dig  li-i-ite för långt söderut .. ?  :o
För inte går väl någon lokaltrafiklinje i Umeå så långt söderut..  ;D
/B

4:an är förlängd! ;D

Nej, det var en IKEA-körning med 1004 då "Linjebuss E4" inte lånade ut bussar till "Polarbuss" personalförening även om det stod Veolia på alla vagnar. Nästa IKEA-resa görs förhoppningsvis med en av Swebus f.d. Kustbussar då Swebus Umeå sköts på ett annat sätt, dvs mer som ett enda företag.

Bengt Jönsson

Citat från: Verspieder skrivet 12 oktober 2008, 20:08:34 PM
4:an är förlängd! ;D

Nej, det var en IKEA-körning med 1004 då "Linjebuss E4" inte lånade ut bussar till "Polarbuss" personalförening även om det stod Veolia på alla vagnar. Nästa IKEA-resa görs förhoppningsvis med en av Swebus f.d. Kustbussar då Swebus Umeå sköts på ett annat sätt, dvs mer som ett enda företag.

Om nu Umeås "diktator" ( dvs det starka kommunalrådet som motsvarar Göran J här i G 8) ) vill att Umeå skall växa till 200 000 ( :-O ) invånare så får han nog se till att kommendera dit IKEA och några andra..

/B

Ersa

Citat från: Bengt Jönsson skrivet 12 oktober 2008, 21:36:41 PM
Om nu Umeås "diktator" ( dvs det starka kommunalrådet som motsvarar Göran J här i G 8) ) vill att Umeå skall växa till 200 000 ( :-O ) invånare så får han nog se till att kommendera dit IKEA och några andra..

Jo tack! Man behöver snarast ta efter andra stora kommuner om man ska kunna växa. Snabbare kollektivtrafik med färre enkelbiljetter, ta bort alla kraftiga vägbulor där låggolvsbussar går, få hit IKEA & Biltema, bygga förbifarten/ringleden, inviga Botniabanan, införa pendeltåg Vännäs-Umeå-Holmsund, och även ta en titt på snabbspårvägar/trådbussar. Det finns mycket att börja utreda som man ens inte diskuterar idag... :(

vågert

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 01 oktober 2008, 17:37:20 PM
"Ett tradarfik i Docksta i motorvägens skugga"
Ur Ted Ströms "Vintersaga" som sjungits in av Monica Törnell, Jerry Williams och Loa Falkman.

Sångerskan Eleonor Bodel ("One Way Ticket") ägde enligt tidningsuppgifter ett tag ett långtradarkafé i Docksta. Jag vet att vi utrett detta förut men jag har tappat bort vad vi kom fram till och sökmotorn ger inget besked. Det kan ha varit i gamla Bussnack. Alltså: hur var det nu med detta? Och är det egentligen inte det fiket som avses i "Vintersaga"?


Elenor Bodel har haft baren i Nordmaling.

Staffan Sävenfjord

Citat från: vågert skrivet 11 mars 2009, 21:15:31 PM
Elenor Bodel har haft baren i Nordmaling.

Jo, jag hörde det också efter mitt tidigare inlägg. Men jag tycks ha glömt att redovisa det meddelande jag då fick.
Är det Vågert i Habo? Ber att i så fall passa på att tacka för skjutsen på Polarrallyt i Luleå i somras.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)