Vad betyder detta vägmärke?

Startat av HJP, 27 september 2008, 15:25:48 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

sukkeri

förstadie till utbrändhet :de har gått in i vägen

scaniaolsson

Har själv också gått båda delarna av APV, både grund och utmärkningsansvarig. Gick den senare förra hösten (07) och då var det mycket riktigt så att när arbetet var inaktivt så skulle gubben vändas och Annan Fara plus Vägarbetsområde fram.

Detta är numera ändrat så att ett arbete som inte är aktivt (arbetande personer) men som som inkräktar på vägen ska alltid skyltas med Gubben. Pågår ett arbete, men som "plockas ner" efter varje arbetsdags slut så ska alla skyltar ner.

Detta lär vara en följd av att vi i Sverige var dom enda som skyltade Arbetsområde och utländska personer som inte kunde svenska förstod inte skyltning och så var var misstolkningarna ett faktum.

Likaså får vi vid arbete som monteras ner varje kväll i regel inte längre sänka hastigheten med röd/gula skyltar utan ska istället använda de nya fyrkantiga svart/vita hastighetstavlorna som inte är en begränsning utan BARA en rekomendering.

Sedan håller är jag den första att hålla med om att allt detta med vägarbeten och skyltning är en jättedjungel. Har VV meddelat att man ska ha tungt skydd oavsett vägstorlek och trafikmängd så ska däckeländena upp och ner varje morgon och kväll.

Håller man som jag inte på med att vara ansvarig så ofta heller så blir det än mer att hålla reda på när det väl är dags.

Till sist en hälsning till personalen på i mitt fall TIC Kristianstad som alltid är väldgt bra att ha och göra med.

Mvh.
Scaniaolsson
(Som arbetar på väg då och då.)
Fordonsintresserad elmontör.

Björn Forslund

Citat från: Peter C skrivet 27 september 2008, 18:03:23 PM
Javisst! Kan andra gå in i väggen, kan väl vägarbetare oxå.  8)


Vägarbetare går in i vägen, inte väggen! Skylten ska alltså vridas 90 grader åt vänster! ;-)

HJP

Citat från: Björn Forslund skrivet 28 december 2008, 15:40:32 PM

Vägarbetare går in i vägen, inte väggen! Skylten ska alltså vridas 90 grader åt vänster! ;-)
****
Ha ha! Ojojoj! Självklart är det så  ;)

HJP