Vad betyder detta vägmärke?

Startat av HJP, 27 september 2008, 15:25:48 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

HJP



Vid vägarbeten av olika slag, kan man stöta på de mest märkliga sätt att markera det.
Hur ska detta vägmärke tolkas  ???

HJP

Simon Bertilsson

Varning för utbrända vägarbetare! De har helt enkelt gått in i väggen.  ;D

HJP

Citat från: Simon Bertilsson skrivet 27 september 2008, 15:27:00 PM
Varning för utbrända vägarbetare! De har helt enkelt gått in i väggen.  ;D
****
Ha ha! Den var bra  :)

Tack för tolkningen.

HJP

robbes

helt enkelt så har skylten gått sönder. är en vikbar del på mitten när vägarbets området är aktivt dvs då de jobbar där så är det en hel bild enligt vägarbetar skylten på kvällen skall skylten vikas över så det blir skylten varning för annan fara samt texten vägarbetsområde.

Skylten med gubben skall bara finnas då vägarbetarna finns på plats ej på nnätter etc men det slarvas rätt mycket med detta

Peter C

Citat från: Simon Bertilsson skrivet 27 september 2008, 15:27:00 PM
Varning för utbrända vägarbetare! De har helt enkelt gått in i väggen.  ;D

Javisst! Kan andra gå in i väggen, kan väl vägarbetare oxå.  8)

Peter C

Citat från: robbes skrivet 27 september 2008, 17:52:47 PM
helt enkelt så har skylten gått sönder. är en vikbar del på mitten när vägarbets området är aktivt dvs då de jobbar där så är det en hel bild enligt vägarbetar skylten på kvällen skall skylten vikas över så det blir skylten varning för annan fara samt texten vägarbetsområde.

Skylten med gubben skall bara finnas då vägarbetarna finns på plats ej på nnätter etc men det slarvas rätt mycket med detta

Problemet med det är väl att dom inte alltid har med sig två olika skyltar eller en sådan vikbar som syns på bilden. Men helt riktigt är det som du säger ska vara olika skyltar.

HJP

Citat från: robbes skrivet 27 september 2008, 17:52:47 PM
helt enkelt så har skylten gått sönder. är en vikbar del på mitten när vägarbets området är aktivt dvs då de jobbar där så är det en hel bild enligt vägarbetar skylten på kvällen skall skylten vikas över så det blir skylten varning för annan fara samt texten vägarbetsområde.

Skylten med gubben skall bara finnas då vägarbetarna finns på plats ej på nnätter etc men det slarvas rätt mycket med detta
****
Du har helt rätt!
Jag visade bilden, mest på kul, för det slarvas MYCKET med tillfälliga skyltningar.
Ibland sätts det t.ex. upp en tillfällig 30-tavla, men man glömmer den höjande tavlan.

HJP

robbes

är inte bara det ser ett skräck exempel nu i västerås vid vallby bron där har de på båda sidorna av vägen satt upp den svarta fyrkantiga skylten son betyder rekomenderad hastighet ju

HJP

Citat från: robbes skrivet 27 september 2008, 17:52:47 PM
helt enkelt så har skylten gått sönder. är en vikbar del på mitten när vägarbets området är aktivt dvs då de jobbar där så är det en hel bild enligt vägarbetar skylten på kvällen skall skylten vikas över så det blir skylten varning för annan fara samt texten vägarbetsområde.

Skylten med gubben skall bara finnas då vägarbetarna finns på plats ej på nnätter etc men det slarvas rätt mycket med detta
****




Stötte på detta vägmärke i dag, söndag. Det visar tydligt, hur det ska se ut.
Reflexerna stör lite, men man kan se att den andra varianten finns under den vikbara delen.

HJP

PS
Upptäckte just, att jag lagt denna tråd i fel forum.
Skulle ha varit i vägforum  :-[
DS

robbes

hjp den skylten är ej rät tom de ej jobbade nu då skall det vara varning för annan fara samt vägarbets området skylten.

Utbildad i arbete på väg samt skylt ansvarig

HJP

Citat från: robbes skrivet 28 september 2008, 23:34:20 PM
hjp den skylten är ej rät tom de ej jobbade nu då skall det vara varning för annan fara samt vägarbets området skylten.

Utbildad i arbete på väg samt skylt ansvarig
****
Ooops! Tänkt´ente på de´  :-[

Naturligtvis har du rätt! Skylten i sig, är är riktig, men man har inte brytt sig om att ändra, när man gick hem på fredagseftermiddagen.
I min iver att visa en riktig tavla, så gjorde jag en tavla  :-[

HJP

BMJ

Det slarvas som sagt väldigt mycket vid landets vägarbete med den provisoriska skyltningen, men om inga regler har ändrats sedan mittet av 90-talet så är entreprenören skyldig att få vägmärkesplanen runt arbetsplatsen godkänd av vägverket. På planen ska det framgå vilka vägmärken som ska vara utplacerade och på vilket avstånd från ett eller annat som de ska stå. Branchen vill få bilister att respektera hastighetsbegränsningar och avspärrningar runt vägarbeten av hänsyn till de arbetandes väl och ve, så långt allt väl, men de brister i skyltningen man ofta ser (måste bero på att man avstår att använda vägmärkesplanen som i sig är en grund för en säker arbetsplats) gör att respekten för skyltningen runt ett vägarbete undermineras när skyltningen inte är korrekt.

HJP

Citat från: BMJ skrivet 04 oktober 2008, 17:33:49 PM
Det slarvas som sagt väldigt mycket vid landets vägarbete med den provisoriska skyltningen, men om inga regler har ändrats sedan mittet av 90-talet så är entreprenören skyldig att få vägmärkesplanen runt arbetsplatsen godkänd av vägverket. På planen ska det framgå vilka vägmärken som ska vara utplacerade och på vilket avstånd från ett eller annat som de ska stå. Branchen vill få bilister att respektera hastighetsbegränsningar och avspärrningar runt vägarbeten av hänsyn till de arbetandes väl och ve, så långt allt väl, men de brister i skyltningen man ofta ser (måste bero på att man avstår att använda vägmärkesplanen som i sig är en grund för en säker arbetsplats) gör att respekten för skyltningen runt ett vägarbete undermineras när skyltningen inte är korrekt.
****


Tredje gången gillt!

Här är en som inte slarvat  :)
Plåtade den i dag, lördag 11 oktober.

HJP

Busstobbe

Citat från: robbes skrivet 27 september 2008, 17:52:47 PMSkylten med gubben skall bara finnas då vägarbetarna finns på plats ej på nnätter etc men det slarvas rätt mycket med detta
Jag gick min grundutbildning i Säkerhet på väg i förra veckan och fick då höra att det inte är så, kan det stämma?

robbes

Busstobbe jag är utbildad i dels säkerhet på väg  samt så har jag påbyggnads delenutmärkningsansvariga.

Det jag fått lära mig är att gubben används då det är aktivt arbete dvs de jobbar, Vid kvällens slut så ändras gubben till annan fara vägarbetsområde kombinationen