Ny ledbuss i Falun (Inget foto)

Startat av Wetjo, 27 september 2008, 05:56:06 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Wetjo

Vet inte om det är noterat, men Falun har fått en nyare ledbuss.  :o
6932 rullar numer på Faluns gator.  :D
Vet inte om den ersätter någon buss.  :-*

Dörrbromsen släpper inte förrän man slår på vänster blinkers!?  ???
Ett nyare påfund?

Ronni Svensson


HB

Citat från: Wetjo skrivet 27 september 2008, 05:56:06 AM
Vet inte om det är noterat, men Falun har fått en nyare ledbuss.  :o
6932 rullar numer på Faluns gator.  :D
Vet inte om den ersätter någon buss.  :-*

Dörrbromsen släpper inte förrän man slår på vänster blinkers!?  ???
Ett nyare påfund?

Dörrbromsen kopplat till vänster blinkers har funnit hos vissa bussbolag ganska länge. Vill minnas att bolag i Borås och Jönköping haft den modellen.

Krille

Citat från: Wetjo skrivet 27 september 2008, 05:56:06 AM
Vet inte om det är noterat, men Falun har fått en nyare ledbuss.  :o
6932 rullar numer på Faluns gator.  :D
Vet inte om den ersätter någon buss.  :-*

Dörrbromsen släpper inte förrän man slår på vänster blinkers!?  ???
Ett nyare påfund?

Är det Swebus vi pratar om?
6932 är ju en blå Omnilink som rullar i Umeå

/K

Patrik

Citat från: Krille skrivet 27 september 2008, 09:47:22 AM
Är det Swebus vi pratar om?
6932 är ju en blå Omnilink som rullar i Umeå

/K

I Falun kör Swebus ja.

Leif D

Citat från: HB skrivet 27 september 2008, 09:29:05 AM
Dörrbromsen kopplat till vänster blinkers har funnit hos vissa bussbolag ganska länge. Vill minnas att bolag i Borås och Jönköping haft den modellen.

Denna dörrbromslossning införde Näckrosbuss på sin tid, i sin standardspecifikation för upphandling av bussar. Om idén kommer från tidigare SLT, T-buss eller LITA, som då slogs ihop till Näckrosbuss, det vet jag faktiskt inte, men året var om jag inte minns fel 1994-95.  Sedan har väl funktionen levt kvar inom Busslink och kanske även spridit sig till andra bolag, främst då det faktiskt är i mitt tycker bra funktion, bara man är villig att lära om lite.
;-)

Bussmicke

Citat från: Krille skrivet 27 september 2008, 09:47:22 AM
Är det Swebus vi pratar om?
6932 är ju en blå Omnilink som rullar i Umeå

/K

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Wetjo

#7
Citat från: Krille skrivet 27 september 2008, 09:47:22 AM
Är det Swebus vi pratar om?
6932 är ju en blå Omnilink som rullar i Umeå

Gör ett studiebesök i Falun. Ommålad o grann...  :D
Har kollat. Det var en kortvagn. Jag blev felinformerad. Sorry! :o

bussgrabben

Vad gör den där nere? Vi har ju ett gäng korta vikariebussar här. Är planen att göra sig av med alla gamla Scania-bussar och bara satsa på Volvo i Umeå? Falun har väl redan flera Omni?

Den där köptes ju in av Polarbuss så den borde ha den gamla Ultra-loggan präglad i nackstöden på stolarna.

Greger Larsson

#9
Tydligen har Swebus i Umeå fått ett överskott av fungerande bussar(med rätta lacken dessutom..)  - så att man kan börja dela med sig av dom. 6932 tillhör Swebus Mora sedan 2008-08-22. Kanske bäst att inte säga något till Umeborna ;)

Ersa

#10
Det stämmer att vi tappat vår sista OmniLink 48/1048/6932...  tråkigt, men sant  :(

Citat från: Greger Larsson skrivet 27 september 2008, 19:42:38 PM
Tydligen har Swebus i Umeå fått ett överskott av fungerande bussar(med rätta lacken dessutom..)  - så att man kan börja dela med sig av dom.

Haha! ;D

Citat från: bussgrabben skrivet 27 september 2008, 15:40:30 PM
Den där köptes ju in av Polarbuss så den borde ha den gamla Ultra-loggan präglad i nackstöden på stolarna.

Röd stolsklädsel samt orange nackstöd med Ultraloggan, dörrknappar för passagerarna att trycka på samt etanoldrift. Det blir nog en lite udda vagn där nere. Synd att man inte kunde ta en OmniCity-kortvagn istället, men det hängde nog på åldern då OmniCityna är några år äldre.

yngrot

Citat från: Leif D skrivet 27 september 2008, 10:15:14 AM
Denna dörrbromslossning införde Näckrosbuss på sin tid, i sin standardspecifikation för upphandling av bussar. Om idén kommer från tidigare SLT, T-buss eller LITA, som då slogs ihop till Näckrosbuss, det vet jag faktiskt inte, men året var om jag inte minns fel 1994-95.  Sedan har väl funktionen levt kvar inom Busslink och kanske även spridit sig till andra bolag, främst då det faktiskt är i mitt tycker bra funktion, bara man är villig att lära om lite.




I Borås har det funnits sen 60 talet  ev ännu tidigare men de bussar som fanns när jag börja 1978 var från 1965 och hade den funktionen och det är bra ... inge snack om att bussen inte blinka när den kör från hpl.
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina