Nya stenkastningar i Uppsala

Startat av Jonas, 21 september 2008, 13:15:12 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Jonas

http://www2.unt.se/avd/1,1826,MC=77-AV_ID=802938,00.html

Denna gång blev även en ambulans drabbad så polisen kanske anstränger sig lite extra...

De blev mera stenar idag, med ställd trafik som följd:
http://www2.unt.se/avd/1,1826,MC=77-AV_ID=803049,00.html

76

Helt rätt att ställa in trafiken tycker jag.

Johan Hansson

Citat från: 76 skrivet 21 september 2008, 21:21:07 PM
Helt rätt att ställa in trafiken tycker jag.


Jag håller helt med.
Vid upprepade tillbud så skall trafiken ställas in då säkerheten går först.

Det trista är att stenkastarna som kastar stenar på bussar ser det som de vinnit när trafiken ställs in.


Busschaufför
"Busschaufförer transporterar världens värdefullaste last!"
Har som hobby att fotografera bussar och natur och annat skoj i omgivningen.

Jonas

Citat från: Johan Hansson skrivet 21 september 2008, 21:37:51 PM
Det trista är att stenkastarna som kastar stenar på bussar ser det som de vinnit när trafiken ställs in.

Samtidigt så tar det säkert bättre om brorsan/kusinen/kompisen blir förbannad för att han inte kommer ner till stan/hem istället för att ingenting händer...

JDS

Citat från: Z skrivet 21 september 2008, 22:07:13 PM
Samtidigt så tar det säkert bättre om brorsan/kusinen/kompisen blir förbannad för att han inte kommer ner till stan/hem istället för att ingenting händer...

Ett sådant resonemang riskerar att inte leda någonstans. Vedergällning är ett dåligt sätt att kommunicera; om trafiken skall ställas in så bör det beslutet helt baseras på riskrelaterade ställningstaganden. Det är tillräckligt illa att det riskerar att uppfattas som vedergällning ändå.

Jonas

Citat från: JDS skrivet 21 september 2008, 22:21:12 PM
Ett sådant resonemang riskerar att inte leda någonstans. Vedergällning är ett dåligt sätt att kommunicera; om trafiken skall ställas in så bör det beslutet helt baseras på riskrelaterade ställningstaganden. Det är tillräckligt illa att det riskerar att uppfattas som vedergällning ändå.

Vad jag menade var att det tar säkert bättre om en anhörig säger ifrån än om den polis etc. kommer och säger aja baja...

JDS

Citat från: Z skrivet 21 september 2008, 23:15:41 PM
Vad jag menade var att det tar säkert bättre om en anhörig säger ifrån än om den polis etc. kommer och säger aja baja...

Jag är inte särskilt säker på att anhörigas påpekanden har någon effekt på den som gör sånt här. Det är nog möjligt att bekräftelsen från samhällets sida (i detta fall att ställa in busstrafiken) kan råka uppmuntra beteendet i stället för att motverka det!

Jonas

Citat från: JDS skrivet 21 september 2008, 23:31:03 PM
Jag är inte särskilt säker på att anhörigas påpekanden har någon effekt på den som gör sånt här. Det är nog möjligt att bekräftelsen från samhällets sida (i detta fall att ställa in busstrafiken) kan råka uppmuntra beteendet i stället för att motverka det!

Vad skulle då alternativet vara?
Att fortsätta köra oavsätt hur många fönsterrutor som blir sönderkastade och hoppas på det bästa?

JDS

#8
Citat från: Z skrivet 21 september 2008, 23:35:24 PM
Vad skulle då alternativet vara?
Att fortsätta köra oavsätt hur många fönsterrutor som blir sönderkastade och hoppas på det bästa?

Det finns inga snabba lösningar, det gäller att arbeta förebyggande. Sen gäller det naturligtvis att få tag i förövarna, de brukar inte vara så många. Den viktigaste insikten är kanske att trafikföretaget har en biroll i sammanhanget; även om trafikföretaget kan tvingas att ta till kortsiktiga lösningar för att skydda personal och materiel så är brottsligheten en sak mellan utövaren och samhället, inte mellan utövaren och trafikföretaget (annat än i den rent ekonomiska frågan). Framför allt är det inte en sak mellan trafikföretaget och [det kollektiv som utgörs av befolkningen i en viss stadsdel]; om man börjar resonera i sådana termer så är man ute på hal is.

Ersa

Attentaten är ju inte riktade mot bussbranschen främst, utan samhället i stort. Man kastar ju även gärna sten på brandbilar och ambulanser när de dyker upp. Bussarna är ju fler i antal, så det är ju de som drabbas värst. Gränsen mellan snöbollar och stenar verkar dock suddas ut, och nu verkar man vara ute efter att skada någon allvarligt. Undrar hur man som stenkastare tänker när den första föraren eller busspassageraren skadas och kanske visas upp blodig på löpsedlarna?

Man kan även dra paralleller till alla smällare och raketer som tänds på och kastas på gående från bilar, vilket var populärt på nyår och valborg senast. Nästa gång det händer mig kommer jag då direkt att polisanmäla ägaren av bilen.

JDS

Citat från: Verspieder skrivet 22 september 2008, 09:05:31 AM
Man kan även dra paralleller till alla smällare och raketer som tänds på och kastas på gående från bilar, vilket var populärt på nyår och valborg senast. Nästa gång det händer mig kommer jag då direkt att polisanmäla ägaren av bilen.

Det finns nog bättre sätt att spendera en måndagförmiddag...

Jo

Citat från: Z skrivet 21 september 2008, 23:35:24 PM
Vad skulle då alternativet vara?
Att fortsätta köra oavsätt hur många fönsterrutor som blir sönderkastade och hoppas på det bästa?

Problemet verkar ju uppkomma lite då och då så frågan är väl egentligen varför man inte drar om busstrafiken och slutar trafikera Gottsunda helt och hållet under en tidtabellsperiod istället. Så har man ju gjort på vissa andra ställen för att något år senare pröva att återuppta trafiken och se om det lugnat ner sig.

Bengt Jönsson

Citat från: JDS skrivet 21 september 2008, 22:21:12 PM
Ett sådant resonemang riskerar att inte leda någonstans. Vedergällning är ett dåligt sätt att kommunicera; om trafiken skall ställas in så bör det beslutet helt baseras på riskrelaterade ställningstaganden. Det är tillräckligt illa att det riskerar att uppfattas som vedergällning ändå.


Kanske inte men man riskerar ju att möta [brosscrhan], hans bröder, kusiner bryllingar och sysslingar varje dag.  I skolan, när man skolkar från denna, på fritiden, när man softar, när man festar. 
Dvs mycket oftare än samhället och [brorschans] kompisar, kusiner, bryllignar mm kanske inte bryr sig om man får ont när man får stryk...  eller bryr sig inte om vad man får eller inte får göra.

Man liksom repar INTE [brorschans] (kusinens, bryllingens, sysslingens mm) nya(?) fi-i-i-ina svart afeta BMW med guldiga  fälgar.
8)  :o  ;D 

/B