Huvudmeny

007 i Riga

Startat av Fredrik Gelin, 20 september 2008, 17:12:42 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Fredrik Gelin

Kärt barn har många namn och dubelnollorna är ju utbytbara hos MI6, så vi får väl förmoda att detsamma gäller Linjebuss och sedermera Connex och Veolia.

Milan visade en bild tidigare från Jönköpingstrakten tidigare på detta tema, så här kommer en annan variant på temat:


Detta väckte mitt och Marcs intresse på lite avstånd.


En ytlig inspektion gav vid handen att det rör sig om en utvandrad svensk att döma av kaross och stolsklädsel.


En något grundligare undersökning av dörrbrunnen avslöjade att det rör sig om fd Linjebuss 007, därav rubriken.
//Fredrik

Davve

Båda bussarna på bilderna har skapligt lik JLT-lack. :)

Sundås

Citat från: Davve skrivet 21 september 2008, 22:46:46 PM
Båda bussarna på bilderna har skapligt lik JLT-lack. :)

Det är JLT-lack. ;)
Mina bussbilder hittar du på www.sundas.se

Davve

Citat från: Sundås skrivet 22 september 2008, 15:29:44 PM
Det är JLT-lack. ;)

Aha, det ÄR det? :D Men då måste den bakre bussen vara en gammal Nässjö-buss eller nåt, för inte har den rullat i själva Jönköping iaf. Vad beträffar den främre bussen vet jag inte om det ev kan vara en gammal Swebus. Nån som är mer säker än jag? :)

Danne B.

Här finns bild på, och info om, den bakre bussen:

http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=16570.0

//Danne

Davve

Citat från: Danne B. skrivet 22 september 2008, 16:44:09 PM
Här finns bild på, och info om, den bakre bussen:

http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=16570.0

//Danne

Thanks! Men står ju bara om Kristian Larsson, Björklinge. Måste väl ha rullat i JLT-land också det sista eller? Det är just placeringen i JLT jag är intresserad av. :) MVH

Fredrik Gelin

Jag tvivlar starkt på att någon av bussarna burit JLTs lack i Sverige, den bakre har med största sannolikhet inte det iaf.
Det rör sig troligen om någon driftig men fantasilös åkare i Lettland som förmodligen köpt en eller flera JLT-bussar och sedan lackat övriga bussar i sin flotta i samma lack.

Det var inte ovanligt att bussarna i Riga fått nya kostymer efter ankomst till Riga, så jag tror nog inte att färgerna har något att göra med huruvida de rullat i Jönköpings län...
//Fredrik

Davve

Citat från: Fredrik Gelin skrivet 22 september 2008, 19:49:23 PM
Jag tvivlar starkt på att någon av bussarna burit JLTs lack i Sverige, den bakre har med största sannolikhet inte det iaf.
Det rör sig troligen om någon driftig men fantasilös åkare i Lettland som förmodligen köpt en eller flera JLT-bussar och sedan lackat övriga bussar i sin flotta i samma lack.

Det var inte ovanligt att bussarna i Riga fått nya kostymer efter ankomst till Riga, så jag tror nog inte att färgerna har något att göra med huruvida de rullat i Jönköpings län...
//Fredrik

Lite så jag tänkte också, "svängen" på den röda och gula borden är lite annorlunda än vad jag är van vid från JLT, därför fanns en liten misstanke om det du senast postade. :)

yngrot

Bussen på bild 2 som är framför är inte det en fd ÄLAB lackad Säffle??
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Fredrik Gelin

Möjligen fd i så fall, den hade inte ÄLAB lack när jag tog bilden.
Jag skall se om jag hittar en bättre bild på den när jag får tillfälle.
//Fredrik