070621: Fd Näckrosbuss 5321 på besök i Roslagen

Startat av Ersa, 06 juli 2007, 21:48:29 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ersa

Av en slump ramlade jag och en kamera med fulladdade batterier och ett tomt minneskort på denna gamla Scania vid Söderhalls trafikplats under bilresan Rimbo-Nynäshamn.  :D  De var på väg till skogarna mellan Ubby och Abrahamsby.

Var var Kvarne denna dag? Jo, hemma i söder om söder ::)  MMS:ade honom med en bild, men fick underligt nog inget svar. Detta pga av att hans telefon ej klarade MMS. Han hade dock kollat MMS:et via datorn två dagar senare... fick jag veta med råge då han ringde upp mig då och levde om i luren.  ;D

KTP811 är idag registrerad som personbil med låg skatt och försäkring. Hon ägs och vårdas av ett gäng seriösa ungdomar. Inredningen var speciell och mycket praktisk. I den bakre trappan har man t.ex byggt ett "skithus" utan att förstöra bussens originalväggar samt trappan i sig. Personligen hade jag nog skippat en av de blå helsofforna där fram och istället haft kvar sex-åtta stolar, eller nya stolar med bälten.












Ersa

#1
Citat från: Lars Ödlund skrivet 06 juli 2007, 21:53:17 PM
Östersund?!
Detta är fd LITA 321.
Har aldrig nånsin gått i östersund.

Ämnesrad och text korrigerade. Måste lära mig att kolla upp fakta innan jag postar. IG i källkontroll till undertecknad. Var nog lite för ivrig denna gång, och trodde någonstans att Svenssons i Saxvallen bara hade gamla JB-bussar som skidbussar förr. För visst har den gått i Åre-Duved?

OSkar000

Hur sjutton gör man för att registrera en buss som personbil? Innebär det att den får köras på vanligt b-körkort?

Att regler kan vara lustiga är ju en sak.. men detta är ju aningen galet i min värld.

Ersa

Citat från: OSkar000 skrivet 06 juli 2007, 22:28:19 PM
Hur sjutton gör man för att registrera en buss som personbil? Innebär det att den får köras på vanligt b-körkort?

Den får köras på B-kort taget före ett visst datum. Detta datum vet nog andra om.
Har du tagit B-kortet efter detta datum är det bokstaven C du ska ha för att få köra.
Detta är alltså en "tung personbil" så att säga?

jocke

Hur många får åka i den nu då?
Max 5, alla med bälte?
Jag förändrar era liv med detta inlägg

Svemicke

#5
Citat från: Lars Ödlund skrivet 07 juli 2007, 04:26:30 AM
Personbil klass 2:
En personbil som är permanent försedd med ett karosseri som är inrättat som bostadsutrymme och utrustat med åtminstone   a. fast monterade sittplatser,                       
b. fast monterade sovplatser som kan utgöras av sittplatser som kan omvandlas till sovplatser,                       
c. fast monterad utrustning för matlagning och lagring och                       
d. bord.

Vad säger körkortsbestämmelserna?
Den som tagit B-körkort före 1996 har inte längre någon viktsbegränsning i sitt körkort för personbil.
Ett B-körkort är normalt begränsat till 3.500 kg.
Villkoret är att man haft körkortet hela tiden och inte fått det återkallat.
Det räknas nämligen som om man då tagit om det på nytt när man får det tillbaka!

Vilka är riskerna/nackdelarna?
Det är en svensk särbestämmelse och det är inte alls säkert att utländsk polis känner till eller ens accepterar den!
Kolla med respektive land innan Du åker.
//Lars
Min åsikt:

Bussen är en buss. Den väger över 3.500 kg, är över 3 meter lång (12 meter närmare bestämt) och har ett överhäng både fram och bak. Således BORDE den inte få köras av någon annan än person med D-behörighet.

Att sätta körkortskriterier efter antalet resenärer är ju helt vansinnigt. Om det sitter sex stycken i den eller 60 gör väl ingen skillnad? Bussen är inte mindre för det.

Det är lika vansinnigt som att någon som nyss kört upp med en liten VW Golf får köra Chrysler Voyager med husvagn. Det har väl inte med vikten att göra utan manövreringen?

Med D-behörighet får jag köra ledbuss. Frågan är om jag skulle våga att göra det. Har bara kört ledbuss på garageplan och då sa det pang och orsakade att klockor ringde. Man ska inte bara slå i backen och trycka på pedalen. Det fick jag erfara.
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -

Martin Maltkvist

Citat från: Svemicke skrivet 30 juli 2007, 00:26:27 AM
***Klipp klipp***
Med D-behörighet får jag köra ledbuss. Frågan är om jag skulle våga att göra det. Har bara kört ledbuss på garageplan och då sa det pang och orsakade att klockor ringde. Man ska inte bara slå i backen och trycka på pedalen. Det fick jag erfara.
---
På vilket sätt sa det pang och vilka klockor ringde?
Mångårig yrkeschaffis inom buss och lastbil, numera lokförare på nattågen till och från Övre Norrland

Hälsningar
/Martin

Svemicke

Citat från: Martin Maltkvist skrivet 30 juli 2007, 00:31:36 AM
---
På vilket sätt sa det pang och vilka klockor ringde?
Jag knöt bussen. änkte inte på att det var en ledbuss.
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -