Vill Swebus bara ha kvinnliga nya medarbetare?

Startat av Davve, 15 september 2008, 18:57:10 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Davve

Ja, som rubriken lyder...
http://www.swebus.se/jobads/jobad_detail.asp?mainid=263&subid=0&subsubid=0&jobID=834

Hur har man tänkt när man arrangerat detta? Varför inte en "prova på-dag" för alla? Tänk er vilket liv det hade blivit från alla håll om diskriminering om man hade arrangerat en "Killar - Kom och provkör buss med oss"-dag.  ::)

Själv hade jag varit sugen på att prova, ska nämligen söka till Swebus-skolan. Iofs har jag redan C-behörighet och har fått för mig att det inte är jättestor skillnad rent praktiskt att köra lastbil och buss.

Frågan varför man bara vill ha tjejer att provköra kvarstår dock...

Magnus

Du borde maila/ringa och fråga Gunilla varför det är så. Det ska jag göra. Det är så dåligt att de gör så här. Jag har också sett utbildningar som bara riktar sig till kvinnor. Så j***a dåligt. Jag trodde det va ett jämställt samhälle vi strävade efter. Undra om dom tillhandahåller barnpassning när det är killarnas tur att provåka...

Henrik Palmqvist

Såg en annons i Metro tror jag det var om detta evanemanget.  Reagerade lite som du. Men tänkte sedan,  det kanske inte är helt fel. Det lockar säkert fler kvinnor dit, om det bara är för kvinnor.  De får en dag för sig själva. Prova på och ha kul tillsammans.

Om det hade varit "öppet hus" för alla, tror jag inte lika många kvinnor kommit.  

Ser inget fel i detta. 

/ Henrik

Davve

Citat från: Magnus skrivet 15 september 2008, 19:02:15 PM
Du borde maila/ringa och fråga Gunilla varför det är så. Det ska jag göra. Det är så dåligt att de gör så här. Jag har också sett utbildningar som bara riktar sig till kvinnor. Så j***a dåligt. Jag trodde det va ett jämställt samhälle vi strävade efter. Undra om dom tillhandahåller barnpassning när det är killarnas tur att provåka...

Ja, där gav du mig en idé faktiskt! Ska ta och maila henne tror jag. Jämställdhet ja, det används bara åt ett håll tyvärr, detta är ett tydligt exempel på det. Det där med barnpassning ja, det kan vi nog glömma om/när det blir vår tur. Kanske Swebus kommer tillhandahålla en biltvätt var eller nåt då? :/

Davve

Citat från: Henrik Palmqvist skrivet 15 september 2008, 19:03:15 PM
Om det hade varit "öppet hus" för alla, tror jag inte lika många kvinnor kommit.  

Ser inget fel i detta. 

/ Henrik

Ska de inrätta distrikt/linjer med bara kvinnliga förare då också eller för att inte skrämma iväg dem när de väl fått anställning? Kanske bara kvinnliga passagerare på dessa linjer också? Nej, det argumentet du har håller inte många meter. Dags för alla att komma tillbaka till 2008, vi måste väl kunna leva och jobba tillsammans trots att vi har olika kön? Vi lever ju inte i 1876 längre...

Henrik Palmqvist

Citat från: Davve skrivet 15 september 2008, 19:10:23 PM
Ska de inrätta distrikt/linjer med bara kvinnliga förare då också eller för att inte skrämma iväg dem när de väl fått anställning? Kanske bara kvinnliga passagerare på dessa linjer också? Nej, det argumentet du har håller inte många meter. Dags för alla att komma tillbaka till 2008, vi måste väl kunna leva och jobba tillsammans trots att vi har olika kön? Vi lever ju inte i 1876 längre...

Har jag inte påstått heller.  Men jag förstår inte varför detta retar er så mycket.  Låt dem ha lite kul. Vi behöver väl inte vara med överallt.

Tror det är många som uppskattar att där bara är kvinnor.

Ungefär som Scania "girl trucking day".

/ Henrik

Davve

Citat från: Henrik Palmqvist skrivet 15 september 2008, 19:14:01 PM
Har jag inte påstått heller.  Men jag förstår inte varför detta retar er så mycket.  Låt dem ha lite kul. Vi behöver väl inte vara med överallt.

Tror det är många som uppskattar att där bara är kvinnor.

Ungefär som Scania "girl trucking day".

/ Henrik

Det är inte det att jag missunnar dem att ha kul, men varför ska det vara "dem" och "vi"? Det är ju precis tvärtemot vad hela samhället försöker spegla. Givetvis måste det vara skilland mellan killar och tjejer rent mänskligt, men jag gillar inte att man, som i detta fall, väljer att erbjuda endast ett av könen arrangemanget. Spelar ingen roll om det nästa vecka är ett arrangemang för killar, VARFÖR ska det säras på människor? Hur långt är det OK att gå i "uppdelning"? Vad tror du Henke att det är som uppskattas hos kvinnorna i och med detta?

Det som också retar mig är acceptansen rent allmänt mot den sk "positiva särbehandlingen" eller "kvoteringen"?

Davve

Citat från: Lars Ödlund skrivet 15 september 2008, 19:14:45 PM
Nu är det ju inte Gunilla som bestämt detta, däremot tror jag att hon är rätt person att administrera dessa "träffar" trots att hon inte är gammal bussförare utan har en helt annan bakgrund i firman.

Så ring inte och var otrevlig mot henne, det har hon inte gjort sig förtjänt av.

//Lars, fd kollega till Gunilla.

Att vara otrevlig leder ingenstans, men ett seriöst frågande mail borde väl vara OK? :) Är lite nyfiken på hur man på Swebus har tänkt.
David

Henrik Palmqvist

Citat från: Davve skrivet 15 september 2008, 19:31:33 PM
Det är inte det att jag missunnar dem att ha kul, men varför ska det vara "dem" och "vi"? Det är ju precis tvärtemot vad hela samhället försöker spegla. Givetvis måste det vara skilland mellan killar och tjejer rent mänskligt, men jag gillar inte att man, som i detta fall, väljer att erbjuda endast ett av könen arrangemanget. Spelar ingen roll om det nästa vecka är ett arrangemang för killar, VARFÖR ska det säras på människor? Hur långt är det OK att gå i "uppdelning"? Vad tror du Henke att det är som uppskattas hos kvinnorna i och med detta?

Det som också retar mig är acceptansen rent allmänt mot den sk "positiva särbehandlingen" eller "kvoteringen"?

Jag tror att många kvinnor uppskattar att de får göra nåt själva, en trevlig dag, där de får prova på att bl.a köra buss.  Samtidigt som nån tar hand om barnen. 

Jag tycker det bara är kul att de erbjuds detta. 

Alla har det kanske inte så lätt, många är ensamstående, kan inte få barnvakt, har svårt att ta sig dit.     Det är väl jättebra inistativ av Swebus detta.  Det öppnar möjligheter för så många.

/ Henrik

JDS

Era farhågor är obefogade; jag spår en fortsatt huvudsakligen mansdominerad rekrytering till bussföraryrket och andra inte utpräglat kunskapsintensiva verksamheter! Swebus har i sammanhanget säkerligen tänkt precis likadant som polisen, Swedint och andra som fiskar i motsvarande vatten, d v s att det någonstans rimligen också måste finnas tjejer som kan förväntas uppskatta en fast och lättillgänglig inkomst mot en obetydlig insats av intellektuell ansträngning. Den som vill bekymra sig över jämställdhetsfrågor borde snarare fundera över att det tycks finnas en så stor överrepresentation av män i den grupp jag nyss nämnde...  8)

Davve

Citat från: Henrik Palmqvist skrivet 15 september 2008, 19:41:48 PM
Jag tror att många kvinnor uppskattar att de får göra nåt själva, en trevlig dag, där de får prova på att bl.a köra buss.  Samtidigt som nån tar hand om barnen. 

Jag tycker det bara är kul att de erbjuds detta. 

Alla har det kanske inte så lätt, många är ensamstående, kan inte få barnvakt, har svårt att ta sig dit.     Det är väl jättebra inistativ av Swebus detta.  Det öppnar möjligheter för så många.

/ Henrik

Du har helt rätt Henke, jättebra med barnvakt och allt det. Men man skulle kunna ha barnvakt och liknande även om arrangemanget var öppet för män. Det är just valet att endast bjuda in kvinnor som retar mig. Att det, som du skriver öppnar möjligheter för så många bara av den anledningen att det endast är kvinnor inbjudna sätter jag ett STORT frågetecken efter! Förklara gärna vad du menar.

MVH

Davve

Citat från: JDS skrivet 15 september 2008, 19:53:54 PM
Era farhågor är obefogade; jag spår en fortsatt huvudsakligen mansdominerad rekrytering till bussföraryrket och andra inte utpräglat kunskapsintensiva verksamheter! Swebus har i sammanhanget säkerligen tänkt precis likadant som polisen, Swedint och andra som fiskar i motsvarande vatten, d v s att det någonstans rimligen också måste finnas tjejer som kan förväntas uppskatta en fast och lättillgänglig inkomst mot en obetydlig insats av intellektuell ansträngning. Den som vill bekymra sig över jämställdhetsfrågor borde snarare fundera över att det tycks finnas en så stor överrepresentation av män i den grupp jag nyss nämnde...  8)

Att t ex bussbranschen är mansdominerad stör mig inte, finns många branscher som är är kvinnligt dominerade också vilket heller inte stör mig. Det viktigaste är att rätt person sitter på rätt position (med rätt lön för samma arbete oavsett kön). Men att gå ut och bjuda in endast kvinnor klingar fel 2008... Hade varit lika irriterad om det bara hade varit öppet för killar.

Henrik Palmqvist

Citat från: Davve skrivet 15 september 2008, 20:05:41 PM
Du har helt rätt Henke, jättebra med barnvakt och allt det. Men man skulle kunna ha barnvakt och liknande även om arrangemanget var öppet för män. Det är just valet att endast bjuda in kvinnor som retar mig. Att det, som du skriver öppnar möjligheter för så många bara av den anledningen att det endast är kvinnor inbjudna sätter jag ett STORT frågetecken efter! Förklara gärna vad du menar.

MVH

Men det är väl bara att se sig omkring.

Hur många ensamstående män resp kvinnor med småbarn finns det?
Hur stor möjlighet har dessa att samtidigt sköta barnen , och samtidigt söka jobb?


Visst är det svårt för män i liknande situationer med, men jag tror att behovet är större bland kvinnor.

Samt de vill väl ha fler kvinnliga förare.  Nästa gång kanske det är våran tur.


/ Henrik

Yujin Zhang

Citat från: Davve skrivet 15 september 2008, 20:10:00 PM
Att t ex bussbranschen är mansdominerad stör mig inte, finns många branscher som är är kvinnligt dominerade också vilket heller inte stör mig. Det viktigaste är att rätt person sitter på rätt position (med rätt lön för samma arbete oavsett kön). Men att gå ut och bjuda in endast kvinnor klingar fel 2008... Hade varit lika irriterad om det bara hade varit öppet för killar.

Se det hela som ett sätt för att få till MER jämställdhet i branschen istället. 8)

(Tänk så här om man nu måste: allt kostar och ni som tycker det är fel det Swebus gör, håll upp huvudet och titta längre fram i tiden. Lyckas man locka mer kvinnor så blir yrket såklart mer 50/50 än det är idag.)

Davve

Citat från: Henrik Palmqvist skrivet 15 september 2008, 20:12:27 PM
Men det är väl bara att se sig omkring.

Hur många ensamstående män resp kvinnor med småbarn finns det?
Hur stor möjlighet har dessa att samtidigt sköta barnen , och samtidigt söka jobb?


Visst är det svårt för män i liknande situationer med, men jag tror att behovet är större bland kvinnor.

Samt de vill väl ha fler kvinnliga förare.  Nästa gång kanske det är våran tur.


/ Henrik


Men du förstår inte vad jag menar! Kvinnorna kan väl komma och lämna sina barn hos Swebus temporära barnvakt även om det finns män med på arrangemanget? Och ovsett om kvinnorna är ensamstående eller sambo kan de väl komma dit med barnen? Det är DET jag vill att du förklarar för mig! Att det finns män på området kan ju inte vara problemet! Spelar ingen roll om det är "vår" tur nästa gång, lika illa det! Varför ska det vara delat?

Mina funderinga kvarstår...