E20 fortfarande "museal"

Startat av Bengt Jönsson, 11 september 2008, 12:57:43 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bengt Jönsson

Fortfarande kommer E20 genom Västra Götaland att vara närmast "museal" om man skall tolka regeringens infrastruktur-"propp" rätt och fortfarande kommer mången tungt lastad långtradare att passera milstenen från Karl XII:s tid strax söder om Hova.

http://gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=119&a=444455

/Bengt


David M

En eventuell upprustning av E20 igenom Västergötland har framförallt rört sig kring en om/nybyggnad mellan Alingsås - Skara där Skövdevägen (rv 49) ansluter. Man bygger förvisso en 12 km ny väg utanför Götene men det är tack vare förskottering som det bygget blivit möjligt. När motorvägen förbi Vretstorp invigdes 1995 var man inne på en fortsättning av motorvägen förbi Laxå mot Mariestad men en motorväg igenom Tiveden är nog väldigt avlägsen, inte minst mot bakgrund av att det är den sträckan med minst trafik på hela E20 samt att rv40 kommit att bli den stora vägen mellan Stockholm - Göteborg.


En annan nyhet som borde beröra E20:s fortsatta utbyggnad till motorväg är att motorvägen Rångedala - Ulricehamn nu kommer att byggas. Däremot tycks Ulrik Nilsson, (m)-politiker i Borås, vara okunnig då han säger att detta är den sista etappen innan landet får en mötesseparerad motorväg mellan Stockholm och Göteborg. Jag trodde att politikerna längs med rv40 var för att även Ulricehamn - Jönköping skulle bli motorväg, eller låter man sig nu nöjas med en trefältsväg på sträckan igenom Småland?


Kostnaden för Ulricehamnsetappen kommer ligga på 1,1 miljarder enligt regeringen. Tittar man på Vägverkets hemsida för rv40 skulle motorvägen till Ulricehamn kosta 750 miljoner i 2004 års priser. Regeringen kommer att anslå 1,1 miljarder till bygget. En fortsättning från Ulricehamn till Småland som motorväg, 19 km, skulle kosta cirka en halv miljard. Men jag antar att de 1,1 miljarderna kommer att sluta i Ulricehamn.

http://www.vv.se/templates/page3wide____3269.aspx

David M

Här är regeringens pm:

Citathttp://www.regeringen.se/content/1/c6/11/07/46/3bdf5880.pdf

En hel del "självklara" investeringar, Nynäsmotorvägen får extra tillskott p.g.a. fördyringar, E18 ska bli motorväg förbi Rinkeby, Södertörnsleden ska byggas. I Göteborg gäller att Älvförbindelsen ska projekteras och vägen mellan Lundbytunneln - E6 blir motorväg. I Skåne blir E6 motorväg till Trelleborg (inget nytt eftersom man kommit överens om byggstarten redan förra året) och "två av sju deletapper" av E22 i samma landskap blir motorväg. Med tanke på att man endast har anslagit 150 miljoner till det projektet verkar det vara de minsta deletapperna (förbi Rolsberga och Linderöd) det rör sig om. http://www.vv.se/templates/page3wide____2952.aspx

Staffan Sävenfjord

Citat från: David M skrivet 11 september 2008, 13:32:38 PM

En annan nyhet som borde beröra E20:s fortsatta utbyggnad till motorväg är att motorvägen Rångedala - Ulricehamn nu kommer att byggas. Däremot tycks Ulrik Nilsson, (m)-politiker i Borås, vara okunnig då han säger att detta är den sista etappen innan landet får en mötesseparerad motorväg mellan Stockholm och Göteborg. Jag trodde att politikerna längs med rv40 var för att även Ulricehamn - Jönköping skulle bli motorväg, eller låter man sig nu nöjas med en trefältsväg på sträckan igenom Småland?



Antagligen en felcitering. Nilsson sade nog mötesseparerad väg och inget annat.
Naturligtvis vill väl alla ha en motorväg även Ulricehamn-Jönköping men det är betydligt viktigare att den från Nittakorset till Ulricehamn blir klar. Det är dessutom den allra besvärligaste delen av riksväg 40. Omkörningar på denna sträcka är inte att tänka på och det är 70 km/tim hela vägen fram till vajervägen strax före Ulricehamn börjar. Den tunga trafiken uppvisar här också ofta ett allt annat än föredömligt beteende. Det är inte ovanligt att man får en lastbil tio meter från bakluckan om man kör i 70 km/tim "plus moms".
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

michael k

Citatfår en lastbil tio meter från bakluckan om man kör i 70 km/tim "plus moms".
då kör du brutalt fort jag tycker normen ligger på 50km på den sträckan ;)
när ska polisen börja bötfälla folk för felparkering på denna vägsträcka

det är märkligt på dessa vägar vad folk får brottom när det går att köra om ock sedan när det smalnar av sackar de av igen ???

Staffan Sävenfjord

Citat från: michael k skrivet 12 september 2008, 12:13:55 PM
då kör du brutalt fort jag tycker normen ligger på 50km på den sträckan ;)
när ska polisen börja bötfälla folk för felparkering på denna vägsträcka

Que? Det är skyltat 70 hela vägen från där trefilsvägen slutar till motorvägen börjar. Och nog tycker jag att 70 "plus moms" (alltså den del som främst är avsedd att kompensera att hastighetsmätaren mäter fel) går ganska bra att hålla. Risken för att man skall köra i kapp någon annan en gubbe ledandes en halt ko eller en cyklist är i varje fall ganska liten. Däremot brukar man få en rejäl svans med bilar bakom sig.
Nu är också den här vägen med sin många mjuka backkrön sådan att det är lättare för den tunga trafiken att köra över 70 än för den som kör personbil. Man har ju vanligtvis bättre sikt i ett tungt fordon.
Hur som helst är det viktiga att det är vanligt att man får lastbilar - och även många bussar (Orusttrafikens förare på linje 200 har vanligen inga sådana olater för sig) - ligger och pressar i bakluckan. Och ibland ger sig ut på en halsbrytande omkörning där antingen turen eller också den omkördes skicklighet är det enda som förhindrar en olycka.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Bengt Jönsson

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 12 september 2008, 17:16:43 PM
Que? Det är skyltat 70 hela vägen från där trefilsvägen slutar till motorvägen börjar. Och nog tycker jag att 70 "plus moms" (alltså den del som främst är avsedd att kompensera att hastighetsmätaren mäter fel) går ganska bra att hålla. Risken för att man skall köra i kapp någon annan en gubbe ledandes en halt ko eller en cyklist är i varje fall ganska liten. Däremot brukar man få en rejäl svans med bilar bakom sig.
Nu är också den här vägen med sin många mjuka backkrön sådan att det är lättare för den tunga trafiken att köra över 70 än för den som kör personbil. Man har ju vanligtvis bättre sikt i ett tungt fordon.
Hur som helst är det viktiga att det är vanligt att man får lastbilar - och även många bussar (Orusttrafikens förare på linje 200 har vanligen inga sådana olater för sig) - ligger och pressar i bakluckan. Och ibland ger sig ut på en halsbrytande omkörning där antingen turen eller också den omkördes skicklighet är det enda som förhindrar en olycka.


Orusttrafiken har väl "spärrat" alla sina fordon att inte gå fortare än 90 km/h ?

/B

Staffan Sävenfjord

Citat från: Bengt Jönsson skrivet 12 september 2008, 21:32:19 PM
Orusttrafiken har väl "spärrat" alla sina fordon att inte gå fortare än 90 km/h ?

/B

Jo, det sägs så i alla fall. Men det hjälper ju inte mycket när det är 70 km/tim på vägen.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Peter C

Citat från: Bengt Jönsson skrivet 12 september 2008, 21:32:19 PM
Orusttrafiken har väl "spärrat" alla sina fordon att inte gå fortare än 90 km/h ?

/B

Är bussar spärrade vid 100km/h annars?

Staffan Sävenfjord

Citat från: Peter C skrivet 13 september 2008, 09:59:08 AM
Är bussar spärrade vid 100km/h annars?

Vid 98 km/tim brukar vara det vanliga för bussar som bara används inom Sverige. För bussar som också går till utlandet och således får göra 100 km/tim på tyska motorvägar brukar spärren ligga på 102 km/tim.
Jag har hört att Swebus Express också har spärrat vid 90 km/tim men det är en osäker uppgift.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Peter C

Tackar, Staffan. Vet du om det är samma inom EU? Förutom Tyskland då där man får köra 100.