Några hundra meter 1900-talshistoria

Startat av BMJ, 08 september 2008, 20:20:18 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

BMJ

Vid Grinneröd, strax söder om Ljungskile, utmed gamla E6:an, finns denna rest av det som en gång var riksväg 2.



Vägen är stensatt med smågatsten (sk knott) med ett band av mörkare sten som mittmarkering. Vägen har en gjuten betongkant.



Mjölkpallen.Ett tidstypiskt inslag vid äldre tiders vägkanter.



Lägg märke till broräcket. Utformat för vänstertrafik!



Vägen försvinner mot sydost i den grönskande bohussommaren.




Mr G

Snyggt! Jag gillar speciellt mittlinjen. Men hur ska man tolka den? Är den att betrakta som heldragen, dvs får icke överträdas.
吉先生

RoTe

Mycket imponerande! Får den vägen statsbidrag för att bevaras i det skicket?

David M

Citat från: Mr G skrivet 08 september 2008, 20:55:39 PM
Snyggt! Jag gillar speciellt mittlinjen. Men hur ska man tolka den? Är den att betrakta som heldragen, dvs får icke överträdas.

Nejdå, huggormsranden är till för att uppmärksamma bilisterna på vilken sida av vägen de ska köra på så att fordonen inte möts på mitten. Liknande markering finns vid Simrishamns norra in/utfart (riksväg 9 mot Kristianstad). Hade det varit en riktig spärrlinje skulle den varit vitmålad/markerad.

Simon Bertilsson

Även Stationsterassen i Båstad har sådan här beläggning.

BMJ

Citat från: RoTe skrivet 09 september 2008, 04:05:43 AM
Mycket imponerande! Får den vägen statsbidrag för att bevaras i det skicket?

Jag minns inte riktigt hur restaureringen genomfördes, men jag har för mig att det var något AMS-projekt. Vid det vita huset som skymtar i sista bildens vänsterkant finns en tavla som beskriver vögens historik mm. Ska se om jag kmmer ihåg att stanna nästa gång jag åker förbi, så jag kan läsa in mig mer på vad som står skrivet om vägen.

Fö tycker jag att lite tidstypisk skyltning hade varit som grädde på moset, och fulländat 50-tals känslan.


Bengt Jönsson

Citat från: David M skrivet 09 september 2008, 20:48:11 PM
Nejdå, huggormsranden är till för att uppmärksamma bilisterna på vilken sida av vägen de ska köra på så att fordonen inte möts på mitten. Liknande markering finns vid Simrishamns norra in/utfart (riksväg 9 mot Kristianstad). Hade det varit en riktig spärrlinje skulle den varit vitmålad/markerad.

Gamla "Rikstvåans" södra utfart från Varberg (rakt fram i rondellen strax norr om Jonstakaviadukten) har även den gatstensbeläggning med mörkare mittrand.
1957 byggdes rikstvåan om till bred 13-metersväg att gå genom "Påskbergsskogen" , blev sedemera E6 1962 för att idag ha blivit degraderad av den öster om Varberg löpande motorvägen.

/Bengt

Andy

Citat från: BMJ skrivet 08 september 2008, 20:20:18 PM
Lägg märke till broräcket. Utformat för vänstertrafik!

Jag skulle vilja säga att dagens räcken ser likadana ut. De börjar tvärt och avslutas med en ramp. De börjar tvärt för att fordon inte ska kastas upp i luften om de kör på räcket. Fast det är möjligt att detta räcke såg ut på detta sätt innan 1967...

BMJ

Citat från: Andy skrivet 14 september 2008, 00:08:23 AM
Jag skulle vilja säga att dagens räcken ser likadana ut. De börjar tvärt och avslutas med en ramp. De börjar tvärt för att fordon inte ska kastas upp i luften om de kör på räcket. Fast det är möjligt att detta räcke såg ut på detta sätt innan 1967...
Om du menar de räcken som ofta börjar med en en "klump" med blå/gula diagonala ränder, så är de utformade för att absorbera påkörningskraften, vilket inte knappast kan anses gälla för räcket på bilden ovan. Jag är förvissad om att detta räcke funnits på platsen innan dagen H, då gick inte trafiken här utan några hundra meter öster ut på dagens LV167.

Krille

Åh, trevligt reportage!
Har ett dylikt på G från mina trakter.

/K

S Svensson

Citat från: Bengt Jönsson skrivet 11 september 2008, 12:54:36 PM
Gamla "Rikstvåans" södra utfart från Varberg (rakt fram i rondellen strax norr om Jonstakaviadukten) har även den gatstensbeläggning med mörkare mittrand.
1957 byggdes rikstvåan om till bred 13-metersväg att gå genom "Påskbergsskogen" , blev sedemera E6 1962 för att idag ha blivit degraderad av den öster om Varberg löpande motorvägen.

/Bengt

Rv2 flyttades senare än 1957. Det var delen Brunnsberg-Påskberget (Mejeriet) som byggdes cirka 1960. Jag har cyklat på gamla RV2 från Varberg och en bra bit söderut. Det var gatsten en lång bit.
Men det fanns en liten asfaltrad bit längst ut som någon påstod vara cykebana. Alltså gatsten-cement på längden- asfalt.
Den breda vägen från Påskberget till rondellen i Sörese vill jag minnas skulle ha byggts cirka 1953. Rondellen vid Sörse kopplades in senare. Kanske 1955-56. Jag vill minnas att även denna väg hade gatsten. Dessutom finns gatstenen till väsentlig del kvar på fd E6 men man har lagt asfalten utanpå.
Varberg var förr litet farlig för bilar. Huvudled upphörde och vänsterregeln höll man på. På den led som var RV2 var det skytat genomfart i Varberg. Det fanns en korsning med trafikljus på denna tid.
Någon gång 1958 åkte jag bil till Helsingborg och jag vill minnas att det var gatsten i stort sett hela vägen.
Gatstenen kom troligen från Bohusän.Vad som bröts i Varberg vet jag ej. Det var stenbrott där simningen senare höll till.

JDS

Citat från: Andy skrivet 14 september 2008, 00:08:23 AM
Jag skulle vilja säga att dagens räcken ser likadana ut. De börjar tvärt och avslutas med en ramp. De börjar tvärt för att fordon inte ska kastas upp i luften om de kör på räcket. Fast det är möjligt att detta räcke såg ut på detta sätt innan 1967...

Broräcken och andra räcken har haft många utformningar genom åren. När biltrafik blev vanligt tyckte man väl att det var dumt att låta räcket börja tvärt, eftersom detta lätt ledde till en riktig stjärnsmäll om en bil körde lite för långt ut. Man började då med ramper av det slag som syns på bilden, vilket förmodligen räckte rätt bra i början genom att bilarna körde upp på kanten och blev stående. Kanske inträffade detta ofta i ganska låg hastighet, när man försökte mötas fast det var för smalt och insåg för sent att det inte skulle gå, vad vet jag.

Med tiden blev broarna bredare och bilarna snabbare, och ramperna gjorde ju som sagt att bilen riskerar att slå runt vid en våldsam påkörning. Då försökte man att i stället dra räcket ut åt sidan. Det finns nog många sådana kvar fortfarande. Problemet med den varianten var väl att bilen, i stället för att välta och krossas under sin egen tyngd, tenderade att kastas ut i det mötande körfältet och krossas av mötande fordon. Då uppfann man dagens stötupptagande mojänger som sattes i "framänden" av räcket. I "bortre" änden är det väl däremot fortfarande ofta neddraget i marken, vilket lustigt nog gör att de ser ungefär likadana ut som det på bilden trots att trafikriktningen numera är omvänd.

Det finns nog många som vet mer än jag om det här, så korrigera gärna om något är fel!  8)

Stefan P

#12
Hej

När försvann gatstenen från de större vägarna, om jag minns rätt var större delen av E18 mellan Karlskoga och Kristinehamn lagd med gatsten. Gatsten har tagits fram vid renoveringar och flyttningar av vägen och    sålts dyrt.

mvh Stefan P

Bengt Jönsson

När gamla LV158 från Kungsbacka mot Särö och Göteborg på sträckan mellan bron över Kungsbackaån och upp mot Tingberget byggdes om i sommar så skrapades det gamla tjocka asfaltslagret bort och under detta så tittade det fram STORgatsten.

Gamla E6 / Rikstvåan var betongväg med tydliga skarvar från Göteborg och söderut till åtminstone Frilesås i den sträckning som byggdes bred och fin på 30-talet  ;D
Även om den är överasfalterad så känns skarvarna igenom på flera sträckor.

/Bengt