Sammanställning fd. Jönköping + Kalmar (Swebus)

Startat av virtual1, 07 september 2008, 17:06:13 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ersa

Det här har jag redan skrivit i en annan tråd, men ändå:
5210, Umeå, Omlackad till blått och har fått nya bagagehyllor. Gissningsvis permanent flygbuss.

Haakon

Det är faktiskt ganska konstigt att man lägger ner så mycket pengar på jönköpingsbussar som alla ligger mellan 65000-70000 mil, som våra gamla 52 och 53 vagnar har gjort (5206-5212 och 5352-5359). Ett under att de fortfarande rullar. Men det gick ju en del motorer och växellådor också, för att inte tala om alla saltskador på luftventiler mm, under bussarna. Bakaxelklumpen som har rostat igenom på många av dom. Oljetankfästena som är sopor, och som inte finns som original att skaffa utan något Säffle har bakat ihop.
Värmesystemen är ju en visa för sig, som lever helt sina egna liv. AC:n som fryser om man ställer in en temp under 20 grader. Regnläckage i kanalfläktstrummorna, mest längst bak, med unken luktsom effekt. 5210 speciellt. Man måste ha löpande kontroller på transmisionskåpans 5 bultar till insprutningspumpen, som går av med jämna mellanrum. Noderna som styr elektroniken i bussarna funkade säkert på el-injenjörens ritbord på Säffle/Volvo fabriken, vilket medför irriterande ljudsignaler i tid och otid, Dörrar som tappar luften och åker upp under körning... Och ej att förglömma att de är extremt miljövänliga när de drar upp till 3 liter mer bränsle/mil än de bör göra. Men visst e dom fina??

Ersa

Citat från: Haakon skrivet 23 september 2008, 17:09:40 PM
Det är faktiskt ganska konstigt att man lägger ner så mycket pengar på jönköpingsbussar som alla ligger mellan 65000-70000 mil, som våra gamla 52 och 53 vagnar har gjort (5206-5212 och 5352-5359). Ett under att de fortfarande rullar. Men det gick ju en del motorer och växellådor också, för att inte tala om alla saltskador på luftventiler mm, under bussarna. Bakaxelklumpen som har rostat igenom på många av dom. Oljetankfästena som är sopor, och som inte finns som original att skaffa utan något Säffle har bakat ihop.
Värmesystemen är ju en visa för sig, som lever helt sina egna liv. AC:n som fryser om man ställer in en temp under 20 grader. Regnläckage i kanalfläktstrummorna, mest längst bak, med unken luktsom effekt. 5210 speciellt. Man måste ha löpande kontroller på transmisionskåpans 5 bultar till insprutningspumpen, som går av med jämna mellanrum. Noderna som styr elektroniken i bussarna funkade säkert på el-injenjörens ritbord på Säffle/Volvo fabriken, vilket medför irriterande ljudsignaler i tid och otid, Dörrar som tappar luften och åker upp under körning... Och ej att förglömma att de är extremt miljövänliga när de drar upp till 3 liter mer bränsle/mil än de bör göra. Men visst e dom fina??

52xx- och 53xx-vagnarna är oerhört trevliga fordon. Boggievagnarna är lite högljudda utvändigt, men alla resenärer, förare, verkstads- och kontorspersonal gillar dem. "Åh, vi får åka lyxbuss idag" sa en i övrig uttråkad gymnasietjej idag glatt när 5212 rullade in på Vasaplan. En eller två har man redan bytt bakaxel på, sen var det bara att rulla vidare på stan. :D

Sen beror det ju på vad man jämför med. Jämfört med B7LA är de helt underbara, och de matchar t.o.m. våra MaxCi-vagnar(!) Ska jag jämföra med andra jämnåriga Volvo känns era gamla Säffle 2001:or idag år 2008 mindre slitna vad än de Carrus Vegor 2001:or i Jämtland kändes redan år 2001-02!  :)

Haakon

Ja visst verkar 52xx och 53xx vagnarna mer hållbara än Carrusvagnarna. De verkar mest vara ett ihopplock av vad som fanns på reservdelshyllorna i Polen och Finland. Något tillförlitligt el-schema var ett önsketänkande. Tyvärr när pengarna får styra så blir busskvaliteten därefter. Ett fenomen som bara verkar inträffa i tätortstrafikens vagnpark. Man säger att bussarna ingår i "fältprov" (ex 5019 och 5020 mfl) Man får bussarna för en billigare peng för att testa diverse nya system i bussarna. System som tråkigt nog aldrig förbättras, utan byggs helt nytt, för nästa generations fältprov. Om samma tankesätt hade florerat för landsorts och turistbussarna hade det blivit ramaskri... Än värre på transportsidan för lastbilar. Varför ska det bara vara så i persontransporterna?? Allt detta går ju ut över alla andra än de som beställt och bestämt vilka bussar som ska vara. Mest chaufförer och mekaniker, men också resenärer. Kontorsfolket möter ju sällan kritik mellan fyra ögon, telefon på sin höjd.

Walter

6327 export Norge, så det verkar som om inte ens dom nya raskenbussarna fick finnas kvar. Någon som vet när nya anländer till Swebus? De flesta gamla rasken verkar fortfarande vara itrafik
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Fredde

Citat6327 export Norge, så det verkar som om inte ens dom nya raskenbussarna fick finnas kvar

Nej dessa uppfyller ej kraven från KLT.


virtual1

Citat från: Walter skrivet 26 september 2008, 14:54:53 PM
6327 export Norge, så det verkar som om inte ens dom nya raskenbussarna fick finnas kvar. Någon som vet när nya anländer till Swebus? De flesta gamla rasken verkar fortfarande vara itrafik

O _varför_ exportera man bort de nya bussarna o låter de gamla bli omlackade o rulla kvar???? smått idiotiskt...

Fredde

CitatO _varför_ exportera man bort de nya bussarna o låter de gamla bli omlackade o rulla kvar? ??? smått idiotiskt...

6327 passar inte i Brommas trafik, eller som stadsbuss i Ume...


virtual1

Citat från: Fredde_J skrivet 26 september 2008, 16:04:30 PM
6327 passar inte i Brommas trafik, eller som stadsbuss i Ume...



Nej, men Swebus har väl fler trafikområden än så? - liknande bussar har du ju i Dalarna t.ex. - eller varför inte flytta över till Värmland som väl inte fått några nyare bussar sen dackefejden??? (bortsett från de överflyttade till Kristinehamn) - Västtrafik skulle knappast säga nej heller...

virtual1

Citat från: Lars Ödlund skrivet 26 september 2008, 15:55:00 PM
Vad menar du?

Alla Rasken bussar kommer att bytas ut senast vid årsskiftet.

Menade att Swebus inte behövde ta bort dem från Sverige då det rullar betydligt mycket äldre bussar i landet som skulle kunna behövas byta ut istället för att exportera dem!

Ersa

Citat från: Fredde_J skrivet 26 september 2008, 16:04:30 PM
6327 passar inte i Brommas trafik, eller som stadsbuss i Ume...

Men nu kör ju Swebus mer trafik i Västerbotten än Umeå tätortstrafik:
Med lite ny blå lack och fyra Big Knick på taket så kan nog 6327 smälta in bra här:

1: http://www.bussmicke.se/Bildgalleri/Bussar/Sverige/S/Swebus/6300/Swebus_6327_Volvo_Bus_Center_Huddinge_061212.jpg
2: http://www.bussmicke.se/Bildgalleri/Bussar/Sverige/S/Swebus/6200/Swebus_6251_XLP416_Umea_060630.jpg

Sundås

Citat från: Lars Ödlund skrivet 26 september 2008, 15:55:00 PM
Vad menar du?

Alla Rasken bussar kommer att bytas ut senast vid årsskiftet.

Skulle inte de allra nyaste Raskenbussarna gå kvar? :S Det har jag fått för mig att det sagts..
Mina bussbilder hittar du på www.sundas.se

virtual1

Citat från: Sundås skrivet 28 september 2008, 12:29:32 PM
Skulle inte de allra nyaste Raskenbussarna gå kvar? :S Det har jag fått för mig att det sagts..

Inte då jag pratade med TL på Kalmargaraget i maj IAF...


Walter

En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!